„Rekli su mi da meni ne bi trebalo da bude dozvoljeno ni da pišem , ni da govorim i nisu nikako želeli da uđu u dijalog čak su mi uputili otvorenu pretnju da će se oni kao deo pozorišnog esnafa potruditi da ja budem zabranjen u svakom pzorišnom festivalu u Srbiji“, kaže za Danas Borisav Matić pozorišni kritičar, koga su, kako je juče saopštilo Udruženje kritičara i tetrologa Srbije napali reditelj Milan Nešković i rediteljka Jana Maričić.
To se, kako objašnjava Borisav Matić desilo poslednjeg dana 60. jubilarnog izdanja festivala „Joakim Vujić“ u Užicu 20. maja na kome je bio angažovan kao dežurni kritičar .
To znači da je o svakoj predstavi u takmičarskoj selekciji pisao kritiku za Bilten, učestvovao na razgovorima okruglog stola i zajedno sa Aleksandrom Glovacki i Zoranom Maksimovićem učestvovao u radu žirija kritike koji je na kraju nagradio predstavu „Bog masakra“ u režiji Igora Pavlovića i izvođenju Kraljevačkog narodnog pozorišta.
Iako povod, kako kaže Matić, nije bitan za takvo nedopustivo ponašanje Milana Neškovića i Jane Maričić, otvorene uvrede koje su oni uputili Matiću tiču se upravo ovog komada koji je reinterpretiran kao tragedija a pokušava da odgovori kako je došlo do masakra u „Ribnikaru“.
– Predstavu „Bog masakra“ je režirao Igor Pavlović i ona je zasnovana na građanskoj komediji Jasmine Reze a reditelj je svojom postavkom reinterpretira u tragediju i govori o licemerstvu roditelja i njihovoj nebrizi o deci – objašnjava Matić dodajući da u obrazloženju žirija kritike piše da kroz tu predstavu reditelj pokušava da odgovori kako je došlo do masakra u Ribnikaru i dominacije nasilja u našem društvu.
-Predstava se završava sa deset metaka u školskoj učionici što je jasan znak da ona zapravo govori o „Ribnikaru“ i nasilju u društvu, a to su potvrdili i direktor Narodnog pozorišta u Kraljevu Miško Dinuluvić na okruglom stolu.
Međutim, Milan Nešković i Jana Maričić su spinovali naše obrazloženje i mene izdvojili kao jedinog koji je te večeri ostao od žirija kritike, rekavši mi da komedija objašnjava tragediju u Ribnikaru, da mene treba da bude sramota mrtve dece i njihovih roditelja, da zbog toga treba da mi bude zabranjeno da se bavim pozorišnom kritikom i generalno da govorim – kaže Borisav Matić.
On dodaje da je moguće posumnjati da je agresija Neškovića i Maričić možda podstaknuta njegovim kritikama na račun predstava koje su oni režirali.
– Prema mišljenju organizatora festivala i svih ostalih predstavnika kako kritičke tako i pozorišne zajednice ja sam svoj posao obavljao odgovorno a poslednje večeri festivala 20 maja u pozorišnom klubu Narodnog pozorišta u Užicu dsam doživeo napad od Milana Neškovića i Jane Maričić koji su mi prišli i otvoreno krenuli da me vređaju zato što su imali zamerke na obrazloženje žirija okruglog stola kritike. Pokušao sam da uspostavim dijalog sa njima i da čujem njihovo mišljenje jer je meni jako važno da se razvije kritički dijalog bez obzira na to da li je reč o predstavama ili je reč o pozorišnoj kritici međutim oni su nastupili sa vrlo agresivvnim stavom . Ja sam tokom festivala napisao negativnu kritiku za predstavu „Koštana“, koju je režirala Jana Maričić i dosta kritički intoniran tekst o predstavi „Putujeće pozorište Šopalović“ Milana Neškovića tako da možemo da posumnjamo da su te kritike prouzrokovale tu agresiju ali u svakom slučaju sam povod nije bitan jer je njihovo ponašanje nedopustivo šta god da je povod – konstatuje Borisav Matić.
On se trenutno nalazi na Sterijinom pozorju gde je, kako kaže, bio žiriju Okruglog stola kritike a kolege, pozorišni kritičari i ostale kolege pozorišni radnici su mu već uputili podršku.
Inače, incident koji se desio 20. maja imao je svog svedoka.
To je Nemanja Ranković, umetnički direktor Narodnog pozorišta Užice, međutim na upit Danasa da ispriča nešto o tome šta se desilo uzvratio je da je na probi, da se izvinjava i da nema komentara.
Reditelj Milan Nešković je u vreme kad je sinoć pozvan odgovorio porukom da je na probi i da će pokušati ako ne bude previše kasno da se javi.
10 metaka i iznošenje važne teme u prvi plan
Nakon što je dogovorena režija predstave „Bog masakra“ desila se tragedija u „Ribnikaru“ i reditelj je odlučio da smesti komad u učionicu. Aleksandra Glovački, zamenica Udruženja kritičara i tetrologa Srbije koja je radila u žiriju kritike na ovogodišnjem festivalu „Joakim Vujić“ kaže za Danas da je odmah bilo jasno na šta se odnosi komad.
– Reditelj je napravio jednu savršenu konsekvetnu predstavu gde taj smešni sukob između dva roditeljska para na kraju završava sa rupama od deset metaka i svetlom koje prolazi kroz njih. To je odlična predstava u svakom segmentu, a bitno je i što je tako jednu važnu temu iznela u prvi plan. – kaže Aleksandra Glovački, dodajući da je incident u Užicu imao i svedoka – Nemanju Rankovića, umetničkog direktora Narodnog pozorišta Užice koji je smirivao Milana Neškovića. To isto nam je potvrdio i Borisav Matić zahvaljući čijem odstupanju je kako, se navodi u saopštenju Udruženja izbegnut fizički nasrtaj na njega.
Nagrada žirija okruglog stola kritike predstavi „Bog masakra“
U obrazloženju Nagrade žirija okruglog stola piše da predstava „Bog masakra“u režiji Igora Pavlovića, koja predstavlja zaokruženo i uspešno umetničko ostvarenje, polazi od istoimene građanske komedije Jasmine Reze, ali hrabro reinterpretira komad kao tragediju koja govori o nemoći civilizacije da se suoči sa nasiljem i da ga spreči. Kroz priču o licemerstvu roditelja iz navodno prefinjene građanske klase i njihovoj nedovoljnoj brizi o deci, „Bog masakra“ pokušava da odgovori na pitanje kako je došlo do masakra u „Ribnikaru“ i dominacije nasilja u savremenom društvu. Rediteljsko kreativno tumačenje drame oživljava četvoro mladih, talentovanih i uverljivih glumaca – Svetlana Milenković, Aleksandra Arizanović, Vladimir Jovanović i Miloš Lazić – a izvođenje predstave u kamernoj postavci stvara osećaj intimnosti između publike i izvođača, čineći publiku delom ove priče kao što ona to i jeste u stvarnosti.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.