Dok pravila Formule 1 ostaju uglavnom ista u 2023. nakon prošlogodišnjeg „velikog resetovanja“, još uvek postoje tehničke i sportske promene koje su važne za sezonu koja je pred nama.
F1 će započeti svoju najdužu sezonu do sada početkom marta u Bahreinu.
Maks Verstapen kreće u potragu za trećom uzastopnom titulom, dok se Šarl Lekler i Džordž Rasel nadaju „prvencu“.
Luis Hamilton još uvek stremi rekordnoj osmoj titulu, a FIA je napravila brojne izmene i promene pravila za 2023. godinu.
1. Poskakivanje i podešavanja difuzora
S obzirom na to da su se neki timovi susreli sa pojavom „poskakivanja“ po dolasku novih automobila Formule 1 prošle godine, uključujući specifične karakteristike u pogledu aerodinamičnosti i fleksibilnosti bolida, kao i novih mera monitoringa, a koje su stigle u drugoj polovini sezone iza nas, za 2023. godinu zacrtano je još novih pravila u ovoj „aleji“.
Ukratko, ove godine će doći do četiri dodatne promene: ivice poda su podignute za 15 milimetara, visina „grla“ difuzora je podignuta, povećana je krutost ivice difuzora, a dodatni senzor je obavezan kako bi se efikasnije pratio fenomen „pliskavice“.
Najjednostavnije rečeno, u pitanju je aerodinamički fenomen od kojeg su automobili u Formuli 1 počeli da pate od usvajanja takozvane filozofije „efekata tla“, gde se akcenat stavlja na prolaz vazduha ispod automobila kako da bi ga prilepio za stazu na pri velikoj brzini, umesto ranijeg načina gde se koristio princip uticaja vazduha sa gornje strane automobila.
Nevolja je u tome što brža vožnja automobila znači i veće prilepljivanje za stazu, a ako se previše približi istoj, to može dovesti do zaustavljanja ili „zastoja“ protoka vazduha – što znači da stvorena sila iznenada „pada sa litice“. U tom trenutku, automobili kreću nagore.
Međutim, kada se pod automobila odvoji od tla, dolazi do ponovnog protoka vazduha i automobil se ponovo naglo slepljuju sa stazom. Ovo agresivno poskakivanje predstavlja „fenomen pliskavice“.
Nova prilagođavanja bi, u teoriji, trebalo da učine veća „poskakivanja“ prošlošću.
2. Jači oreoli nakon sudara vozača Alfa Romea
Pored promena usmerenih na poskakivanja, postoje i promene bezbednosnih standarda za F1 automobilske oreole nakon zastrašujućeg sudara koji je doživeo vozač Alfa Romea Džou Guanju na početku Velike nagrade Britanije 2022. godine, a koji se prevrnuo i velikom brzinom „naglavačke“ prošao kroz šljunak i preskočivši barijere se konačno zaustavio zaglavljen ispred ograde.
Tehnički propisi iz 2023. godine sada navode da je potreban zaobljeni vrh na oreolu, što će smanjiti mogućnost da se bolid ukopa u zemlju tokom udesa, a obezbeđuju i minimalnu visinu za tačku primene homologacionog testa.
Takođe, biće sproveden novi test fizičke homologacije gde će opterećenje gurati oreol unapred.
3. Smanjenje minimalne težine automobila
Težina automobila F1 bila je glavna tema za razgovor uoči sezone 2022, sa timovima koji su se borili da se što više približe ograničenju od 798 kilograma (bez goriva) usred jedne od najvećih regulatornih promena u istoriji sporta.
Kako se nova era F1 razvija, smanjenje od 2 kilograma – na 796 kilograma– sprovodiće se za 2023. godinu, što znači da su dizajneri morali da pokušaju da smanje još više težinu kod svojih najnovijih „takmičara“.
4. Revidirani retrovizori za poboljšanje vidljivosti vozača
U pokušaju da se poveća vidljivost vozača, doći će do promene retrovizora na automobilima sa specifikacijom F1 iz 2023, sa širinom reflektujuće površine za 50 milimetara – sa 150 na 200 milimetara.
5. Udvostručen broj Sprint događaja
Uzbudljiv razvoj događaja za 2023. udvostručio je broj Sprint događaja sa tri na šest.
