U Pozorištu na Terazijama dve večeri zaredom – večeras i sutra prvi put u 16. godišnjoj istoriji Beogradskog festivala igre nastupiće jedna južnoafrička trupa – gostuju Dada Masilo i Fabrika igre.
Na programu je celovečernji komad „Žizela Dade Masilo“, koji je premijerno izveden 2017. u Oslu. Muzika Filipa Milera spaja elemente klasike i afričkih perkusija.
Igrač i koreograf Dada Masilo stekla je svetsku slavu smelim reinterpretacijama klasičnih baleta, kojima je potvrdila da je moguće publiku istovremeno zabaviti i podstaknuti na razmišljanje. Posle „Labudovog jezera“ i „Karmen“ na red je došla i „Žizela“, čija je priča u verziji Dade Masilo postala feministička i prkosna. Mlada devojka umire zbog izdaje čoveka kog voli i na scenu stupaju tuga i osveta.
„Postavila sam za cilj stvaranje komada koji se ne odnosi na oproštaj, već na ljubav, prevaru, izdaju, bes i slomljeno srce. Nastojala sam da kreiram novi rečnik pokreta. U tradicionalnom baletu postoji jasna naracija, ali su likovi prilično dvodimenzionalni. Naglasak je na koracima, a ne na jedinstvenoj psihologiji protagonista… Htela sam da uronim dublje i najvažnije, da kreiram vilise – mlade devojke koje su umrle uoči svadbe, koje su zaista zle“, kaže Dada Masilo.
Kritičari ocenjuju da je „Masilo skinula prašinu i stvorila sveže likove ubacivši novu kulturu, malo humora i oholosti – oduzela im je njihove rodoslove, klase, tradicionalne društvene temelje, pompu i okolnosti, vrativši se u bit priče o neuzvraćenoj ljubavi“. „Dada Masilo ima duboku ljubav prema klasicima – od Šekspira do Čajkovskog, od baleta do flamenka.
Kao igrač impresionira „brzinom svog potpisa“ i sposobnošću da uroni u svoje uloge sa preuranjenom teatralnošću. Kao koreograf, bavi se ‘velikim’ pričama, hrabro spaja igračke tehnike, a u muzici meša originalne partiture sa kompozitorima i izvođačima 20. veka“, pišu o njoj u stručnim časopisima.
Dada Masilo rođena je i odrasla u Johanesburgu, gde je talenat za igru u 11. godini počela da razvija u Fabrici igre. Sa 19 godina postala je student Scenskih umetnosti u Briselu. Po povratku u Južnu Afriku, gde po narudžbini Nacionalnog festivala umetnosti radi komade „Romeo i Julija“, „Karmen“ i „Labudovo jezero“, koji se izvode širom sveta, kao i njena koreografija „Odupiranje vremenu“ iz 2017. godine. Stalni je umetnik Fabrike igre i zajedno sa najboljim igračima Južne Afrike, odabranim na audicijama, igra u sopstvenim komadima.
Fabrika igre osnovana je 1992. godine u Johanesburgu sa idejom da postane dom za umetničku igru. Dve godine kasnije dobila je sopstvenu zgradu u centru grada – renoviran magacin autobusa sa velikom baletskom salom i pozorištem od 220 mesta. Fabrika igre je organizovala desetak godišnjih festivala umetničke igre za Arts Alive, kao projekat grada Johanesburga, koji su prilika za mlade talente da se krenu u svet umetnosti. Ova institucija je uz pomoć Holandije organizovala i finansiranje formalnog obrazovanja u Nacionalnoj školi umetnosti i drugim ustanovama koje su nudile kvalitetnu akademsku nastavu. To je put kojim je prošla i Dada Masilo.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.