Na svečanom zatvaranju 65. Martovskom festvalu večeras su u Velikoj sali Doma omladine Beograda dodeljene GRAN PRI nagrade najboljim filmovima koji su prikazani u takmičarskim selekcijama, i to u kategorijama: dugometražni i kratkometražni dokumentarni film, domaći i međunarodni kratkometražni igrani film, animirani film i eksperimentalni film/video art.
Novčani iznos nagrade za svaku od kategorija je po 2.000 evra i isplaćuje se u dinarskoj protivvrednosti.
Dodeljene su i četiri strukovne nagrade: za najbolju režiju, za najbolju kameru, za najbolju montažu i za najbolji zvuk. Novčani iznos svake strukovne nagrade je po 500 evra u dinarskoj protivvrednosti.
Strukovne nagrade:
Članovi žirija za strukovne nagrade ove godine su bili Mina Đukić, rediteljka, Bojana Andrić, direktorka fotografije i Filip Dedić, montažer.
Na jbolji zvuk
Obrazloženje žirija: Zbog kompleksne dramaturgije zvuka koja je u filmu „Druga strana svega“ oživela i realni i metaforični prostor stana, dodelila mu karakteristike lika a istovremeno u jezik dokumentarnog filma unela napetost koja je svojstvena igranom žanrovskom filmu. Nagrada za najbolji dizajn zvuka dodeljuje se Aleksandru Protiću za film „Druga strana svega“.
Najbolja montaža
Obrazloženje žirija: Montažnim postupkom u filmu „Druga strana svega“ na vešt način se preispituju društvene, političke, porodične i ekonomske okolnosti u vremenu od stvaranja Jugoslavije do danas. Nagrada za najbolju montažu dodeljuje se Aleksandri Milovanović za film „Druga strana svega“.
Najbolaj kamera
Obrazloženje žirija: Nagradu za najbolji snimateljski rad dobija film “Lijana”. Poetika vizuelnog pristupa utkala je u ovu filmsku priču izrazitu uzbudljivost i održala je tokom celog filma. Direktor fotografije Igor Marović je zrelo, znalački i dosledno snimio kompleksni filmski zadatak koji je dobio.
Najbolja režija
Obrazloženje žirija: Nagradu za najbolju režiju dobija film “Zvezde Gaomeigua” zbog duhovitog, autoironi;nog i inovativnog rukopisa i veŠtine poigravanja naracijom koja je na granici izmeĆu igranog, dokumentarnog i eksperimentalnog filma, a koja za rezultat ima film koji je pesma napisana pa otpevana filmskim jezikom. Nagradu za režiju dobija Marko Grba Singh za film “Zvezde Gaomeigua”.
*******************************************************************
GRAN PRI NAGRADE 65. MARTOVSKOG FESTIVALA:
Kratkometražni igrani film
Selektori ovog dela programa bili su reditelj Ivan Stefanović u nacionalnoj selekciji, rediteljka Maša Nešković i montažer i asistent na Fakultetu dramskih umetnosti Nenad Popović u međunarodnoj selekciji. Žiri je radio u sastavu: Vuk Ršumović, scenarista i reditelj, Olja Sova, selektorka programa New East Cinema iz Londona i Miljenka Čogelja, producentkinja.
Gran Pri za najbolji strani kratkometražni igrani film žiri je dodelio makedonskom filmu „Vidi kakva je“, reditelja Gorana Stolevskog.
Obrazloženje žirija – Međunarodna selekcija kratkog igranog filma:
Film „Vidi kakva je“ je snažna kritika aktuelnog političkog i psihološkog trenutka izražena kroz beskompromisni prikaz nezavisne, pozitivne junakinje koja kroz život prolazi odlučno i dostojanstveno. To je precizno režiran film i primer snažnog, autentičnog i upečatljivog autorskog izraza; i aktivan poziv na preispitivanje stereotipa u reprezentaciji žene u savremenom filmu.
Gran Pri za najbolji domaći kratkometražni igrani film žiri je dodelio filmu „Lijana“, reditelja Ivana Đurovića.
Obrazloženje žirija – Nacionalna selekcija kratkog igranog filma
Film se bavi osobenom pričom, koja uspeva da postane univerzalna i kompleksna studija generacijskog konflikta i oštra društvena kritika. To je mračni, upozoravajući svet, vešto, strastveno i vizuelno upečatljivo stvoren od strane obećavajućeg mladog autora.
************************************************
EKSPERIMENTALNI FILM I VIDEO ART
Selektorka ovog dela programa bila je filmska rediteljka, video umetnica i umetnička direktorka festivala savremenog eksperimentalnog filma REZ, Marta Popivoda. Žiri je radio u sastavu: Petar Milat, filozof i koordinator programa Instituta MaMa u Zagrebu, Jelena Vesić, nezavisna kustoskinja i autorka i Dragan Dimčić, montažer i profesor Fakulteta dramskih umetnosti u Beogradu.
Gran Pri za najbolji film u kategoriji eksperimentalni film/video art žiri je dodelio filmu ”Zvezde Gaomeigua” autora Marka Grbe Singha.
Obrazloženje žirija – selekcija eksperimentalnog filma i video arta:
Žiri dodeljuje nagradu filmu ”Zvezde Gaomeigua” autora Marka Grbe Singha. Film inteligentno, sa humorom i usuđujućom začudnošću, spaja eksperimentalne i narativne filmske strategije, mitske i svakodnevne prostore, univerzalnost koju je danas prisvojila globalizacija i lokalnu specifičnost i konkretnost mesta. Na taj način, on istovremeno i omogućava i prisiljava gledaoca da se oslobodi svih očekivanja i prepusti prastaroj veštini pripovedanja u kojoj autor, kao i Šeherezada, neprestano mora da plete nove niti – u našem slučaju da ih plete, kida, vezuje i razvezuje čvorove. Autor, u ovom slučaju, nije samo onaj koji priča priču već je i nastanjuje, unoseći specifičan humor i pometnju koja utiče čak i na bogove. Film „Zvezde Gaomeigua“ je prašnjavi spomenar u kome se kriju male tajne koje je vreme odnelo i od običnih ljudskih priča napravilo legende.
************************************************
ANIMIRANI FILM
Selektorka ovog dela programa je bila rediteljka i producentkinja animiranih filmova Iva Ćirić. Žiri je radio u sastavu: Vesela Dančeva, rediteljka i producentkinja animiranih filmova, Tina Smrekar, producentkinja animiranih filmova i Žan-Lik Slok, producent i autor animiranih filmova.
Gran Pri za najbolji animirani film žiri je dodelio filmu „Neputovanja“, u režiji Ane Nedeljković i Nikole Majdaka Mlađeg.
Obrazloženje žirija – selekcija animiranog filma:
Kada bi pravila to dozvoljavala, mi bismo izabrali dva pobednika večeras. Ipak, ne možemo. Nakon dugih razgovora, odlučili smo da nagradu za najbolji animirani film dodelimo filmu koji koristi metaforičke mogućnosti animacije kako bi provocirao. Distopijsko ogledalo realnosti koje preispituje naše lične granice.
************************************************
DOKUMENTARNI FILM
Selektori ovog dela programa su bili rediteljka i producentkinja Jovana Nikolić (u kategoriji preko 50 minuta) i producentkinja Iva Plemić Divjak (u kategoriji do 50 minuta).
Žiri za dokumentarne filmove do 50 minuta je radio u sastavu Robert Zuber, reditelj i novinar, Dragan Jovićević, pisac, novinar I filmski kritičar i Srđan Šarenac, reditelj, scenarista I producent.
Gran Pri za najbolji kratki dokumentarni film žiri je dodelio filmu“Isti“ reditelja Dejana Petrovića.
Obrazloženje žirija – selekcija dokumentarni film do 50 minuta:
Osobenom filmskom vizuelnom stilizacijom reditelj ovog ostvarenja daje nam uvid u nepristupačne živote ljudi na margini. Originalnim dramatruškim i filmskim pristupom jednoj nesvakidašnjoj temi odnosa kažnjenih i vlasti, reditelj nas vodi kroz osećaj jednakosti između njih. Žiri Nacionalne takmičarske selekcije domaći dokumentarni film do 50 minuta, jednoglasno je odlučio da Gran Pri za najbolji film u ovoj kategoriji pripadne ostvarenju „ISTI“ Dejana Petrovića, produkcijske kuce FILMART iz Požege.
Žiri za dokumentarni film preko 50 minuta radio je u sastavu Leila Dedić, programska producentkinja Al Džazira Balkans, Ognjen Glavonić, reditelj i Vanja Kovačević, montažerka.
Gran Pri za najbolji dugometražni dokumentarni film žiri je dodelio filmu „Wongar“, rediteljke Andrijane Stojković.
Obrazloženje žirija – selekcija dokumentarni film preko 50 minuta:
Žiri je odlučio da, iz tematski snažne selekcije, nagradu dodeli filmu koji se izdvojio svojim minimalizmom, skromnošću, mudrošću, sinematičnošću i promišljenom i zaokruženom filmskom formom. Filmu o strancu u stranoj zemlji, kojeg, nakon života provedenog u beleženju i borbi za glas i prava onih kojima je to sistematski ukinuto, zatičemo u starosti.
Starosti obeleženoj pažnjom i smirenošću koju posvećuju dingosima sa kojima živi, divljim psima u kojima je prepoznao i našao svoju misteriozno nestalu porodicu, ženu i decu. Autorka Andrijana Stojković nam, svesnom odlukom, filmom ne objašnjava, ne nameće stav i mišljenje o svom junaku, ne koristi medij kao platformu da publici drži istorijske ili moralne lekcije. Rediteljka se odlučila samo na to da nam – bez spoljašnjih intervencija – pokaže, da nam preda univerzum kojim se u filmu bavi, a to postiže dugim, melanholičnim i statičnim kadrovima kojima pažljivo beleži detalje tog sveta, u isto vreme utapajući nas u njegov ritam, pravila i vrednosti.
Nagradu za najbolji dugometražni dokumentarac 65. Martovskog festivala, žiri dodeljuje filmu WONGAR, rediteljke Andrijane Stojković.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.