Balkanska bezbednosna mreža: Novo ratno vazduhoplovstvo osnovano sa srpskim avionima 1foto: Shutterstock/V.Dimitrov

Na društvenim mrežama Muse Bihi Abdi, predsednik Somalilenda pohvalio se da je formirana nacionalna avijacija koja koristi školske avione Utva-75. Utemeljena je avijacijska akademija Somalilenda i svečano otvorena 21. oktobra.

U zvaničnoj informaciji se navodi da u toj školi rade stručni kadrovi iz Srbije.

Na snimcima sa svečnosti vidi se da je predsednik Muse Bihi leteo u Utvi-75 sa instruktorom. On ima letečko iskustvo jer je 1970-1973. prošao sovjetsku vojnu akademiju u Dušanbeu kao pitomac tadašnje Somalije, piše Aleksandar Radić za Balkansku bezbednosnu mrežu.

Posle dugogodišnje službe prebehao je 1985. godine na stranu pobunjeničkog Somalijskog

nacionalnog pokreta i borio se protiv centralnih vlasti za stvaranje samostalnog Somalilenda, ali u to vreme bio je komandni oficir.

Od decembra 2017. Muse Bihi je predsednik Somalilenda. U defakto postojećoj državi na severu nekadašnje Somalije postoje efektivne državne vlasti uključujući oružane snage. Do sada nisu postojela ni vojne ni civilne aktivnosti u domenu avijacije.

Prošlog leta u Somalined prvi put su viđene četiri Utve-75, avioni koji su izrađivani u fabrici aviona Utva iz Pančeva od 1979. do 1985. godine za potrebe jugoslovenskog Saveznog sekretarijata za narodnu odbranu.

Korišćeni su za selektivni kurs kandidata za vojne pilote i aeroklobovima širom Jugoslavije kao deo vojnog programa podrške za obuku motornih pilota.

Izrađena su dva prototipa i 136 serijjskih primeraka od kojih je samo jedan izvezen u Jordan.

U ratu 1990-tih flota Utve-75 bile su u svim oružanim silama novih država od Slovenije do Makedonije.

U Srbiji koriste se još uvek za selektivnu obuku studenata avijacije u 252. školsko-trenažnoj avijacijskoj eskadrili na aerodromu pukovnik Milenko Pavlović u Batajnici.

Par desetaka polovnih Utvi-75 iz aeroklobova prodate su od 2009. godine Sudanu i tamo su služelče za obuku vojnih pilota.

Izrađen je prototip modernizovane varijante Safat 03 koja je trebala da se proizvodi u Sudanu, ali građanski ra tu toj zemlji zaustavio je ambiciju da se pokrene domaća avijacijska industrija.

Utva-75 je dvosed koji pokreće motor Lajkoming IO-360.B1F sange 134 kW (180 KS).

Maksimalna masa aviona u poletanju je 960 kg. Avion može da postigne maksimalnu brzinu od 215 km/h, ali ekonomična brzina krstarenja je 165 km/h.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari