Na programu ove večeri je najpre bio predviđen dirigent Robert Tičijati, koji je, sprečen bolešću, morao da izostane. Na čelu orkestra se našao mladi američki dirigent Džošua Vajlerštajn.
I program večeri je, tome saobrazno, bio usklađen sa preferencijama novog dirigenta, te je umesto dela Djuka Elingtona i Sergeja Rahmanjinova, izvedena peta simfonija Dmitrija Šostakoviča: Symphonie Nr.5 d-Moll, op.47., kao i koncert za violinu Igora Stravinskog ”Concerto in ré”.
Ovaj koncert za violinu Igora Stravinskog komponovan je 1931. i bio iste godine praizveden u Berlinu sa kompozitorom kao dirigentom i violinistom Samuelom Duškinom.
Violinistkinja Vilde Frang i Simfonijski orkestar Bavarskog radija su na programu u Minhenu imali Stravinskog i Šostakoviča, dvojicu slavnih predstavnika moderne ruske muzike u 20. veku.
Već prvi akord ovog Stravinskovog koncerta za violinu izaziva čuđenje.
To nije prodoran vrisak sirena, već u interpretaciji Frangove, kompaktan, suvereni akord, kao početak jednog procesa: u tom procesu ova briljantna violinistkinja sa internacionalnim renomeom demonstrirala sve odlike ekscelentne umetnice – od barokne virtuoznosti, preko vratolomnih skala koje ona ispunjava životom i izvodi sa očaravajućom lakoćom i jednostavnošću od koje zastaje dah.
Vilde Frang vlada u savršenoj perfekciji svim odsecima ovog kompleksnog koncerta – od ekstremno dinamičnih partija, preko arioznih deonica, do flažeole-tonova (Flageolettton).
Finale ovog koncerta je u dijaloškom partu sa koncertmajstorom (prvom violinom) Radoslavom Šulcom je bio neka vrsta kulminacije kroz munjevite trilere.
Grandioznu lakoničnost izvođenja Frangove je publika u Herkules sali Rezidencije pozdravila uz burne ovacije, te je mlada umetnica, na ”bis” (encors) izvela kompoziciju za solo violinu Antonija Marije Montanarija „Giga senza basso“, koja je zaokružila prvi deo koncerta.
Drugi deo koncerta je bio posvećen Šostakovičevoj petoj simfoniji, koja je u dirigovanju Džošue Vajlerštajna, na mahove zvučala neujednačeno: delimično galopirajući u ekstremni tempo.
Vajlerštajn je gudače vatreno podsticao, te se na mahove činilo da su izvan kontrole.
Ali za ovo ad hoc rešenje, kao odmenu za obolelog dirigenta Tičijatija, valja imati razumevanja.
Sve u svemu, jedno izvanredno uspelo veče sa brilijantnom norveškom violinistkinjom Vilde Frang, koja već danas ide u red najvećih solista-violinistkinja na internacionalnoj muzičkoj sceni.
Foto: Astrid Ackermann
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.