Azerbejdžan (Baku), Austrija (Red Bul Ring), Belgija (Spa-Frankoršam), Katar (Lusail), Sjedinjene Američke Države (Krug Amerike) i Sao Paulo (Interlagos) su izabrana mesta na osnovu opsežnog istraživanja njihove podobnosti.
U međuvremenu, naknada štete od nezgode u toku Sprint trka će sada biti fiksna po timu, a za svaki trkački vikend koji uključuje Sprint sesiju.
Iznos naknade štete za svaki Sprint će se udvostručiti na 300 hiljada dolara od 2023. nadalje, dok će sve ostale naknade štete u Sprintu biti uklonjene.
Pored toga, pravila „park ferme“ vikendom u Sprintu se razmatraju za 2023. godinu, sa ciljem da se pojednostavi proces postavljanja, nakon što je FIA navela „značajno povećanje zahteva za park ferme“ između kvalifikacione sesije u petak i subotnjeg Sprinta.
6. Smanjenje radnog vremena u garažama
Broj sati rada članova F1 tima tokom trkačkih vikenda biće smanjen u narednim sezonama, pri čemu će treće od tri ograničena perioda (na snazi petkom) početi sat ranije ove godine, a još jedan sat će biti ukinut 2024. godine.
Kao dodatak ovom potezu, period u kojem timovima nije dozvoljeno da mehaničari ili inženjeri rade na bolidima i koji je dozvoljen za prvi (sreda) i drugi (četvrtak) ograničeni period takođe će biti prepolovljen, sa osam na četiri, odnosno šest na tri, ponovo uz još jedno smanjenje planirano za sledeću godinu.
7. Kvalifikacioni format i DRS ispitivanja
„Revidirani kvalifikacioni format“ (Revised Qualifying Format/RQF) će se održati na najviše dva događaja 2023. godine „u svrhu procene da li su revizije pogodne za naredna prvenstva“ – prema ažuriranim propisima.
Ovo će omogućiti raspodelu guma za svaku fazu uobičajene trodelne kvalifikacione sesije F1: tvrde gume samo u K1; srednje gume samo u K2; i, konačno, meke gume tek u K3. Prelazne i kišne gume će biti dozvoljene ako RKF sesije budu proglašene „vlažnim“.
Na RKF događajima, svaki vozač može da koristi najviše 11 kompleta guma za suvo vreme, četiri seta srednjih guma i tri seta guma za mokro vreme.
Ovo se poredi sa uobičajenim vikendom od 13 kompleta guma za suvo vreme, četiri seta srednjih guma i tri seta guma za mokro vreme.
Što se tiče DRS-a, njegovo aktiviranje nakon starta, ponavljanja početka trke ili ponovnog pokretanja sigurnosnog vozila će takođe biti procenjeno, a komisija F1 će istražiti mogućnost da se ovo pomeri za jedan krug na početku trke ili Sprinta ili ponovnog aktiviranja sigurnosnog vozila.
„Ovo će biti isprobano tokom svake sesije Sprinta 2023. godine sa ciljem da se to uvede za sve trke 2024. godine“, saopštila je FIA.
8. Doterivanje menjača
Dok su izmene homologovanih menjača timovima bile ranije dozvoljene samo „da bi se rešili problemi sa pouzdanošću“ ili „radi uštede, na početku svake sezone“, modifikacije su sada dozvoljene „u slučaju da materijali, procesi ili delovi postanu nedostupni“.
Bez obzira na to, u svim slučajevima mora biti obezbeđena jasna dokumentacija koja opravdava promenu, prethodno odobrenje od Fije, a izmena ne sme dati nikakvu prednost u performansama.
FIA će zatim poslati sažetak modifikacije svim timovima.
9. Razjašnjavanje zabune oko penala
Kazne na stazi dospele su u centar pažnje na prošlogodišnjoj Velikoj nagradi Italije, gde je mnoštvo vozača „palo“ zbog kaznenih poena apropo pogona i menjača i na taj način znatno pretumbalo raspored početnih pozicija.
Nakon izvesne zabune oko načina na koji su kazneni bodovi primenjeni, tekst propisa je ažuriran.
„Kvalifikovani vozači koji su prikupili više od 15 kumulativnih kazni za poziciju na stazi, ili koji su kažnjeni da startuju sa začelja staze, startovaće iza bilo kog drugog klasifikovanog vozača. Njihov relativni položaj biće određen u skladu sa njihovom kvalifikacionom klasifikacijom”, navodi se u pravilu.
