Italijanska La Stampa je bila u pravu kada je, na dan proglašenja dobitnika nagrada festivala u Veneciji najavila: „Đavo je stavio svoje šape na Zlatnog lava“! Kako se ispostavilo u subotu uveče, film „Faust“ ruskog reditelja Aleksandra Sokurova osvojio je Zlatnog lava za najbolji film na ovogodišnjem festivalu u Veneciji. Ovo delo, koje se samo u pojedinim delovima oslanja na Geteov tekst, nije bio među favoritima za nagradu Mostre i njegova pobeda je prilično iznenađenje naročito nakon mlakog prijema na projekciji za novinare.
Film, snimljen na nemačkom jeziku, je priča o uspešnom naučniku koga počinju da guše verska ograničenja u nauci i koji je spreman da proda dušu đavolu zarad prave prosvećenosti. „Faust“ je, inače, deo Sokurovljeve monumentalne tetralogije „Ljudi moći“ o Adolfu Hitleru (Moloh), Lenjinu (Taurus) i Hirohitu (Sunce).
„Ovo je izuzetno emotivno za mene“, kratko je rekao Sokurov. On je posle konferencije za novinare istakao da vlade zemalja moraju da podržavaju kulturu iz svojih fondova. „Kultura nije luksuz. To je osnova za razvoj društva“, i dodao da je pokrenuo to pitanje kod ruskog premijera Vladimira Putina u telefonskom razgovoru nedugo posle svog trijumfa u Veneciji.
Predsednik žirija, američki reditelj Daren Aronofski, je o pobedniku rekao: „Postoje filmovi zbog kojih plačete, drugi vas nasmeju, ali postoje i oni koji vas zauvek promene kada ih pogledate, a ovo je upravo jedan od takvih filmova!“
I dok je odluka žirija o osvajaču Zlatnog lava dočekana aplauzom i ovacijama, zvižduci su usledili nakon proglašenja dobitnika Srebrnog lava – koji, očigledno, nije bio po volji ni kritike ni publike.
„Srebrnog lava“ za režiju dobio je Cai Šangđun iz Hong Konga za ostvarenje „Ljudi planine, ljudi mora“ koji je na festivalu prikazan kao 23. (film iznenađenja) u takmičarskoj konkurenciji. To je priča o Lao Tieju i njegovoj očajničkoj potrazi za ubicom svoga brata. Specijalna nagrada žirija pripala je domaćem autoru, Emanueleu Krijalezeu za film „Čvrsto tle“ o Afrikancima u Italiji, a ova odluka je izazvala interesantnu podelu – negodovanje kod italijanskih novinara, dok su stranci bili zadovoljni.
Kineskinja Dini Jip nagrađena je za najbolju glumicu za ulogu ocvale domaćice u filmu „Jednostavan život“, dok je najbolji glumac Majkl Fasbender ali ne za ulogu Karla Junga u „Opasnom metodu“ Kanađanina Dejvida Kronenberga već za ulogu Brendona, seksualno nezajažljivog tridesetogodišnjaka u „Sramoti“ Britanca Stiva Mekvina.
Grčki film „Alpi“ Jorgosa Lantimosa, potresna priča o grupi ljudi koji preuzimaju uloge nedavno preminulih kako bi ublažili tugu njihovih porodica, osvojio je nagradu za scenario. Nagrada „Marčelo Mastrojani“ za najbolje mlade glumce dodeljena je Šoti Sometani i Fumiju Nikaidu za uloge u japanskom filmu „Himizu“ Sion Sona, o Japanu posle cunamija.
Laureat specijalne nagrade je Al Paćino i to za dokumentarac „Divlja Salome“.
Pobeda na poene, bez nokauta
U svođenju računa sa ovogodišnjeg festivala u Veneciji ocena filmskih kritičara je da je zabeležena „pobeda na poene, bez nokauta“. Na Mostri je prikazano nekoliko jakih ostvarenja, među kojima sigurno i kandidati za Oskara, ali stručnjaci smatraju da se niko nije izdvojio kao jasni favorit za Zlatnog lava. Odličan prijem su zabeležila dela Romana Polanskog („Carnage“), Tomasa Alfredsona („Tinker, Tailor, Soldier, Spy), Džordža Klunija („The Ides of March“) i Stiva Mekvina („Shame“). U jednom od glasanja Polanski je imao minimalnu prednost kao potencijalni osvajač glavne nagrade.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.