Avio kompanije podnele žalbu na štrajk francuskih kontrolora leta 1

Međunarodno udruženje avio kompanija (IAG), kompanije Ryanair, easyJet i Wizz Air podnele su žalbe Evropskoj komisiji protiv Francuske i štrajka njenih kontrolora leta koji ograničavaju osnovne principe slobode kretanja u okviru Evropske unije.

Kako piše u saopštenju, avio kompanije ne dovode u pitanje pravo na štrajk, ali smatraju da Francuska krši zakon Evropske unije time što ne dozvoljava nadletanje vazdušnog prostora iznad zemlje dok traju štrajkovi. Putnicima na ovim letovima uskraćena je osnovna sloboda putovanja između zemalja članica koje nisu obuhvaćene štrajkom.

Samo u ovoj godini, štrajkovi francuskih kontrolora leta porasli su za 300% u odnosu na 2017. godinu. Prošlog meseca, Senat Francuske potvrdio je da je Francuska odgovorna za 33% kašnjenja letova u Evropi. Senat takođe zaključuje da pravo na štrajk treba biti u ravnoteži sa obavezom obezbeđivanja javnih usluga.

Willie Walsh, izvršni direktor AIGa kaže: „Pravo na štrajk treba da bude usklađeno sa slobodom kretanja. Ne utiču štrajkovi francuskih kontrolora leta samo na samo klijente koji lete ka ili iz Francuske . Putnici na letovima koji uključuju preletanje francuskog vazdušnog prostora, naročito veliki deo vazdušnog prostora koji pokriva Marsej i Mediteran, su takođe pogođeni kašnjenjima i masivnim prekidima. Ovo utiče na sve avio kompanije i ima jako negativan uticaj na španski turizam i privredu.”

U žalbama se kaže da postoji pravni presedan u ovom slučaju. Španci su se 1997. godine žalili Evropskoj komisiji nakon što su ispaštali godinama zbog činjenice da su francuski poljoprivrednici sprečavali njihov izvoz voća i povrća u Evropsku uniju. Evropski sud presudio je protiv Francuske zato što francuske vlasti nisu uticale na postupke poljoprivrednika i nisu obezbedile slobodan protok robe.

Michael O’Leary, izvršni direktor Ryanaira pojašnjava: „ Dobavljači usluge kontrolora leta u Evropi nađu se u haotičnoj situaciji kada se stotine letova otkazuje ili kada letovi kasne zbog štrajkova kontrolora leta ili zato što Evropa nema dovoljno zaposlenih u kontroli leta. Kada su u Grčkoj i Italiji kontrolori leta bili u štrajku, preleti su nastavljeni kao što je uobičajeno. Zašto Francuska ne sledi taj primer? Dobavljači usluga kontrole leta (naročito u Nemačkoj i Velikoj Britaniji) koriste nepovoljne vremenske prilike i eufemizme kao što su „ograničeni kapaciteti“ kao izgovore, a istina je da ne raspoređuju dovoljno kontrolora leta koji bi bili zaduženi za broj zakazanih letova. Ovi prekidi su neprihvatljivi i mi pozivamo vlade evropskih zemalja i Evropsku komisiju da hitno i odlučno reaguju kako bi obezbedili dovoljan broj kontrolora leta i da na prelete ne utiču nacionalni štrajkovi kao što je to slučaj u Franucskoj, i to ne prvi put.“

Johan Lundgren, izvršni direktor EasyJeta, kaže sledeće: „Mi u potpunosti poštujemo pravo na štrajk i učestvovali smo u konstruktivnom dijalogu sa Evropskom unijom i Vladom Francuske kako bi se suočili sa problemom koji izazivaju štrajkovi kontrolora leta. Nažalost, naši putnici nisu osetili neki veći napredak do ovog momenta i to je razlog zbog koga smatramo da je neophodno da se preduzme sledeći korak, naročito imajući u vidu činjenicu da je štrajk u ovoj oblasti u ovoj godini dostigao brojku od 29 dana.“

József Váradi, izvršni direktor Wizz Aira kaže: „Neuspeh francuskih vlasti u oblasti kontrole leta da obezbede kontinuiranu i adekvatnu uslugu već je izazvala masovna remećenja planova hiljade putnika širom Evrope, a avio kompanijama su se onda bavile posledicama. Suočavanje sa ovim problemom mora biti prioritet evropskim vlastima kako građani Evrope i evropske kompanije više ne bi bili držani kao taoci nacionalnih problema koji postoje u okviru jedne grane industrije.”

Eurocontrol saopštava da je više od 16,000 letova zabeležilo kašnjenje do juna ove godine zbog štrajkova kontorolora leta, a tim kašnjenjima je bilo pogođeno više od dva miliona putnika.

Prošlog leta, Evropska komisija saopštila je da su od 2005. kontrolori leta održali otprilike 357 štrajkova u Evropi. što je ekvivalent periodu od otprilike mesec dana godišnje koliko traju poremećaji na evropskom nebu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari