Vuletić o promeni imena stadiona: Pitanje tržišta, a ne tradicije 1Foto: Starsport

Sudski odbranjeno vlasničko pravo nad stadionom u Humskoj 1 otvorilo je niz mogućnosti Jugoslovenskom sportskom društvu Partizan i, posebno, fudbalskoj sekciji crno-belih, kao njegovom najvećem korisniku.

Jedna je promena naziva objekta, odnosno ustupanje prava na ime na određeni vremenski period uz, po mogućstvu, što veću finansijsku nadoknadu.

– „Naming rights“ je rutinska stvar u evropskom i svetskom fudbalu. Za njome posežu i mnogo bogatiji i moćniji klubovi od Partizana. Bajern, Čelsi, Arsenal, Mančester Siti…. predstavljaju vrh ovog sporta između ostalog i zato što su potencijalno velike kompanije našle interes da se reklamiraju na osnovu njihovog statusa, tradicije i kvaliteta. Želimo da idemo tim putem i verujemo da imamo šta da ponudimo. Ne samo zbog trendova ili – da momentalno razvejemo spekulacije naših navijača – zato što nemamo dovoljno svojih legendi, kao Crvena zvezda čiji je objekat nazvan po Rajku Mitiću. Ovo je tržišno a ne pitanje tradicije, premda bi ona trebalo da bude „mamac“ zainteresovanima i dobar osnov za pregovore sa potencijalnim korisnicima „naming rajts“ u našem slučaju. Ne radi se o nikakvoj nebrizi uprave već o finansijskoj nuždi i profilisanju kluba za izlazak na tržište jednog dana, jer je privatizacija jedino pravo i dugoročno rešenje za finansijske probleme srpskog fudbala. Podsećam da Partizan ima samo jedan sponzorski oslonac, u vidu dvogodišnjeg ugovora sa Telekomom. Nama je UEFA jedini finansijer, pa kada se ne uđe u njena takmičenja nema ni tog nama bitnog novca. Za razliku od našeg večitog rivala, bez takvih teškoća i u vreme dok nije igrao Ligu Evrope i Ligu šampiona, što je deceniju potrajalo – kaže potpredsednik FK Partizan Vladimir Vuletić na početku razgovora za Danas.

* Ne krijete pregovore sa potencijalnim kompanijama ulagačima. Koliko su oni odmakli i koje su te firme?

– Posle dobijene pravničke bitke za naš stadion možemo da počnemo oficijelne razgovore na ovu temu. Ozbiljni razgovori već postoje, prvenstveno sa nekoliko francuskih firmi. Interesovanje pokazuju i kompanije iz sponzorskih pulova nekoliko klubova iz Kine sa kojima smo sklopili ugovore o poslovno-tehničkoj saradnji, a čije će mlade fudbalere neko vreme trenirati stručnjaci iz naše omladinske škole.

* Navodno, navijači Crvene zvezde su svojevremeno sprečili da se stadion u LJutice Bogdana 1 nazove po tadašnjem sponzoru Tojoti. Može li i vama to da se desi?

– Poštujem sve naše navijače. Ne samo one sa Juga, nego svakog pojedinca sa Istoka, Zapada, pa i Severa, kada se igraju međunarodne utakmice. I ja sam navijač Partizana, moje brojne kolege sa Pravnog fakulteta takođe. Svi imaju pravo na svoje mišljenje, svi treba podjednako da se pitaju i svi su dobrodošli u klub, odnosno JSD, ali Skupština Jugoslovenskog Sportskog društva je jedino mesto gde može biti doneta takva odluka. Upravni odbor JSD može biti samo predlagač.

* Kada će biti preimenovan stadion, pre ili posle najavljene rekonstrukcije?

– Sigurno tek nakon rekonstrukcije. I takvim kompanijama je u interesu da imaju svoje skaj boksove, jednu od najisplativijih investicija, na modernim stadionima prodatim godinama unapred. I ulagači žele stadion gde publika ne mora više da dolazi sa kabanicom i parčetom kartona. Današnji fudbal je više od igre, a mečevi stvarno predstavljaju svojevrsne predstave. Mora biti mesta za navijački Kop, ali i za publiku koja traži komfor i dolazi porodično da uživa.

* Šta bi trebalo da budu glavne intervencije na igralištu i oko njega?

– Prioriteti su: pokrivanje stadiona, izgradnja skaj boksova, proširenje svečanih loža, bolji uslovi za rad medija, ugradnja grejača ispod terena, kompletna izmena sanitarnih čvorova, proširenje komfora u gledalištu i, u vezi s tim, kategorizacija sedišta…. Nećemo dirati atletsku stazu, jer JSD ima atletski klub i ne želi da mu remeti rad, još manje gasi.

* Na koliko godina bi trebalo da bude potpisan takav ugovor?

– Na minimum pola decenije, a godišnjom isplatom prinadležnosti. U svetu se ovakvi poslovi često zaključuju na 10 godina. Takođe, u sklopu istih se neretko delovi stadiona nazivaju po klupskim legendama. Možda ćemo i mi, na primer, neke ulaze nazvati po Stjepanu Bobeku, Draganu Manceu… I tako im odati dužno poštovanje i poštu.

* Šta će biti kriterijumi prilikom biranja, veličina imena ili količina novca?

– Vodićemo računa o obe stvari. To će morati da bude firma od međunarodnog kredibiliteta i ugleda, ali platežno sposobna da servisira troškove održavanja stadiona. Oni su sada milion evra na godišnjem nivou, a posle rekonstrukcije biće višestruko veći.

I restoran menja izgled

Do ustupanja navijačima na upravljanje, stadionski restoran bio je jedan od lepših i posećenijih ugostiteljskih objekata u tom delu Beograda, a sada je ruina van upotrebe. I to bi trebalo da se promeni.

– To je nasleđen problem. Sada kada je rešen imovinsko-pravni spor i kada je izvesna rekonstrukcija stadiona, energičnije i decentnije ćemo se pozabaviti njegovim rešavanjem.

Generalije stadiona

  • Građen od 1948. do 1951. godine
  • Prvo ime: Stadion Jugoslovenske narodne armije
  • Otvoren 9. oktobra 1949.
  • Prvi meč: 9. 10. 1949. Jugoslavija – Francuska (1:1)
  • Kapacitet: 29.775 gledalaca

Slični slučajevi

  • Emirejts (Arsenal)
  • Alijanc stadion (Juventus)
  • Itihad (Mančester Siti)
  • Alijanc arena (Bajern)
  • Makron (Bolton)
  • JJB stadion (Vigan)
  • Otvorena arena (Spartak Moskva)
  • Ovo su samo neki od preimenovanih stadiona, koji su svojim vlasnicima doneli desetine miliona evra ili dolara.
  • Barselona se sprema na sličan poduhvat, vredan (kažu) 300 miliona evra

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari