Nova sezona Formule 1 donela nam je očekivana uzbuđenja, a neki timovi su se pokazali u boljem svetlu od očekivnog dok su drugi, pak, žestoko podbacili.
Nova pravila su uticala na bolide. Sada su teži, ali i spremniji za preticanja.
Izmene pravilnika odnose se na tehničke karakteristike bolida, a aerodinamika je u centru pažnje. S obzrom na to da je bilo dosta trka u kalendaru na kojima nije bilo moguće preteći bolid ispred sebe, organizatori su želeli da stvore jednakiju i zanimljiviju borbu za bodove.
Promene su u “najbržem cirkusu na svetu” bile najavljene za 2021., ali su pomerene za narednu godinu zbog pandemije koronavirusa. Čini se da su nova pravila najbolje iskoristili u Red Bul, a odmah zatim u Ferariju. Red Bul je napravio najbolji bolid, a odmah iza njih se nalazi Ferari.
Red Bul je brži na pravcima, ali Ferarijev bolid bolje “leži” u krivinama.
To bi značilo da staze sa dugim pravcima pogoduju Red Bulu, dok one “isprlepletane” krivinama odgovaraju Ferariju. Iako ta teorija “pije vodu”, stanje u generalnom poretku vozača je drugačije. Šampion Maks Ferštapen ima osetnu prednost u odnosu na timskog kolegu Serhija Pereza i pilota Ferarija Šarla Leklera.
Ali italijanski tim je sam kriv za takvu situaciju.
Ne može se poreći da je tim iz Maranela gigantskim koracima napredovao između dve sezone. Možda i istorijski gledano najznačajniji tim u šampionatu je snagu bolida i veliku brzinu koju je razvio platio pouzdanošću. Iako se činilo da će prvi deo sezone biti izjednačeniji, on je pripao austrijskoj ekipi kako zbog grešaka vozača Ferarija, tako i zbog otkazivanja bolida tima iz Maranela.
Ali, prvi čovek italijanskog tima Matija Binoto kaže da bitka za titulu nije zadatak njegove ekipe.
On ističe da je brzina jedno, ali da su pobede nešto drugo i da je zadovoljan kako Ferari izgleda.
Jer, i sam priznaje, da posle godina tavorenja i muka brzina i borbe za pobede jesu korak ka kome su želeli da budu u ovom periodu sezone, a da je borba za titulu nešto sasvim drugo i da će se unutar fabrike morati napraviti novi iskorak ka tome, a to će se verovatno desiti naredne sezone.
Bilo kako bilo kada se pogleda plasman vozača vidi se da se Ferštapen, Perez i Lekler nalaze unutar 36 poena razlike, te da bitka za titulu postoji. Istina je da su mediji širom sveta, ali i verni navijači Ferarija naglo podigli očekivanja nakon duple pobede na uvodnoj trci u Bahreinu, no i Matija Binoto nikako ne bi smeo da se odrekne ove sezone pre vremena, nakon što je odvezeno tek osam trka.
Na prvoj trci u sezoni videli smo veliku bitku Ferštapena i Leklera za pobedu, ali i otkazivanje oba Red Bula u finišu iste.
Tada je, tačnije u prvih par trka, Red Bul “preležao dečije bolesti”, poradio na pouzdanošću bolida i zagospodario Formulom 1 dok je sa Ferarijem skroz obrnuta situacija.
Italijanska ekipa imala je drugo i treće mesto na drugoj trci sezone, voženoj u Saudijskoj Arabiji, i to je drugoplasirani Lekler bez pobede ostao u poslednjim krugovima i metrima noćnog spektakla u Džedi. I u trećoj trci u sezoni, u Australiji Lekler je na nivou, ali nije i Ferari jer je Karlos Sainc izleteo u prvom krugu završivši na taj način učešće na “Albert Parku”.
Ipak, to nije mnogo poremetilo Matiju Binota tim pre što je u 39. krugu morao da odustane i Maks Ferštapen zbog problema sa bolidom. Promena u sezoni stiže sa četvrtom trkom, voženoj u Imoli.
Tamo Lekler pravi početničku grešku, okreće se na stazi, odlazi u boks na zamenu krila i pneumatika i sa devetog mesta dolazi do šestog i završava trku sa svega 10 osvojenih poena.
U Imoli je Red Bul bio izuzetno brz, Ferštapen je lako na stazi pretekao Leklera koji je imao pol poziciju, a zatim je to uradio i Serhio Perez.
I dok je Holanđanin pobegao u daljini, dotle se Lekler borio sa Meksikancem za drugo mesto. Kako nije uspevao da ga pretekne, pojačao je agresivnost na stazi, sve dok nije pogrešio i polomio prednje krilo, ali je u povtaktu iz boksa uspeo da osvoji neki broj poena.
Iz današnje perspektive Lekleru bi potencijalno treće mesto u Imoli bilo zlata vredno, ali pritisak uspeha koji je osetio, te želja za dodatnim bodovima koštalo ga je četvrtog plasmana na podijum u isto toliko trka.
U Majamiju je Red Bul bio pouzdan, Ferštapen je slavio, a vozači Ferarija su se popeli na pobedničko postolje. Ipak, na toj stazi je bilo jasno koliko je austrijska ekipa brža na pravcima i šta čeka Leklera do kraja sezone.
U Španiji se dogodilo pravo pomračenje Ferarija. Lekleru je bolid otkazao u 27. krugu kada je suvereno držao prvo mesto i jezdio ka novoj pobedi, dok je Sainc na početku iste izleteo na šljunak pokraj staze ali se vratio u borbu za poene i na kraju je završio na četvrtom mestu.
Ovaj poklon su oberučke iskoristili Ferštapen i Perez i počeli ozbiljno da “dišu za vratom” najvećem iznenađenju dotadašnjeg dela šampionata, stvarajući u redovima protivnika strah i paniku. Eklatantan primer jedne takve konfuzne trke i strategije viđen je na VN Monte Karla.
Šarl Lekler je kvalifikacije završio na prvom mestu, a trku na četvrtom i valjda je to moguće da pođe za rukom samo italijanskoj ekipi, da na stazi na kojoj se ne može preticati, pogrešnim odlukama i pozivima u boks na promenu pneumatika dovedu vodećeg vozača na trci do četvrtog mesta.
Situaciju u Kneževini je donekle spasio Sainc koji je završio kao drugi, razdvojivši prvoplasiranog Pereza i trećeplasiranog Ferštapena na podijumu. Kao kruna sezone iz percepcije aktuelnog svetskog šampiona stigla je trka u Azerbejdžanu.
Dupla pobeda Red Bula i odustajanje i Leklera i Sainca zbog tehničkih problema. Španac je odustao zbog problema sa kočnicama, a Monačanin zbog problema sa motorom, pa ni nije čudo što su sa osmehom dočekali pripreme za narednu trku u Red Bulu. A ona je na programu već ovog vikenda i vozi se na stazi “Žil Vilnev” a za VN Kanade.
Red Bulu se žuri i jedva čekaju da pošalju svoje bolide na još jednu brzu stazu u ovom šampionatu. Pride, znaju da Ferari ima problema i upitno je da li će italijanska ekipa menjati neke delove na svom bolidu.
U zavisnosti od toga šta promene, mogli bi da dobiju i kaznu pomeranja svojih vozača pred start trke od par pozicija pa do začelja karavana, te ostaje da se vidi kakvu će odluku doneti Matija Binoto.
Ferari ima brzinu u jednom krugu, a pogotovo je Šarl Lekler dominantan u kvalifikacijama jer je na čak šest od osam trka u ovogodišnjem šampionatu startovao kao prvi. Ipak, njegovom bolidu fali brzine u borbi sa oba vozača Red Bula, ali i podrška drugog vozača Karlosa Sainca koji je daleko iza najbolje trojice ovogodišnjeg šampionata.
Mercedes u problemima
Ekipa koja je u protekloj deceniji dominirala svetom Formule 1 danas se žestoko muči. Mercedes se na pravcima bori sa podrhtavanjem bolida, a fali im i brzine. Luis Hamilton je neprepoznatljiv: u Džedi nije uspeo da se plasira u Q2 deo kvalifikacija pa je startovao sa 16. mesta, dok u Imoli nije uspeo da pretekne Pjera Gaslija u Alfa Tauriju više od 25 krugova, pa ni nije stigao do bodova. Na nekoliko trka je uspeo da stigne do četvrtog mesta, ali tek kada bi dobar broj vodećih odustao iz trke zbog tehničkih problema. Ipak, svetla tačka Mercedesa je mladi Dzordž Rasel, jedini vozač koji je u ovogodišnjem šampionatu sve trke završio među najboljih pet. Mladi Englez je već u šali prozvan “Gospodin konstantnost”, a do sada je zabeležio tri treća mesta, dva četvrta i tri peta.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.