10. Veća fleksibilnost za hlađenje goriva
Mala promena na papiru mogla bi da utiče na pouzdanost u toku 2023. godine, posebno na toplijim trkama, uz dodatnu slobodu timovima u pogledu hlađenja goriva.
Za 2023. gorivo u automobilu ne sme biti hladnije od 10 stepeni Celzijusovih u odnosu na ambijentalnu temperaturu.
Takođe, sistem rezervoara će biti opremljen sa obaveznim ventilom koji će ispuštati višak ukoliko pritisak pređe jedan bar.
Pravilo o zabrani izražavanja političkih stavova već „diglo prašinu“
Vozačima Formule 1 će biti potrebna pismena dozvola rukovodećeg tela kako bi davali „političke izjave“ tokom predstojeće sezone usled ažuriranja Međunarodnog sportskog kodeksa.
Verzija kodeksa iz 2023. godine, koja se odnosi na sve serije koje je sankcionisala Međunarodna automobilska federacija (FIA), objavljena je na veb stranici upravnog tela sa istaknutim promenama.
FIA je dodala novu klauzulu koja se odnosi na „opšte davanje i prikazivanje političkih, verskih i ličnih izjava ili komentara koji u velikoj meri krše opšti princip neutralnosti koji FIA promoviše svojim statutom“.
View this post on Instagram
Vozači koji daju takve izjave sada će biti u suprotnosti sa pravilima osim ako FIA prethodno nije dala pismeno odobrenje.
Mercedesov sedmostruki svetski šampion Luis Hamilton i sada penzionisani četvorostruki šampion Sebastijan Fetel bili su među onima koji su davali političke izjave na stazi poslednjih sezona.
Hamilton, koji je bio otvoreni borac za ljudska prava i različitost, nosio je crnu majicu na Velikoj nagradi Toskane 2020. sa natpisom „Uhapsite pandure koji su ubili Brijanu Tejlor“ na prednjoj strani. Na majici je bila i fotografija crne medicinske radnice, koju su policajci ubili u njenom stanu u Luisvilu sa natpisom „Reci njeno ime“.
FIA je postavila nova pravila i za odeću vozača pre i posle trke nakon održavanja pomenute velike nagrade.
Hamilton je takođe pozvao na više promena u Saudijskoj Arabiji, rekavši ove godine da je bio šokiran kada je čuo za masovna pogubljenja, pa se tako na Bliskom istoku trkao sa šlemom u duginim bojama u znak podrške LGBTQ+ zajednici.
Njegov kolega iz tima Džordž Rasel još jedan je u nizu asova iz Formule 1, koji je oštro kritikovao odluku FIA da zabrani vozačima da iznose svoje političke stavove.
Britanac je direktor asocijacije gran pri vozača, a pre njega glas su digli Maks Ferstapen, Aleks Albon, Serhio Peres, Lando Noris, Valteri Botas i Luis Hamilton.
„Nije mi jasno zašto je ovo FIA uradila. To je potpuno nepotrebno za naš sport, kao i za trenutak u kojem živimo. Znam samo da na izražavanje mojih stavova neće uticati neka glupa pravila. Sloboda govora je jedno od najvažnijih prava“, rekao je Rasel.
Džordž je istakao da očekuje da će vozači izaći sa zajedničkom izjavom.
„Verujem da ćemo to da uradimo pre prve trke u Bahreinu. Ne želim nikakve restrikcije“, izjavio je Rasel.
Šta nas očekuje u narednoj sezoni u pogledu trka?
Ssezona 2023. će se sastojati od 23 trke, saopšteno je ranije.
Biće samo jedno predsezonsko testiranje 2023. godine, u Bahreinu – mestu održavanja prve trke – od 23. do 25. februara.
To znači da će sezona započeti Velikom nagradom Bahreina 5. marta, a završiti u Abu Dabiju 26. novembra, a potpuno nova Velika nagrada Las Vegasa će se „pridružiti“ kalendaru nedelju dana pre finala sezone.
Prvobitno je bilo očekivano da bude ukupno 24 trke, ali je organizacija odlučila da ne zameni Veliku nagradu Kine, koja je bila zakazan za 16. april, a potom otkazana zbog mera u borbi protiv virusa korona.
Sada će biti četiri nedelje razlike između treće i četvrte trke sezone – Melburna i Bakua.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.