Amerikanci su iscrpljeni od politike: "Svi znaju šta dolazi" 1Foto: EPA-EFE/ALEX PLAVEVSKI

Kao demokrata koji se udubio u političke vesti tokom predsedničke kampanje, Zijad Aunalah ima mnogo zajedničkog sa mnogim Amerikancima u postizbornom periodu. Prestao je da prati šta se dešava.

“Ljudi su psihički iscrpljeni”, kaže Aunulah (45) iz San Dijega. “Svi znaju šta dolazi i mi jednostavno uzimamo malo slobodnog vremena“, piše AP, a prenosi Glas Amerike (VOA).

Podaci o gledanosti televizija – a sada i nova anketa Asošijeted presa i američkog Centra za istraživanje javnog mnjenja (NORC) – jasno ilustruju taj fenomen. Prema anketi, oko dve trećine punoletnih Amerikanaca kažu da su nedavno osetili potrebu da ograniče praćenje vesti o vladi i politici zbog preopterećenosti.

Manji procenti Amerikanaca ograničavaju praćenje vesti o sukobima u drugim dijelovima sveta, ekonomiji ili klimatskim promjenama, pokazala je anketa.

Vesti o izborima na CNN-u i MSNBC-u oduzimale su previše vremena Semu Gjudu pre izbora, kaže ovaj 47-godišnji električar iz Linkolna u Nebraski.

„Poslednja stvar koju sada želim da gledam je period između dve vlasti“, navodi ovaj demokrata, koji nije pristalica novoizabranog predsjednika Donalda Trampa.

Demokrate se povlače više od republikanaca

Anketa, sprovedena početkom decembra, pokazala je da oko sedam od 10 demokrata kažu da će manje pratiti političke vesti. Procenat nije tako visok za republikance, koji imaju razloga da slave Trampovu pobedu. Ipak, oko šest od 10 republikanaca kažu da su takođe osetilli potrebu da malo odmore, a procent je sličan i za nezavisne birače.

Razlike su daleko veće za TV mreže koje su zaokupljene političkim vestima.

Nakon izborne noći do 13. decembra, gledanost MSNBC-a u udarnom terminu bila je u proseku 620.000, što je 54% manje u odnosu na predizborni period ove godine, saopštila je kompanija Nilsen. U istom vremenskom periodu, CNN-ov prosjek od 405.000 gledalaca pao je za 45%.

Na kanalu Foks njuz, omiljenoj informativnoj mreži Trampovih pristalica, postizborni prosek od 2,68 miliona gledalaca veći je za 13%, rekao je Nilsen. Nakon izbora, 72% ljudi koji su uveče gledali jednu od te tri kablovske mreže gledali su Foks njuz, u poređenju sa 53% pre izbornog dana.

Pad gledanosti za televizije naklonjene kandidatu koji je izgubio nisu novi trend. MSNBC je imao sličnih problema nakon što je Tramp izabran 2016. godine. Foks se to dogodilo 2020. godine, iako je situacija tu bila nešto komplikovanija – mnogi njegovi gledaoci tada su bili ogorčeni nakon što je mreža u izbornoj noći među prvima objavila da je u Arizoni najviše glasova dobio demokratski kandidat Džo Bajden, pa su počeli da traže alternative.

MSNBC je imao problema sa ljutnjom gledalaca i nakon što su voditelji jutarnjeg programa Džo Skarboro i Mika Brežinski posetili Trampa, nedugo nakon njegove pobede na izborima 5. novembra. Iako je gledanost te emisije pala 35% od dana izbora, to je manji pad u odnosu na gledanost mreže u udarnom terminu.

CNN ističe da, iako imaju probleme sa gledanosti televizije, njihovi striming i digitalni rejtinzi su konstantni.

Da li će interesovanje biti veće kada Tramp preuzme dužnost?

MSNBC možda može pronaći utjehu u prošlosti. Prethodnih godina, gledanost televizijskih mreža bi se vratila kada se smanji depresija nakon izbornog poraza.

„Nemate izbora. Bez obzira da li želite to da čujete ili ne, to se dešava. Ako vam je stalo do vaše zemlje, nemate izbora nego da obratite pažnju”, kaže Aunulah o svom ponovnom praćenju političkih vijesti.

Ipak, to možda neće biti tako jednostavno. MSNBC-jev pad je već nego što je bio 2016. godine; a postoji i pitanje da li će Trampovi protivnici hteti da budu angažovani kao što su bili tokom njegovog prvog mandata. Ljudi takođe sve više ukidaju pretplate na kablovske televizije, iako MSNBC vjeruje da je sprečio ovaj trend.

Takođe, MSNBC se suočava sa korporativnim promenama, jer je matična kompanija Komkast (Comcast) prošlog meseca objavila da će ta mreža postati deo nove kompanije, čime će dobiti novo rukovodstvo i biti razdvojena od mreže NBC njuz.

Anketa pokazuje da Amerikanci generalno žele da javne ličnosti manje govore o politici. Nakon izborne sezone u kojoj su glasovi poznatih ličnosti poput Tejlor Svift dospeli u prvi plan, istraživanje je pokazalo da Amerikanci češće ne odobravaju nego što odobravaju kada slavne ličnosti, velike kompanije i profesionalni sportisti pričaju o politici.

Gjud, koji traži i druge načine da dođe do vesti koje ga zanimaju, poput Jutjuba, kaže da će MSNBC uvek imati tvrdokornu publiku koja mrzi Trampa, ali da ako žele da prošire tu publiku „onda moraju razgovarati o problemima i prestati pričati o Trampu.“

Ketlin Kendrik (36), prodavačica iz Kolorada, koja je registrovana kao nezavisna glasačica, kaže da želi više dubine kada gleda vesti, te da je veliki deo onoga što vidi jednostranost i plitkost.

„Dobijate priču, ali samo deo priče“, kaže ona. “Bilo bi lepo kada biste dobili obe strane i više istraživanja.”

Aunalah takođe traži veću dubinu i raznolikost i kaže da ga više ne zanima da „gleda kako ljuti čojek na uglu viče na mene“.

„Nekako su oni sami krivi što ne gledam“, dodao je. “Osećam kao da su sve ovo vreme proveli pričajući o izborima. Toliko su se fokusirali na to da kada se glavni događaj završi, zašto bi ljudi želeli da nastave da gledaju?”

Anketa je sprovedena među 1.251 punoletnom osobom, od 5. do 9. decembra 2024.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari