Državna grafička zbirka Minhena akvirirala je uz pomoć kulturne fondacije Ernst fon Simens jedan tušem i četkicom rano nastali crtež van Goga. ”Stilistički je ovaj list teško uvrstiti u realizam škole u Hagu ili pak slikarske škole u Barbizonu. Ovde se pre nazire atmosferom zasićeni simbolizam avant la lettre. Bez ikakve sumnje je ovaj list nastao u van Gogovom periodu u Nuenenu i predstavlja izuzetak”, istakao je dr Mihael Hering, umetnički direktor ove prominente umetničke zbirke, na konferenciji za štampu ovog oktobra u Minhenu.
U maju 1885. kada je Vinsent van Gog nalazio u oskudici daleko od akademskog sveta umetnosti, živeći kod svojih roditelja u holandskoj provinciji, pisao je svome bratu Teu u Pariz: ”Ja sam uveren, da bi Mije, Dobinji i Koro, kada bi se od njih tražilo da slikaju sneg bez bele boje, na to i pristali, i da bi sneg na njihovim slikama ipak bio beo”.
U korespondenciji sa svojim bratom Teom, koji je bio uposlen u agenturi za trgovinu umetničkim objektima Coupil u Parizu, Vinsent je bio obavešten o strujanjima koja su uticala na slikarstvo onoga vremena i koji su stilski pravci bili preferirani.
Vinsent je sa entuzijazmom gledao na školu u Barbizonu i njene predstavnike koji su rado išli u prirodu i svojim plenair-slikarstvom dali možda odlučujući impuls očaravajućoj konstrukciji boja impresionizma.
Ali, još se u taj čas, stil svetlih boja, pastoznih slojeva boja i impresionističkih ideja, koje karakterišu njegove pozne slike, nije mogao naslutiti.
Umesto toga su njegovi radovi tmurni, prikazuju seoske scene koje odlikuje siromaštvo, kao što se to na njegovoj poznatoj slici ”Skupljači krompira” očigledno izražava.
Tamno i depresivno deluje i van Gogov crtež ”Pogreb u Nunenu u zimu” iz decembra 1883.
Ovaj list je od 1901. bio u privatnom posedu u Minhenu, koji je blagodareći Ernst fon Simens fondaciji Državna grafička zbirka sada otkupila, te sa još dve druge grafike Vinsenta van Goga koji su sastavni deo zbirke, dopunjuje ovu izuzetnu kolekciju.
Ova zbirka, poznata i kao SGSM (akronim za Staatliche Graphische Sammlung München), uz kabinete bakroreza u Berlinu i Drezdenu, jedan je od najznačajnijih muzeja crteža i štampane grafike i sapda u najveće institucije ove vrste na svetu.
Oko 400.000 listova grafike u rasponu od 12. do 21. veka čine njen fundus.
Njeno težište su stari nemački i holandski crteži i štampane grafike, italijanski crteži iz epohe renesanse i nemačka grafika iz 19. veka.
Drugo težište čini klasična moderna i internacionalna savremena grafika.
Državnu grafičku zbirku Minhena je osnovao 1758. knez Karl-Teodor iz Pfalca, u Manhajskom zamku, kao kabinet bakroreza i crteža, a koji je 1790. prenet u Minhen.
Za vreme sekularizacije su mu pridodati mnoge grafičke zbirke dokumenata razorenih i poharanih manastira.
Počev od 1874. ova zbirka je samostalna muzejska institucija, koja se danas nalazi u sklopu kulturnih insituta na Kenigsplacu u Minehnu.
Tu se nalaze depoi i umetnički primerci koji su u studijskoj sali dostupni istraživačima.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.