Svojom vitalnošću, ova žena uspeva sve da preživi. Кoliko god da je život zatrpa kamenjem, Petrija se iz toga izvuče i uporno ide dalje.
Nadam se da će predstava uticati na publiku toliko da se suoči sa pitanjima ovakvog sistema vrednosti, nad njima zamisli i to odnese kući, u jednom od intervjua opisao je Petrijin venac koji je režirao u Ateljeu 212 režire Boban Skerlić. Sudeći po pažnji s kojom je je pete festivalske večeri „Dana Zorana Radmilovića“ pratila ovu predstavu, kao i po dugotrajnom aplauzu o Petriji koju patrijalhalni sistem vrednosti gazi bez pardona, publika će razmišljati i možda u svom okruženju pronalaziti nove Petrije.
U Ateljeu 212 Petrijin venac prvi put je postavljen 1976. godine kada je adaptaciju Mihailovićevog teksta i režiju potpisala Ognjenka Milićević. Novo čitanje romana Dragoslava Mihailovića, koji je ekranizovan 1980. godine u režiji Srđana Karanovića, u režiji Bobana Skerlića i dramatizaciji Mile Mašović Nikolić u takmičarskoj je konkurenciji međunarodnog pozorišnog festivala Dani Zorana Radmilovića koji je u toku u Zaječaru. Lik žene sa sela teške životne sudbine oživele su tri glumice.
Petriju iz mlađih dana igra Marta Bjelica, zatim Petriju u gradu tumači Jovana Gavrilović, a Petriju kao udovicu Milica Mihajlović. Pored njih tri, u predstavi koja prikazuje borbu žene koju u životu gnječi patrijalni sistem vrednosti, igraju i Ivan Marković, Tihomir Stanić, Igor Đorđević, Isidora Minić, Jelena Rakočević, Vladislav Mihailović.
Dramaturškinja Mila Mašović Nikolić je bogatstvo Petrijinog lika spojila u tri lica jedne žene smeštene u različite faze života i društva. Bez obzira na različito vreme, Petrija je svaki put marginalizovana, samo što je kontekst drugačiji. Ova uzbudljiva dramska forma utiče na publiku da se suoči sa pitanjima koja proizilaze iz patrijahalnog sistema vrednosti i porazmisli o njima. Jer i nekada i sada patrijalhalni sistem vrednosti je neumoljiv i gazi bez pardona. Sve tri Petrije bile su više nego ubedljive, a po oceni stručnog žirija izdvojila se Jovana Gavrilović kojoj je kao glumici večeri pripao „Zoranov brk“.
-Nekako smo se trudili radeći Petriju da kroz rad i sva buduća igranja doživljavamo svi kolektivno, tako da se nisam fokusirala posebno samo na gradsku, srednju Petriju, nego smo se bavili celokupnim životom te žene i uopšte ženom kao bićem u jednom trenutku, u jednoj ženi, negde u ovom univerzumu. Tako da se nekako na jedan čudan, magičan način, pojedinačno svi članovi ove predstave bavimo tim likom. Za neke ona predstavlja nešto vrlo intrigantno, nešto što možda u životu nisam imala prilike da susretnem neku heroinu sa naših prostora, ženu snažnih kostiju, dobre cirkulacije, bistrog i brzog uma i velikog velikog srca. Tako da je trenutno doživljavam kao jednu ženu iz mašte koja bih, možda, volela da budem. – rekla je dobitnica „Zoranovog brka“, Jovana Gavrilović, koja je kako sama rekla jako ushićena zbog dobijanja ove nagrade.
-Nisam se baš tome nadala, ali sa druge strane nekako posebno vezano za ovu predstavu, svaku nagradu doživljavam kao jednu kolektivnu nagradu. Srećna sam i zbog sebe i zbog ostatka ansambla i svih učesnika naše priče koju smo stvarali i stvorili. Mislim da je to divno priznanje za nas – kazala je Jovana.
Monodrama ,,Spavaju li ribe“ je novijeg datuma i do sada je igrana tek nekoliko puta, a Festival malih pozorišnih formi u Zaječaru je prvi na kome nastupa. Ovu predstavu Tigar teatra iz Zagreba, u čijem podnaslovu stoji da je reč o ,,komadu koji se bavi malim i velikim značajnim životnim pitanjima“ režirao je Robert Raponja, kompozitor je bio Igor Кarlić, a igra Vjera Vidov.
-Ovo je izuzetno emotivna monodrama koja me uvek iscrpi na jedan pozitivan način. I plačem tokom predstave i ja, mada nikada ne znam gde će emocija izaći, to sam prepustila svom unutrašnjem osećaju. Čast mi je što sam deo jednog ovakvog Festivala koje nosi ime Zorana Radmilovića . Pozdravljam ideju malih formi jer publika tako može videti da i ove male nasuprot velikih nisu manje vredne – rekla je posle predstave, glumica Vjera Vidov.
Ovaj komad nastao je prema istoimenom tekstu Jensa Raške i otvara bolnu temu smrti člana porodice. Devojčica Jana, suočena sa velikom tugom nakon smrti svoga brata, postavlja brojna pitanja svojoj porodici, jer se ne može praviti da se ništa nije dogodilo.
Sutra, šestog festivalskog dana na programu je Predstava Hamleta u selu Mrduša Donja u izvođenju Narodnog pozorišta Republike Srpske iz Banjaluke i monodrama Ima neka tajna veza, autorski rad glumca Milana Dimića koji je inspirisan likom i delom pesnika Duška Trifunovića.U Radul begovom konaku biće otvorena izložba Lica ljudi, lica zemlje slikara Draga Simića iz Loznice, a na maloj sceni pozorišta biće održana tribina „Položaj i perspektiva mladih pozorišnih umetnika u Srbiji danas“ gde će moderator biti Željko Hubač.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.