Za Superligu Srbije se zna da ove sezone ističe ugovor za televizijska prava, ali se za razliku od Velike Britanije ne zna zvanična cifra (nezvanično se spominje suma od dva miliona evra).
Prethodni ugovor Premijer lige sa televizijama iznosio je 5,1 milijardi evra za takođe trogodišnji period. U Hrvatskoj se prošlog leta spominjala cifra da će prava prenosa njihove najjače lige biti prodata na 10 godina za sumu od oko 100 miliona evra (10 miliona po sezoni).
Za prvenstvo Bosne i Hercegovine nezvanično se spominje suma od oko tri miliona evra. Sagovornici Danasa saglasni su da glavni problem Superlige leži u nedostatku neizvenosti, odnosno tome što nema jake konkurencije za vrh tabele, dok se za većinu mečeva tokom sezone sumnja da su namešteni.
Uslov bez koga se ne može je da u ligi postoji neizvesnost. Drugi uslov je broj klubova, jer je 20 previše za ligu u Srbiji. Treći je dobra televizijska podrška, kao i način komunikacije klubova sa javnošću – priča stručnjak za marketing Zoran Avramović.
Za stvaranje brenda Superlige neophodno je da se po njegovom mišljenju paralelno radi na više stvari.
– U sadašnjem sportu više nije potrebno da imaš „vin vin“ situaciju, već da imaš tri „vin“. Znate kad se u poslovnom svetu kaže da je nešto „vin vin“ situacija, da ste dobili sve što ste hteli, pa i više, a i da je i druga strana zadovoljna. Često kažete ma to je „vin vin“ situacija. Međutim, u današnjem fudbalu nam treba tri „vin“ situacija. Prvi „vin“ su klubovi koji treba da se organizuju na način da mogu da finansijski dobro stoje. Drugo „vin“ je sistem takmičenja, ta liga koja bi imala sportsku neizvesnost, sa manjim brojem klubova. Treće „vin“ je ono što se zove javnost, prenos mečeva, televizija, kvalitet tog prenosa, odnosno navijači koji to gledaju – dodaje Avramović.
Suština problema leži u jačanju interesovanja za fudbal u malim sredinama.
– Kako je moguće da u nekima od tih manjih gradova u Srbiji nisu pune tribine. Ne mora samo Zvezda ili Partizan kad dođu da se napune, nego zašto u Šapcu ne bi uvek bilo 6.000 ljudi na stadionu, nije to nemoguće u tako velikom gradu. Mora da se smisli kako da se ponovo izgradi taj lokalni klupski patriotizam. Tu je ključ, niko se nije bavio ozbiljno tim problemom. Da li je moguće da smo stvarno svi podeljeni za Zvezdu ili Partizan… Zašto ne bi neko u Kruševcu navijao za svoj tim, što je potpuno logično. Zašto su tribine na lokalu prazne i kako da se napune, to je suština građena imidža Superlige. Mi smo hrabro dali ime lige Superliga, ali ona mora da stekne ta tri „vina“ da bi stvarno to postala. Ta tri „vin“ moraju da se grade zajedno. Od ovoga što sam nabrojao za sada je najbolja samo TV pokrivenost. Ta televizija radi prenose svih mečeva, oni imaju i snimke iz drona, ima i statistika, izjave trenera odmah posle meča, to sve podseća na Premijer ligu kada se gleda sa strane, ali nedostaju ostala dva „vina“ – napominje Avramović.
Predsednik Sindikata profesionalnih fudbalera Mirko Poledica upozorava da će Superliga u godinama koje slede imati problem da povrati pozitivan imidž i dokaže da nije nameštena.
– Niko normalan neće da u nameštenu ligu investira jedan evro. Prvo mora da se napravi regularna liga, a tek onda da se priča o formatu, da li treba da bude ovakav ili onakav, koliko klobova… Ali, bez regularnosti ne vredi potezati bilo koju drugu temu. Pare koje dobija naša liga je više politički paket, to nije zdrav sportski kapital. Jednostavno se ispregovaralo da se daju neke pare i to je to. Od TV prava u Srbiji, iako ne znamo tačno kolika su, budite sigurni da ne mogu da se pokriju ni najosnovnije potrebe organizacije svih utakmica, honorari sudija, delegata, redara… Svi klubovi su u debelom minusu. Pogledajte samo Zvezdu, Partizan, Vojvodinu koji su najjači, a kako posluju. Zvezda je još nešto i zaradila kroz evropske mečeve, ali Partizan je ove sezone od UEFA premija zaradio 780.000 evra. To je maltene godišnja plata jednog boljeg inostranog igrača – navodi Poledica.
Dodaje i da imidž prvenstva koje je namešteno utiče i na to da stranci počinju da sumnjaju u kvalitet naših igrača, za koji tvrdi da nesporno postoji.
– Ovde je toliko namešteno da cela Evropa zna da je namešteno, a niko ne može ni da veruje u kvalitet igrača iz takvog prvenstva. Naravno da se u inostranstvu pitaju kako je neko u našoj ligi dao 15 golova. Da li ih je stvarno dao jer je sposoban ili su to bile nameštene utakmice? Sumnja će uvek postojati, takvog imidža se ne možemo osloboditi lako. Svuda u svetu TV prava plaćaju najjače kompanije u tom poslu. Koja će ozbiljna kompanija da uloži novac u nameštenu ligu. Ovakva liga sama sebi pravi štetu. U nameštene mečeve neće niko da uloži ni dinar, u to budite sigurni – zaključuje Poledica.
Poledica napominje da navijače, naravno, prvenstveno interesuje da gledaju kvalitetan fudbal, ali da oni žele da znaju i sve ostale podatke, kako posluje klub za koji navijaju, koliko zarađuje najbolji igrač, trener…
– Poljska liga je po kvalitetu našeg nivoa, ali višestruko skuplje proda televizijska prava. Tamo je sve transparentno, zna se koliki je budžet svakog kluba, koja je dužina ugovora svakog igrača, koliko je ko plaćen… Klubovi su kod nas udruženja građana, nisu privatni, a opet sve kriju. Dajte da vidimo finansije ako su ispravne, budite transparenti. Ovde se ni jedna plata se ne zna javno, ni po klubovima, ni u FSS. Ne zna se budžet, ko je sve zaposlen, nema završnog računa, niko ne zna kako se troše pare tokom cele godine… To je nedopustivo – upozorava Poledica.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.