Posle gotovo tri decenije od kad se Džejn Kempion upisala u istoriju Kanskog festivala, i 1993. postala prva rediteljka koja je osvojila Zlatnu palmu za najbolji film (Klavir), na najglamuroznijem prazniku filma ponovo je trijumfovala žena – jedna od najprestižnijih nagrada u svetu otišla je u ruke Žulije Dukorno za dramu Titan.
I mada je 74. Kan u glavnoj takmičarskoj selekciji imao čak četiri filma sa ženskim potpisom što je najveći broj dosad (pored Dukorno, u trci za Zlatnu palmu bile su rediteljke Ildiko Enjedi, Mia Hansen Lav i Katrin Korsini), pobeda najkontroverznijeg filma svih vremena koji je prikazan na ovom festivalu, kako su kritičari opisali Titan, ipak je bila iznenađenje.
Francuska rediteljka Žulija Dukurno ostavila je iza sebe velike muške zvezde poput Fransoa Ozona, Nanija Moretija, Žaka Odijara, Ašgara Farhadija, Pola Verhuvena… koji su do poslednjeg trenutka važili za favorite, i svojim drugim igranim filmom u karijeri otvorila vrata svetskog filma. Njen Titan, neobična drama puna nasilja i seksa, govori o mladoj ženi koja je kao dete preživela saobraćajni udes sa teškom povredom glave, i kasnije tokom života postala ubica sa čudnim seksualnim apetitima(ima odnos sa automobilima), skandalizova je i šokirao i dugogodišnje posetioce i kritičare Kana, koji su već odavno navikli da budu šokirani, i to od – reditelja. U francuskim medijima Titan je opisan kao „najstrašniji i najslađi film o ženi koji je ikada snimljen, a snimila ga je žena“.
Jedan od kritičara zapisao je da je Titan primer ekstremnog filma, horor šou koji će toliko zgroziti gledaoce u svetu da će im biti potrebna kesa za povraćanje. A kad se odgleda, ovaj film može da izazove samo cviljenje, uzdisanje, trzanje i gađenje, i sve je utoliko ekstremnije što je takav film snimila žena“
Prema pisanju Verajetija i sajta Indi vajer, trijumf francuske rediteljke najavljuje da rediteljke polako osvajaju Kan, jer primer Žulije Dukurno pokazuje da su i one spremne da u svojim filmovima drastično pomeraju sve granice konvencija koje vladaju u kinematografiji, i to ne samo zbog toga što glavna junakinja, serijski ubica, u Titanu ima seks sa automobilom. Za kritičara Britanskog javnog servisa Titan je „prelepa, uvrnuta fantazija koja je istovremeno noćna mora i neodoljivo komična – kanonada seksa, nasilja, jezivog svetla i muzike koja atakuje na sluh publike koja ne zna kuda će je ovaj film odvesti, i divno je što on dolazi od žene-rediteljke“.
Kako je izjavila Žulija Dukurno, teško je njen film smestiti u neki žanr, a to je i želela dok ga je snimala. „Možda Titan neće svakome biti jasan, i uprkos užasu koji emituje njegova poremećena vizija života i ljubavi, njegova poruka je da svaki čovek na svetu očajnički želi da ima nekog ko brine o njemu. Zahvalna sam ekipi filma koja me je u svemu podržala, kao i žiriju koji mi je dodelio nagradu, a predsednik nije bila žena, već reditelj Spajk Li“, izjavila je Dukurno primajući Zlatnu palmu.
Rediteljke, glumice, nagrade…
Film Mirno rediteljke Emanuel Berko, sa legendarnom francuskom divom Katrin Denev u glavnoj ulozi, dobio je izuzetne ocene kanskih kritičara, koji su izrazili žaljenje što nije prikazan u glavnom takmičarskom programu, jer bi bez sumnje bio glavni konkurent za Zlatnu palmu i ostale festivalske nagrade. A Zlatna kamera za najbolji debitanstki film takođe je otišla u ruke rediteljke – prestižnu nagradu osvojila je hrvatska autorka Antoneta Alamat Kusijanović za porodičnu dramu Murino.
“Ne želim, kao žena, da me moj pol bilo kako definiše. Kad ljudi kažu da sam žena reditelj, to me uvek pomalo nervira, jer sam ja osoba. Rediteljka. Pravim filmove zato što sam to ja, ne zato što sam žena. Ja sam ja. Imajući to u vidu, lik glavne junakinje u Titanu nastao je iz moje želje da pokažem da je ženstvenost mnogo fleksibilniji i zamagljeniji pojam nego što ljudi misle. Zato smo počeli sa scenom na sajmu automobila. Htela sam da to napravim tako da izgleda kao da su automobili i devojke suštinski isto na samom početku. Da su jednako posmatrani kao objekti. Onda dolazimo do nje pod pogledima muškaraca jer ona odbacuje njihovu požudu i osvaja automobil načinom na koji igra… Ali sve to koristim kao zamku, kao mamac. To pomalo deluje kao stereotip, sve to, i ja se poigravam njime. Kasnije, sve što usledi biće konstrukcija, sloj po sloj”, izjavila je Dukurno u intervjuu posle pobede u Kanu.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.