U Ateljeu 212 započele su probe za novu predstavu „Balkan bordello“, zajednički projekat sa kultnim avangardnim pozorištem La MaMa iz Njujorka, čija ostvarenja poznajemo sa brojnih gostovanja na Bitefu.
Saradnja svetski značajnog i popularnog teatra i beogradskog pozorišta koje je na ovom prostoru u dugom nizu godina važilo za najavangardniju scenu, uključuje i Teatar Kendra iz Prištine, a ceo projekt se realizuje uz podršku Fondacije „Moj Balkan“ Njujork/Beograd.
Prva predstava proizašla iz ove saradnje, koju ćemo premijerno videti već 8. novembra na sceni „Mira Trailović“, je inscenacija drame „Balkan Bordello“ Jetona Neziraja, u režiji njegove supruge, rediteljke Blerte Neziraj, koja se bazira na Eshilovoj trilogiji „Orestija“ (tragedijama „Agamnenon“, „Hoefore“, „Eumenide“).
Kako stoji u saopštenju Ateljea, ova drama je svojevrsna saga o balkanskoj porodici – obojena je specifičnim crnim humorom našeg podneblja, prati izlete i padove ljudske duše i ističe apsurdnost epohe, antičke ali i savremene, koja se temelji na nasilju i mržnji.
U predstavi „Balkan bordello“ angažovana je međunarodna glumačka ekipa – iz Ateljea 212 Svetozar Cvetković i Ivan Mihailović, iz Teatra La MaMa Oni Džonson, Džordž Drens, Judžin de Pudžin, Valoa Mikens, Džon Gutjerez, Mati Barber-Bokelman, Met Naser i glumica iz Prištine Verona Kodža.
Dramaturg je Dimitrije Kokanov, a međunarodnu autorsku ekipu čine i italijanski kompozitor Gabrijele Marangoni, američka kostimografkinja Gabrijela Bari, majstor svetla iz Holandije Jan Perego, koreograf iz Tirane Đerđ Prevoz, naša scenografkinja Marija Kalabić. Izvršni producent predstave je Beka Vučo.
„Balkan bordello“ se izvodi na engleskom jeziku (sa prevodom), premijera u Prištini zakazana je 3. novembra, a u Njujorku početkom aprila, u Teatru La MaMa, na sceni koja nosi ime legendarne Elen Stjuart, koju naša pozorišna publika poznaje kao vrlo dragu gošću Beograda i Bitefa, čak i u vreme kada je naša zemlja bila pod sankcijama.
Elen Stjuart – La MaMa, kako su je nazivila, osnovala je ovu trupu 1961. u njujorškom podrumu na Ist Vilidžu, a 1967. bila je producentkinja kultnog mjuzikla „Kosa“, koji će do danas ostati najpopularniji i najznačajniji u svetu. U njenom avangardnom pozorištu karijere su započeli danas kultni glumci, pisci, reditelji – Al Paćino, De Niro, Deni de Vito, Harvi Kajtel, Bet Midler, Ričard Drajfus, Sem Šepard, Landford Vilson, Robert Vilson, Piter Šuman, Džosef Čajkin…
Elen Stjuart je petnaestak puta bila gošća Beograda, a sa Mirom Trailović bila je vezana dugogodišnjim prijateljstvom.
Prvih godina Bitefa njen La MaMa Repetory Company donosio je angažovani duh revolucionarne 1968, i ona je ostavila snažan pečat u našoj pozorišnoj kulturi.
Ove godine Atelje 212 obeležava 65 godina postojanja, Teatar La MaMa 60, i u znak tog velikog, višedecenijskog prijateljstva dve kuće, predstavom “Balkan Bordello”, kako stoji u saopštenju, Atelje nastavlja svoju misiju povezivanja svetskih savremenih umetnika i pozorišta, posebno onih iz regiona.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.