Objavljene su nominacije za Oskara, a među nominovanima nema žena – rediteljki što je mnoge koji prate svet pokretnih slika pomalo iznenadilo imajući u vidu da američka Akademija filmske umetnosti i nauke poslednjih godina veoma drži do toga da bude politički korektna.
Pitali smo stručnjakinje i stručnjake za film kako to komentarišu.
Recimo, dramaturg, scenarista i filmski kritičar Dimitrije Vojnov smatra da po tom pitanju stvar još nije završena pošto neko u međuvremenu može da promeni pol i rod.
– Polako sa procenama. Vremena su takva da od objave nominacija pa do dodele, neki od nominovanih može proglasiti da je u međuvremenu postao žena. Kao što je na britanskim muzičkim nagradama ukinuta odvojena nagrada za najbolje muške i ženske izvođače pa su ove godine za tu uniseks nagradu nominovani samo muškarci i oni koji se tako osećaju, tako i na „oskarima“ neke stvari prosto ne mogu biti kontrolisane zbog sistema glasanja – kaže Vojnov.
Prema njegovoj oceni, u protekloj sezoni rediteljke su ponudile kvalitetna ostvarenja, stoga i jeste neobično što ih Akademija filmskih umetnosti i nauke nije prepoznala, pogotovo imajući u vidu imidž, koji je prethodnih godina odnegovala kada je reč o statusu žena u filmskoj industriji.
– „Oskari“ kao bastion političke korektnosti tako su došli u jednu neprijatnu situaciju da nema nominovanih žena iako su se prethodnih godina jako ponosili time da su žene probile taj „stakleni plafon“ u filmskoj industriji. Inače, moj lični utisak je da su žene snimile veoma uspele filmove u protekloj sezoni. Na mojoj ličnoj listi dva najbolja filma potpisuju rediteljke iako se nisam obazirao na bilo kakve kvote. Ipak to se nije prenelo na nominacije za „oskara“ koje su, istini za volju, ove godine dosta krute i konzervativne – zaključuje Dimitrije Vojnov.
Filmska kritičarka i novinarka RTS-a Sandra Perović takođe smatra da su rediteljke imale šta da kažu u svojim ostvarenjima iako ne smatra da pol treba da bude kriterijum u oceni filma.
– Vrednovanje filmova ne treba da ima za kriterijum polnu pripadnost. Filmovi (režija) su dobri ili nisu. Legitimno je da članovi Akademije glasaju po kriterijumu kvaliteta. Sudeći po rezultatima glasanja, očito da po njihovim mišljenju filmovi rediteljki nisu imali dobru berbu u godini za nama. Ako mene lično pitate -ne bih se složila sa većinskim stavom. Bilo ih je – kaže Sandra Perović.
Filmska kritičarka Dubravka Lakić smatra da je teza da nema žena – rediteljki među nominovanima za Oskara pogrešna i površna jer ih ima u kategoriji dokumentarnog filma.
– Ima žena, kako nema?! Otkud vam ta teza? Apsolutno nije tačno. Među nominovanima je ovogodišnja venecijanska pobednica Laura Poitras za film “Sva lepota i krvoproliće”, pa onda Sandra Dos za film “Vatra ljubavi”, tako da ima žena. To što ih nema u kategoriji dugometražnog igranog filma, na koju svet najviše obraća pažnju, nije nikakva želja za skrajnutošću žena, nego ako jednostavno analiziramo proteklu 2022. godinu, nema filmova koji su toliko odjeknuli, a da su ih režirale žene. Samim tim, nisu ni kandidovane za eventualnu nominaciju, a kamoli eventualno dobijanje oskara, tako da je pogrešna i površna teza da nema žena rediteljki među nominovanima – izričita je Dubravka Lakić.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.