Motokros šansa za razvoj turizma: Kroserom u budućnost 1Foto: Valentina Kaličanin

Država Srbija ne ulaže novac u motocross sport i na taj način ne koristi njegov veliki turistički potencijal koji su mnoge zemlje prepoznale i mudro iskoristile za privlačenje sportsko orijentisanih turista čiji broj sve više raste.

Odrana leđa, krvava kolena i izgrebane ruke. Odeća blatnjava i poderena. Srećom stara je. Far motora i guvernala su malo oštećene. Motor sada ,,vuče” u levo. Opet je negde pao. U neko blato, žbunje, granje. Ne čudi – stalno vozi planinskim, kozjim putevima. Nekada puta i nema. Samo trava ili kamenje. Međutim, njemu to ni malo ne smeta. On je srećan. Dobio je svoj zeleni Kawasaki motor, a i poziv da učestvuje u prvoj motokros trci koja se ordržava u njegovom rodnom gradu, Kraljevu. Istinini za volju, kroser mu nije baš najpogodniji za trke. On nema ni opremu. Ni čižme. Oklop ne smemo ni da spomenemo. Ima samo jaku volju i svoje ime pod kojim će voziti. On se zove Vladan Kaličanin.

,,I muškarci plaču. Verujte mi. Ja sam plakao. I šta je čudno u tome što muškarci plaču? Da li ste ikada nešto želeli toliko silno, da bi rizikovali sopstvenu glavu? Ako niste, onda vam nije jasno o čemu pričam. Onda će vam moja priča, izgledati suludo. Ali meni nije. Ja sam dobio priliku da vozim i želeo sam prvo mesto. Da nije bilo te krivine možda bih svoju želju i ostvario. Međutim, krivina mi se dogodila. Uleteo sam prebrzo i pao. Kako da ne zaplačem, kada mi je san koji mi je bio ispred nosa, izmakao u trenutku? Ceo svet mi se urušio.”

Treća kategorija

Istraživanja svetske turističke organizacije još iz 2001. godine pokazala su da nemački turisti beleže 32 miliona sportsko orjentisanih putovanja godišnje, što iznosi 55% ukupnih putovanja.

Srbija zahvaljujući svom geografskom položaju ispunjava jako bitan preduslov za razvoj sportskog turizma. Planine, kanjoni, reke – svako od ovih prirodnih bogatstava pokazalo se kao pogodan teren za određeni sport. Samo planine pružaju pogodne terene za pešačnje, planinarenje, biciklizam ili motokros sport.

Neretko turisti u neku državu ili grad dolaze samo radi gledanja određenog sportskog takmičenja. Podaci velikih turoperatora (TUI, ITC sports, Sportworld) ukazuju da se oko 50% posetilica auto-moto trka odlučuje za aranžmane preko agencija. Turistima se u zemljama sa razvijenom sportsko-turističkom ponudom nudi i ceo paket aranžmana za posetu većem broju trka.

Bugarska, zemlja sa kojom se Srbija graniči, ima izuzetno razvijenu sportsko-turističku ponudu. Motokros u ovoj državi ima status nacionalnog sporta i kao takav ima mnogo povlastica. Vozačima motokros trka obezbeđeni su gorivo, maziva, gume, često dobijaju i novac. Organizacija ovakvog takmičenja iziskuje mnogo novca, ali u Bugarskoj sve je uređeno pod konac. Kako kaže direktor kluba GTC racing team, Dejan Jablanović, tamo su i parking mesta uređena do najsitnijigh detalja. Sve je podeljno u sektore i regije i za svaki automobil postoji unapred predviđeno i označeno mesto. Čitave regije u Bugarskoj žive od sportskog turizma, konkretno od motokrosa. Država je prepoznala potencijale ovog sporta i uključila se u njegov razvoj, obezbeđujući pre svega sva novčana sredstva, koja su ovom sportu potrebna.

,,Vozio sam samo kroz šume i planinama. Kada se pojavio predlog o mom potencijalnom učešću nisam imao ništa osim kacige i motora. Ostali vozači, ne samo da su posedovali zaštitnu opremu, već i svoja imena ispina na leđima dresova. Nisam mogao da tražim od roditelja da mi sve to kupe. Nije jeftino. Ipak, bez toga nisam mogao da učestvujem. Pomislio sam zašto su mi onda kao kučetu bacilli kosku, ako sada neću učestvovati?” Međutim, Kaličanin je na ovoj trci učestovovao. Prijatelji njegove porodice su skupili novac i kupili mu čizme, rukacive, oklop, a od GTC racing team-a dobio je dres sa svojim imenom.

,,Na osnovu člana 139. stav 8. Zakona o sportu, Ministar  omladine i sporta donosi pravilnik o nacionalnoj kategorizaciji sportova. Rang sportskih grana u Republici Srbiji određuje se tako što se one razvrstavu u kategorije. Treću kategoriju čine: badminton, jedrenje, ples, hokej na ledu, spotski auto-moto, moto sport..” Ovaj pravilnik objavljen je u Službenom glasniku RS i može se pronaći na sajtu Ministarstva za sport.

Ruka spasa

Na opštini grada Kraljeva postoji auto-moto staza, staze i tereni za Hrad enduro trke, a od 2017. godine i staza za motokros takmičenja. Ovakvom infrastrukturom zaokružena je ponuda grada kada je u pitanju auto-moto sport, a u njegovo promovisanje uključila se i Turistička organizacija grada Kraljeva.

Turistička organizacija ne može da pomoge GTC racing team-u i njegovim vozačima obezbeđivanjem novčanih sredstava ili guma, ali promocijom na turističkim sajmovima u celoj  zemlji, kao i obezbeđivanjem reklamnog materijala pred trke, učinili su mnogo. ,,Turistička organizacija razmatra broj zainteresovanih posetilaca koji su prisustvovali trkama, a taj broj prelazi 2000 gledalaca po trci. Ovo je nesumnjivo jedna od najposećenijih manifestacija u našem gradu, koja bi mogla da preraste u dvodnevni Moto-bajk show, uz koncerte rok grupa koje bi se organizovale na samom trkalištu”, objašnjava direktor GTC racing team-a Dejan Jablanović.

Motokros trke posećuje veliki broj ljudi iz inostransta. Nije zanemarljiv broj takmičara iz okolnih zemalja. Upravo u ovim činjenicama, TO je prepoznala turistički potencijal. Takmičari i posetioci moraju za sebe da obezbede smeštaj i hranu, a uvek se raspituju i o turističkim ponudama i potencijalnim mestima koje treba posetiti. ,,Kroz motokros se pruža dodatna mogućnost za upoznavanje što većeg broja ljudi sa prirodnim i antropološkim atraktivnostima našeg kraja,  koji bi u perspektivi mogli da postanu posetioci Kraljeva i u drugim vidovima turizma, na primer ruralni turizam,  lov i ribolov ili verski turizam”, ističe direktorka TO Kraljevo Ana Mirosavljević.

2017. godine grad Kraljevo posetilo je 48 762 ljudi. Tada grad nije posedovao motokros stazu. U toku 2018. godine održano je 8 trka u domaćem šampionatu, što je brojalo oko 16 000 posetilaca. Podaci TO Kraljevo svedoče porast zabeleženih poseta tokom 2018. godine koji dostiže broj od 67 235 ljudi. Dakle, kroz statističke podatke TO potvrđen je porast broja poseta u godini održavanja trka.

Kroserom u budućnost

Planovi GTC racing team-a i TO Kraljevo, kada je reč o širenju turističkog potencijala motokrosa jeste, pre svega, razvoj infrastrukure za takve aktivnosti. Razvoj infrastrukture podrazumeva još specijalizovanih staza za takmičarski deo, ali i onih koji se odnose na vožnju u prirodnom okruženju. Planine kao što su Čemerno, Stolovi, Radočelo, Golija imaju idealne uslove za razvoj ovog sporta i ovakvog vida adrenalinskog turizma.

TO Kraljevo je imala želju da budeo deo paketa adrenalinskih atrakcija grada Kraljeva. Prema postojećem planu, paket sadrži dve mogućnosti. Jedna mogućnost je učestvovanje u motokros atrakcijama po programu GTC racing team-a, a druga mogućnost se odnosi na više ekstremnih sportova i adrenalinskih atrakcija, koje pored vožnja kros motora po stazi uključuje i paraglajding, kajak i kanu avanture, rafting Ibrom. ,,Udeo Turističke organizacije bi se ogledao u obaveštavanju i promociji paketa adrenalinskih atrakcija na sajmovima, specijalizovanim stručnim skupovima. Takođe, TO bi na sebe preuzela sam transfer turista i svih zaiteresovanih do lokacija atraktivnosti, obeležavanje staze turističkom signalizacijom i obezbeđenje usluga licenciranih turističkih i planinarskih vodiča”, ističe PR turističke organizacije Kraljevo Igor Tešić.

GTC racing team je u protekloj godini postigao saradnju sa lokalnim ugostiteljskim objektima. Njihova ugovor glasi: Svaka osoba koja je upućena od strane GTC racing team-a na određene lokalne ugostiteljske objekate (restoran Sunce, hotel Đerdan…) dobija 30% jefitiniju cenu smeštaja. TO Kraljevo smatra da postoji veliki potencijal za sklapanje još ovakvih ugovora sa ugostiteljskim objektima, koji će obezbeđivati smeštaj i hranu za takmičare iz inostranstva, jer su svi smeštajni i ugostiteljski objekti i tehnički i kadrovski osposobljeni za pružanje takvih usluga.

Tužno bi bilo

,,Kažu da sam na trkama bio dobar. GTC racing team me je prihvatio kao svog vozača. Dobio sam čak ponudu da vozim za grad Kruševac sledeće godine.Srećan sam. Pred poslednju trku su mi u poslednjem trenutku našli motor koji će biti pogodan za trke i na kojem ću moći u buduće da vežbam. Čovek kojeg i ne znam mi je izašao u susret. Dok god postoji dobrih ljudi ovaj sport će opstajati. Međutim, ako se država ne uključi teško ćemo sami sve realizovati i napredovati u skladu sa svojim potencijalima. Motokros volim više od svega. Za mene je moj motor kao novorođenče za majku. Međutim, nemam ja toliko novca da bih mogao u potpunosti da volim i živim svoju ljubav. Zato će verovatno moja ljubav ostati lepa uspomena iz mladih dana”, kaže Vladan Kaličanin.

Šteta bi bilo dozvoliti propadanje potencijala koje motokros u sebi nosi. Komšijska država Bugarska je odličan primer kako bi negovanje i ulaganje u potencijale koje jedna država ima trebalo da izgleda. Danas je Bugarska zahvaljukući motokrosu jedna od posećenijih država regiona i šire. Sve što je uložila sada joj se duplo vraća. Ako su oni mogli, zašto ne bismo mogli i mi? Državi Srbiji je sve dato i servirano na tacni, a ona ipak juri za ogromnim ovalom koski i ostataka. Kažu dok nešto ne izgubimo, nismo bili svesni šta smo imali. Međutim, motokros sa svim svojim članovima se nada da se ova narodna umotvorina ipak neće pretvoriti u njihovi sudbinu. Tužno bi bilo.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari