Pobednik ovogodišnjeg filmskog festivala u Veneciji, koji je završen u subotu, jeste južnokorejska drama „Pieta“ Kim Ki-duka. Reč je o priči o uterivaču dugova u čijem se životu pojavljuje nepoznata žena koja tvrdi da je njegova majka. Sam film je dobio naziv po poznatoj Mikelanđelovoj skulpturi (Bogorodica koja u krilu drži mrtvo Isusovo telo), koja je reditelju bila, uz ekonomsku krizu, inspiracija za film.
„Slika Bogorodičinog naručja urezala mi se u sećanje, pošto sam dva puta bio u Vatikanu da je vidim. Za mene je to zagrljaj čovečanstva. Moj film je posvećen celom čovečanstvu koje se nalazi u dubokoj krizi kapitalizma“, kazao je 51-godišnji reditelj, koji je za 16 godina rada snimio 16 filmova. Najuspešniji, do sada, bio je 2004. godine, kada je dobio dve nagrade za režiju – Srebrnog lava u Veneciji za „Provalnika“ i Srebrnog medveda u Berlinu za „Samarićanku“.
Reditelj Kim Ki-duk je, primajući svog Zlatnog lava, na bini zapevao pesmu „Arirag“, baš kao što je i zimus učinio i na Kustendorfu kada je dobio nagradu Drvo života.
Srebrnog lava dobio je Amerikanac Pol Tomas Anderson za ostvarenje „The Master“, za čiju inspiraciju je poslužio život i nastanak Dijanetike L. Rona Habarda, koji je ujedno i osnivač kontroverzne sajentološke crkve. Ovakav izbor žirija ne predstavlja iznenađenje pošto su ova dva filma najčešće i pominjana kao mogući laureati.
Anderson je dobio nagradu za režiju, dok su nagradu za najbolju mušku ulogu podelili Filip Sejmor Hofman i Hoakin Finiks. Hofman je na ceremoniju došao pravo sa aerodroma i uzeo oba trofeja. Za kolegu Finiksa je rekao da je on bio „neukrotiva snaga koja je nosila film“, dok je Andersonu, svom prijatelju, dao epitet „jednog od najvećih filmskih stvaralaca na svetu“.
Žiri, predvođen američkim rediteljem Majklom Manom, u kojem je bila i naša umetnica Marina Abramović, nagradu za najbolju glumicu dodelio je Izraelki Hadas Jaron za ostvarenje „Lemale Et Ha’Chalal“ Rone Burštajn, Austrijanac Ulrih Zajdl dobio je specijalnu nagradu žirija za provokativni film „Paradies: Glaube“, nagrada za scenario pripala je francuskom autoru Olivijeu Asajasu za „Apres Mai“, a italijanski film „Il stato il figlio“ Danijelea Čiprija nagrađen je za najbolju fotografiju.
Među ostalim nagrađenima je turski sineasta Alija Ajdin za „Kuf“, kojem je žiri (predsedavao indijski reditelj Žekar Kapur) dodelio titulu Lava budućnosti (i 100.000 dolara), dok je pobednik paralelnog takmičarskog programa Horizonti honkonški „San Zimei“ Vanga Binga. Zlatni lav za životno delo pripao je italijanskom reditelju Frančesku Rosiju, a počasne nagrade američkim rediteljima Majklu Ćiminu i Spajku Liju.
U trci za nagrade bilo je 18 filmova, a na ovogodišnjoj Mostri ukupno je prikazano 60 dela – dvostruko manje nego pre godine dana.
Najpozitivniji i najnegativniji utisak
Tokom održavanja festivala u Veneciji sledećih deset filmova je izazvalo najviše komentara na Lidu, bilo pozitivnih ili negativnih.
„At Any Price“ je bio interesantan zbog Zaka Efrona, bivšeg Diznijevog tinejdžerskog idola, koji se sada okreće drugačijim rolama.
„Bad 25“ u kojem Spajk Li predstavlja više od dva sata originalnih snimaka i intervjua u dokumentarcu o stvaranju Majkl Džeksonovog albuma „Bad“ iz 1987.
„The Company You Keep“ je politički triler Roberta Redforda sa ol-star postavom.
„The Iceman“ istražuje priču o mafijinom ubici Ričardu Kuklinskog odgovornog za smrt preko stotinu ljudi.
„The Master“ sa nezaboravnim nastupom Filipa Sejmura Hofmana i Žoakina Finiksa u priči o osnivaču Sajentologije.
„Pieta“ je brutalna južnokorejska priča Kim Ki-duka kada se čoveku na vratima pojavi žena koja tvrdi da je njegova majka.
„Bella Addormentata“ reditelja Marko Belokoja o životu Eluane Englaro koja je bila u centru pažnje katoličke Italije 2009. godine u borbi za pravo na smrt.
„Spring Breakers“ o četiri tinejdžerke koje su na mini raspustu, opijaju se, drogiraju… a onda izbija rat bandi.
„Wadjda“ je film saudijske rediteljke Haife Al-Mansur i popularnom temom o devojci čiji je entuzijazam dovodi u sukob sa društvenim ograničenjima u konzervativnom kraljevstvu.
„To the Wonder“ Terensa Malika je, čini se, najviše podelio kritiku ovom impresionističkom pričom o paru koji se zaljubljuje i odljubljuje.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.