Zoran Đerić: Pozorište ima ključnu poziciju u nacionalnoj kulturi 1

Početkom ove godine, na čelo SNP izabran je upravnik u četvorogodišnjem mandatu – dr Zoran Đerić koji je prethodno proteklih osamnaest meseci bio u vd. statusu na čelu ove kuće.

On za Danas govori ne samo povodom Svetskog dana pozorišta, već i 157. rođendana SNP, koji se obeležava dan kasnije. Razgovarali smo i o budućim planovima SNP, s obzirom da je Đerić kao upravnik u mandatu sada u mogućnosti da sprovede i dugoročne projekte koji se tiču rada i unapređenja ove kuće, ali i da odgovori na pitanje kakve sve promene mogu da se očekuju u našem najstarijem profesionalnom teatru.

– Promene su već vidljive – kaže sagovornik Danasa – jer na scenama SNP izlaze premijere intenzivnije nego dosad – u martu čak tri, dve dramske i jedna operska. Tu su, prvo izvođenje kod nas komada Pravi Zapad Sema Šeparda, praizvođenje komada Ilustrovana enciklopedija nestajanja Božidara Kneževića i praizvođenje komične opera Pop Ćira i pop Spira akademika Dejana Despića. Pripremljen je Pravilnik o sistematizaciji radnih mesta, usklađen sa zakonima i Katalogom radnih mesta.

* Kako vidite budućnost ovog teatra, ali i generalno ostalih profesionalnih pozorišta?

– Pozorište je imalo i treba i dalje da ima ključnu poziciju u nacionalnoj kulturi, jer se kroz njega reflektuje ne samo naša sadašnjost, već i naša prošlost, ali od njega zavisi i naša budućnost. Pozorište ne čine samo kulise, kostimi, zavese i reflektori, nego veliki broj ljudi sa različitim reproduktivnim, tehničkim, umetničkim zanimanjima – od tih potencijala zavisi budućnost svakog pozorišta, pa i Srpskog narodnog, a to je činjenica koja je zanemarivana poslednjih decenija kad je bila na snazi zabrana zapošljavanja, kad su smanjivane plate, kao i sada sa ograničavanjem broja zaposlenih, sa nedovoljnim sredstvima za produkciju. Institucije, nacionalne i umetničke, pre svega ne smeju da se izjednačavaju sa kojekako formiranim trupama kako bi se uzeo neki dinar na projektima. To bi trebalo da znaju sve novoosnovane fondacije i da računaju na nas, ne samo u raspodeli sredstava, već i u kreiranju programa.

* Delimično ste podmladili ansamble?

– Primili smo pet novih glumaca, dve operske pevačice, dve balerine… nekoliko novih ljudi u tehnici… Ako se reši problem beneficiranog radnog staža, moći će ozbiljnije i brojnije da se osveži baletski ansambl, za godinu ili dve to će se desiti i u horu SNP, jer je veći deo njih pred penzijom.

* Recite nam nešto više o Umetničkom savetu SNP koji je oformljen radi kontrole kvaliteta izvođenja predstava?

– Umetnički savet je, pre svega, zakonska obaveza, ali je i dodatna kontrola kvaliteta. Sastavljen je na predlog upravnika, ali i direktora umetničkih jedinica – u njemu je jedna operska prvakinja, jedna prvakinja baleta, jedan prvak drame, ali i jedan dramski pisac, odnosno jedna teatrološkinja i istoričarka pozorišta. To je sastav koji će svojim znanjem i iskustvom savetovati upravu pozorišta i sugerisati šta da se radi, kad je to potrebno, ne samo po pitanju kvaliteta određenih predstava u pripremi, već i o očuvanju umetničkih standarda svih predstava na repertoaru.

* Pokrajinskim budžetom opredeljeno je manje sredstava nego prošle godine. Kakav je odnos između budžetskih i zarađenih sredstava?

– Budžetska sredstva su velika, ali ona su usmerena, pre svega, na plate zaposlenih, na održavanje zgrade i svakodnevne troškove. Sredstva koja su namenjena za programsku delatnost su umanjena za tri i po miliona dinara, u odnosu na prošlu godinu. Iz tih sredstava pokrivamo honorare baletskih umetnika, pre svega stranaca, kao i dopunu orkestra. Od onoga što preostane za premijere realizovaćemo po jednu opersku i baletsku predstavu, četiri do pet dramskih. Uspećemo da obnovimo još po jednu do dve baletske, odnosno operske predstave. Ako na konkursima prođemo, onda ćemo realizovati još nekoliko dramskih premijera. Uglavnom u koprodukciji sa drugim pozorištima, kao i sa pojedinim umetničkim agencijama. Reprizni repertoar, kao i deo premijernog, finansiramo iz sopstvenih prihoda, koji nisu mali, ali mogu da budu i veći.

* Da li imate možda neke planove kako da povećate zarađena sredstva?

– Sopstveni prihodi su od zakupa sale tzv. trećim licima i od prodaje ulaznica. Nismo išli na zaradu po svaku cenu, a na uštrb kvaliteta programa, naprotiv. Sale smo izdavali samo kad su one slobodne, kad nema zakazanih proba i predstava SNP, vodeći računa kome i kada. Kad su u pitanju naše predstave, tu smo vodili i vodićemo različite akcije kako bi naše sale bile uvek ispunjene. Cene ulaznica za naše predstave nisu velike, i pored toga postoje različiti popusti, pre svega za organizovane posete. Želimo da budemo dostupni svima onima koji vole pozorište. U toku je intenziviranje rada prodajne službe i promotivnog centra, da budemo još vidljiviji i prisutniji u medijima, ali i da zainteresujemo one koji imaju mogućnosti i interesa da nas pomognu.

Zaposleni u SNP

Pozorište ima 523 zaposlena na neodređeno vreme, 15 na određeno i jedno imenovano lice – upravnika. U Drami je zaposleno 44 glumca, jedan dramaturg i dva reditelja. Opera je najbrojnija: tri dirigenta, od kojih jedan vodi hor, 18 operskih solista, 67 članova hora, koncertmajstor i 60 orkestarskih muzičara. Imamo i gostujućeg šefa-dirigenta. U baletu ima pet umetničkih saradnika (koreograf, repetitori i korepetitori) i 50 baletskih igrača, većina njih ne igra, pa smo prinuđeni da angažujemo strance – više od 20 baletskih igrača koji održavaju repertoar. Osim stalno zaposlenih, pozorište svakog meseca angažuje gostujuće umetnike, glumce, soliste, kao i druge saradnike neophodne za izvođenje predstava.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari