Tokom tri dana predsezonskog testiranja u Bahreinu, timovi Formule 1 su napravili 3.992 kruga, ukupno 21.603 kilometra – što je nešto više od pola puta oko sveta, ili ekvivalent 70 distanci za Veliku nagradu Bahreina.
U velikoj meri, pouzdanost je bila veoma dobra – većina je uspela da dobije zadovoljavajuću količinu podataka za analizu u naredna četiri dana kako bi im pomogli da fino podese svoje nove trkačke automobile za 2023. godinu i za ovu rekordnu sezonu od 23 trke, počevši od otvaranja sezone ovog vikenda na međunarodnoj stazi u Bahreinu.
Poznato je da je teško pročitati redosled na testiranju, jer timovi koriste različita opterećenja goriva – 1 kilogram vredi oko 0,1 s po krugu u zavisnosti od staze – i različite gume, pored raznih aerodinamičkih/karoserijskih konfiguracija i nivoa snage motora.
Ali moguće je uočiti neke trendove da biste počeli da shvatate ko je napravio korak napred, ostao na istom ili se povukao.
Analizu dopisnika i prezentera F1 Lorensa Bareta iz Bahreina prenosimo u celosti.
Da li su branioci titule Red Bul oni koje treba pobediti?
Red Bul je ušao na testiranje kao favorit, ali nisam siguran da su mogli da se nadaju čak ni aktuelni svetski šampioni tako savršenom testu pred sezonu.
Prednjačili su u kvalifikacijama, oko 0,28 sekundi ispred Mercedesa, a takođe su bili lideri u klasi u simulacijama trke, držeći prednost od 0,16 sekundi u odnosu na svoje crvene rivale.
Bilo je impresivno koliko je brzo dvostruki šampion Maks Verstapen uspeo da počne da pomera granice svog RB19 – evoluirane prošlogodišnje mašine koja je pobedila u 17 od 22 trke.
Kako su prolazili kroz program aero-testiranja, promene podešavanja i procene smeše pneumatika, samopouzdanje u Red Bulu je raslo.
U ovo vreme prošle godine, Red Bul je umanjio njihove nade uprkos tome što su izgledali kao da zaslužuju mesto na podijumu. Ove godine nisu mogli u potpunosti da zadrže svoje uzbuđenje, tako da su bili srećni zbog načina na koji su se stvari odvijale.
Nema sumnje da Red Bul i Verstapen ulaze u prvu trku – i ove sezone – kao favoriti.
Ali, ohrabrujuće za ostale, na osnovu dosadašnjih rezultata koje smo videli, na vidiku su i ne tako nedostižni.
Mogu li Ferari i Mercedes da se bore?
Ferari izgleda da ima najbolju poziciju da izazove silu poput Red Bula, pošto su Karlos Sainz i Šarl Lekler završili 417 krugova – samo su Alfa Tauri i Vilijams uspeli više – a Lekler je ocenio da postoji dobra korelacija između staze i tima.
Skuderija je napravila neke promene koje bi takođe mogle biti značajne.
Veruje se da je njihov pogonski agregat robusniji nego prošle godine, što znači da mogu da ga pokrenu punom snagom (što nisu mogli da urade poslednje dve trećine 2022. godine) i to bi moglo da vredi čak 0,3 sekunde po krugu.
I uprkos tome što je bio na tom poslu manje od dva meseca, novi šef tima Frederik Vaser je već napravio promene u oblasti u kojoj su se mučili prošle godine, pomerivši Ravina Jaina – za koga izvori kažu da je interno visoko ocenjen – da vodi strategiju, dok je Inaki Rueda prešao na mesto u samoj fabrici.
Podaci sugerišu da su blizu Red Bula na oba fronta – u kvalifikacijama i trci – i nakon poslednjeg dana testiranja, postoji osećaj unutar tima da čak i ako nisu najbolji od svih, ako mogu „da se sastave“, tim bi trebalo da bude u borbi sa Red Bulom.
Nejasno je da li rivali poput Mercedesa mogu reći isto. „Srebrne strele“ su imale test gore-dole, koji je kulminirao tako što je Luis Hamilton rekao da „nisu baš tamo gde žele da budu” i da imaju „planinu na koju se moraju popeti”.
Međutim, pozitivne strane su to što se čini da je tim iskorenio poskakivanje koje je ometalo njihovu sposobnost da ostvare napredak prošle godine, a Hamilton smatra da imaju „dobru osnovu za početak“.
Da li je Aston Martin razbio „stisak“ čuvene trojke?
Čini se da je Aston Martin napravio najveći korak od svih u pogledu hijerarhijskog redoslea.
Prošle godine su završili na sedmom mestu u ukupnom poretku, ali sada deluje da su skočili na četvrto – na čelu veznog reda i verovatno čak u borbi protiv Mercedesa za P3.
Oni u Aston Martinu, uključujući i njihovog dvostrukog svetskog šampiona, vozača Fernanda Alonsa, su se trudili da smanje formu na testiranju.
Pitajte njihove rivale, budući da su koro jednoglasni u uverenju da je Aston Martin napravio veliki korak i da je u najmanju ruku na čelu veznog reda.
Naši podaci pokazuju da su manje od pola sekunde ispod tempa u kvalifikacijama i 0,86 sekundi u zaostatku u simulacijama trke – što ih stavlja na peto mesto, iako se očekuje da su bolji od toga, jer im je upravljanje gumama izgledalo veoma dobro.
Nije bilo idealno što je Lens Strol propustio testiranje – i ostaje upitan za prvu trku nakon što je zadobio povredu zgloba, dok aktuelni F2 šampion Felip Drugovič čeka u pripravnosti.
Alonsu će biti potrebno vreme da se skrasi u svojoj novoj sredini. Međutim, već možete da vidite Alonsov efekat u punoj snazi, a čini se da imaju dobar osnovni automobil koji mogu da razvijaju tokom cele godine.
Da li je Meklaren u nevolji već drugu godinu zaredom?
Bilo je to kao „deja vu“ za Meklaren, jer su drugu godinu zaredom trpeli nepovezani predsezonski test. Godine 2022. nevolje su izazvali kočioni kanali, ovog puta su ih sputavale popravke „nastalog manjeg problema“.
Tek ponegde se moglo čuti da je tim propustio neke od svojih razvojnih ciljeva i stoga specifikacija za lansiranje automobila nije toliko prefinjena kao što se očekivalo.
Lando Noris je ostao optimističan, rekavši da je to „veliki napredak u odnosu na naš prošlogodišnji test“ jer su imali „toliko krugova ispod našeg pojasa“.
Da, završili su na dnu tabele po kilometraži sa 312 krugova, ali to je samo 41 manje od Alpine i 75 manje od Aston Martina – tako da ništa alarmantno.
Veliko unapređenje je planirano za početak sezone (trenutno je cilj za lansiranje četvrto kolo u Bakuu) – ali bi to moglo da bude nezgodnih prvih nekoliko trka za britanski tim.
Ko su „autsajderi“ koji bi mogli da iznenade?
Ima dosta kandidata za iznenađenja ove godine, što stvara izglede za još čvršći i konkurentniji vezni red koji bi mogao kolektivno da smanji jaz za tradicionalnom velikom trojkom – Red Bulom, Ferarijem i Mercedesom.
Možda najintrigantniji od svih je Alpina, koja je na devetom mestu i u kvalifikacijama i u simulacijama trke na našim grafikonima podataka, a završili su na devetom od 10 mesta na tabeli po kilometraži.
Međutim, postoji ogroman unutrašnji optimizam unutar francuskog proizvođača. Direktor tima Otmar Šafnauer ima samopouzdanja i veruje u svoje šanse, tehnički direktor Met Harman je živahan, a vozači Pjer Gasli i Esteban Okon su uzbuđeni zbog svojih mogućnosti.
Alpina nije koristila meke gume tokom testiranja – i fokusirala se na niz različitih testova i pravaca, što otežava direktna poređenja sa drugima. Takođe su veoma uzbuđeni zbog velike nadogradnje za prvu trku ovog vikenda.
Alfa Romeo je privukao pohvale zbog načina na koji je automobil izgledao na stazi, a Valteri Botas i Džou Guanju su bili zadovoljni doslednim balansom C43 koji im je omogućio da zaista „proguraju“ automobil.
Uspeli su brzo da pronađu dobru postavku – a njihov tempo u jednom krugu je bio posebno upečatljiv.
Has je takođe vredan pohvale, a tim opisuje ovu zimu i predsezonu kao najbolju ikada.
Tehnički tim Simona Reste je isporučio veoma kvalitetan „paket“, koji je dobro reagovao direktno iz kutije, dok se Niko Hulkenberg vrlo brzo i udobno smestio za dodatni bonus.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.