Velika Britanija, Nemačka i tri azijske zemlje zatvorile su danas svoj vazdušni prostor za avione tipa Boing 737 Maks osam, dok su druge zemlje prizemile svoje flote tih letelice posle dve nesreće aviona tog tipa u manje od šest meseci.
Avion kompanije Etiopian erlajns Boing 737 Maks osam srušio se u nedelju ubrzo posle poletanja iz Adis Abebe za Najrobi kada je poginulo svih 157 putnika i članova posade.
Slična nesreća dogodila se u oktobru u Indoneziji, kada se srušio avion kompanije Lajon er i kad je poginulo 189 ljudi, takođe nekoliko minuta posle poletanja.
„Kao mera predostrožnosti dali smo instrukcije da se zaustave svi putnički komercijalni letovi svih kompanija koji dolaze u Veliku Britaniju, ili odlaze iz nje, ili nadleću njen vazdušni prostor“ sa tipom aviona Boing 737 Maks, navela je danas britanska uprava za civilnu avijaciju (CAA), prenosi agencija Frans pres.
U Britaniji je registrovano pet takvih aviona, a šesti je trebalo da počne da leti ove nedelje.
Brojne zemlje i aviokompanije zabranile su letove aviona tip 737 Maks osam, ili cele serije Maks, poput Malezije, Australije, Omana i Singapura posle nesreće u nedelju u Adis Abebi.
Kina i Indonezija su odmah dan nakon nesreće prizemile svoje flote tog tipa aviona.
Privremeno su prizemili te avione i Aeromeksiko (Aeromexico), Brazilski Gol erlajns, indisjki Džet ervejs i drugi.
Neke aviokompanije navele su kao razlog za prizemljenje letelica zabrinute klijente posle te teške nesreće, druge slične nesreće ovog tipa aviona za manje od šest meseci.
Letove ovih aviona su zaustavili Oman, Norveški Er Šatl (Air Shuttle), južnokorejska aviokompanija „Eastar Jet“.
Boing, čije sedište je u SAD, saopštio je međutim da ne vidi razlog za povlačenje tog popularnog aviona iz vazduha i da ne namerava da izda nove preporuke o letelici svojim klijentima, prenosi AP.
Tehnički tim Boinga pridružio se stručnjacima iz Amerike, Izraela, Ujedinjenih Arapskih Emirata, Kenije i drugih zemalja u istrazi o padu aviona koju vode etiopske vlasti.
Američka Savezna uprava za avijaciju (FAA) i dalje pokazuje poverenje u Boing uprkos tome što mnogi prizemljuju te letelice posle teške nesreće Etiopian erlajnsa. FAA je odlučio da ne prizemi avione 737 Maks osam, što je olakšanje za Boing, navodi agencija Frans pres.
„Nema promena. Nastavljamo da budemo uključeni u istragu o nesreći i donećemo odluke o tome kako dalje postupiti u zavisnosti od prikupljenih elemenata“, navodi se u imejl poruci koju je portparol FAA poslao agenciji Frans pres.
FAA je ipak zatražio od Boinga da što pre završi poboljšanje svog automatizovanog sistema protiv kočenja, za koji se sumnja da je doprineo tragičnom padu drugog Boinga 737 Maks osam u oktobru, da ažurira programe obuke i pripremi odgovarajuća uputstva za letačko osoblje.
Stručnjaci su upozorili da ne treba suviše brzo povlačiti zaključke poređenjem pada aviona „Lajon Era“ istog modela u kome je u oktobru poginulo 189 ljudi u Indoneziji.
„Spekulisati o uzroku nesreće i o tome govoriti bez raspolaganja svim važnim činjenicama nije prikladno i moglo bi da kompromituje integritet istrage“, napisao je zaposlenim u firmi Denis Mulenburg, generalni direktor Boinga, u internom dokumentu u koji je agencija Frans pres imala uvid.
Odluke o prizemljenju Boingovih aviona uticale su na vrednost akcija kompanije na berzi, koje su pale za četiri odsto danas na početku trgovanja na Vol stritu.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.