Toliko puta smo čuli da je sportska publika odlučujući tas na rezultatskoj vagi, faktor iks u uspesima timova ili pojedinaca, posebna inspiracija, dodatna snaga…
… iz usta samih navijača, sklonih preuveličavanju eha svoje energije, ili sportista, pogotovo kada bi da smekšaju srca nezadovoljnih pristalica. Nasuprot stavu da se nikakvom podrškom ne mogu nadoknaditi nečiji manjak neznanja, loša forma, demotivacija ili fizička slabost. Istina je verovatno negde između, a istraživački tim Mastercarda se u susret finalu fudbalske Lige šampiona, između Reala i Juventusa 3. juna u Kardifu, pozabavio strašću i odanošću čuvenog 12. igrača, propitavši na tu temu oko 10.500 ljudi iz 16 zemalja Evrope.
Anketa je pokazala da većina ili, jezikom brojki rečeno, 32 odsto vidi Britance na navijačkom pijadestalu, odnosno kao najstrastvenije, kada su u pitanju atmosfera u njihovom prisustvu i posvećenost timu, tj. spremnost da nešto (ne)urade zbog svog kluba. Daleko ispred Španaca (16), Italijana (12), Turaka, Nemaca… i tako redom. Apsolutni pobednici ove kategorije specifični su i zbog doživljaja društvenih odnosa kroz prizmu navijačkog opredeljenja. U „prevodu“, čak 11 odsto Britanaca ne bi moglo da bude u vezi s osobom kojoj je na srcu rivalska ekipa. Drugih 15 odsto dalo bi šansu takvom partneru, ali s uverenjem da fudbalske razlike mogu izazvati probleme u relacijama, dok je 25 odsto njih tu vezu opisalo kao „iritantnu, ali moguću“. Koliko su Britanci ludi za fudbalom potvrđuje i priznanje da bi svaki deseti pre bodrio svoj tim u finalu LŠ nego otišao na medeni mesec, četvrtina neopravdano odsustvovalo s posla iz istog ili sličnog razloga, a petina pre uživo gledala neki važan meč nego otišla na rođendansku žurku prijatelja.
Fanovi Mančester junajteda, Liverpula, Vest Hema, Arsenala, Redinga, Milvola, Čelsija, Totenhema, Kristal Palasa, NJukasla… specifični su i po vrlo ranom dobu navijačnog stasavanja. Čak 36 odsto je pre napunjenih 10 godina postalo nečiji navijač, uglavnom bez prava ličnog izbora, jer su porodične veze, odnosno ta vrsta nasledstva ono što decu tera decu na određenu klupsku adresu. Pre se „opredeljuju“ samo u Portugalu – kao sedmogodišnjaci, dok je u ostatku Evrope prosečan uzrast u ovoj statističkoj koloni 13 leta.
Britanski navijači nisu, međutim, lake ruke kada je u pitanju trošenje novca zarad fudbala, tj. manje od ostalih su spremni da pazare karte kod tapkaroša i otvore novčanik za propratne izdatke gledanja mečeva uživo. Istraživanje je utvrdilo da bi (u proseku) dali 343 funte, tj prilično manje od rekordnih trošadžija iz Turske (608), Rusa (553), Francuza (475) ili, recimo, Španaca (465). Ne mili im se ni dugo „cimanje“ zbog kluba. Jednostavno, Britanci ozbiljno razmisle pre nego što krenu izvan mesta življenja, posebno ako se radi o gostovanjima izvan zemlje. U proseku su spremni da putuju najduže četiri sata i 13 minuta ili duplo manje od Poljaka (8 sati i 24 minuta). Na primer, tek nešto više od trećine (31 odsto) je išlo u inostranstvo zbog svog kluba, za razliku od španskih (61) ili italijanskih (56) „kolega“, kojima cene nisu tako velika prepreka.
Za Rajana Gigsa, Mastercard ambasadora za Ligu šampiona, rezultati obimnog istraživanja nisu nikakva novost. Naprotiv.
– Imao sam sreću da igram fudbal širom sveta tokom svoje karijere i za mene nije nikakvo iznenađenje što su britanski navijači proglašeni za najstrastvenije. Noći kada se igrao evropski fudbal bile su među najboljima u mom životu, a navijači koji putuju sa timom uvek imaju veliku ulogu u vašem rezultatu – priznaje publici status 12. igrača nekadašnja legenda Mančester junajteda, rodom iz Velsa.
Od Ostrva do Izraela
Za potrebe Mastercarda istraživanje je sprovela agencija Mortar, a anketom su obuhvaćeni fudbalski navijači u: Velikoj Britaniji, Nemačkoj, Španiji, Francuskoj, Holandiji, Italiji, Turskoj, Rusiji, Švedskoj, Portugalu, Grčkoj, Ukrajini, Rumuniji, Izraelu, Češkoj i Poljskoj.
Zanimljive brojke
– Holanđani radije gledaju svoje klubove na TV nego na stadionima (41 odsto)
– Italijani prave najbolju atmosferu na domaćem terenu (41)
– Veliki broj Rumuna je uz svoje timove, samo zato jer su ovi uspešni (26)
– Ukrajinci bi pre da gledaju njihovu ekipu u finalu LŠ nego da dobiju na lutriji (66)
– Čak 20 odsto Turaka bi otkazalo medeni mesec u zamenu za kartu za meč LŠ
Mančester Junajted vredi tri milijarde evra
Mančester Junajted najvredniji je klub u Evropi sa preko tri milijarde evra, ispred Real Madrida sa 2,97 milijardi, odnosno Barselone sa 2,76 milijardi. Tako barem pokazuju rezultati istraživanja holandske revizorske kuće KPMG, koja su obuhvatila TV prava, stopu profita, popularnost kluba, takmičarski potencijal i vlasničku strukturu stadiona, a u obzir nije uzeta poslednja sezona već dve prethodne. Vrednost Bajerna je 2,44 milijarde, a slede Mančester Siti (1,97), Arsenal (1,95), Čelsi (1,59), Liverpul (1,33), Juventus (1,21) i Totenhem (1,01). Pari sen Žermen je tek jedanaesti na toj listi.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.