Borbeni avioni su najistaknutiji deo svakog ratnog vazduhoplovstva i često najvažniji.
Brzi, okretni i moćni, savremeni lovci mogu da obavljaju različite uloge.
Mnoge zemlje koriste starije i jeftinije modele borbenih aviona. Međutim, vodeće vojske uvek pokušavaju da imaju prednost nad svojim protivnicima i nabave najsavremeniju opremu, piše N1.
Što je mlaznjak napredniji, to može biti efikasniji u izvršenju zadatka, te se najnovije tehnologije često koriste na borbenim avionima. Snažni motori, složeni sistemi naoružanja i sofisticirani radari omogućavaju ovim mašinama da budu višenamenske.
Portal AeroTime analizirao je borbene avione različitih zemalja i napravio listu najboljih u 2023. godini.
10. Suhoj Su-35S
Ruski Suhoj Su-30, Su-35 i Su-37, zajedno sa kineskim Šenjang J-16, svi su bazirani na proslavljenom modelu Su-27, sa raznim nadogradnjama koje nude mogućnosti 4.5 generacije. Svaki mlaznjak ima brojne varijante i modifikacije.
Ali Su-35S bi se mogao smatrati vrhunskom verzijom svih njih. Poseduje najnovije elektronske sisteme koje će proizvoditi Rusija, kao i brojna poboljšanja trupa. Njegova prepoznatljiva karakteristika su mlaznice motora sa vektorom potiska, koje se mogu okretati u bilo kom pravcu, čineći letelicu izuzetno upravljivom, toliko da mu nisu potrebni čak ni kanaderi, navodi AeroTime.
9. Rafal-F3
Dassault Rafale i Eurofighter Typhoon su prilično slični, i to ne samo zato što su počeli da se razvijaju kao jedan avion. Međutim, sredinom 1980-ih Francuska je odlučila da podeli program i napravi posebnog borca za svoje potrebe.
Rafal ima više varijanti od Tajfuna, uključujući stelt mlaznjak koji je ispustio proizvođač i onaj na nosaču.
Francuska takođe stalno nadograđuje svoj Rafal. F3 je najnovija varijanta i uključuje najmodernije sisteme oružja i senzore, piše AeroTime.
Rafale F4 je trenutno u razvoju i uključiće dalja poboljšanja radarskih i avionskih sistema. Francuska, Ujedinjeni Arapski Emirati, Indija i mnoštvo drugih kupaca počeće da dobijaju ovu varijantu u bliskoj budućnosti, dok će mnoge starije varijante biti nadograđene.
8. Jurofajter tajfun
Кao što mu ime govori, Jurofajter tajfun (Eurofighter Typhoon) je dizajniran da bude zajednički evropski borbeni avion. Može se pohvaliti impresivnim performansama i naprednom tehnologijom, navodi AeroTime.
Međutim, dobio je veliku pažnju izvan Evrope i sada ga koriste neke od najjačih vazdušnih snaga širom kontinenta i na Bliskom istoku, uključujući Ujedinjeno Кraljevstvo, Nemačku, Italiju, Кatar i Saudijsku Arabiju.
I za to postoje dobri razlozi. Tajfun je jedan od najnaprednijih i najmoćnijih mlaznjaka 4. generacije, a njegova najnovija varijanta, Tranša 3, koristi poslednje tehnologije. Još naprednija Tranša 4 uvedena je 2020. godine, sa elektronikom i sistemima naoružanja poboljšanjim u odnosu na Tranšu 3.
Tajfun je bio toliko uspešan da je Evropa preskočila razvoj svog mlaznjaka 5. generacije i prešla pravo na šestu generaciju.
7. Boeing F-15EX Eagle II
Boeing F-15EX Eagle II je bio jedan od prvih borbenih aviona 4. generacije i teško je poverovati da je ovaj mlaznjak 2022. godine proslavio 50. rođendan, piše AeroTime.
Međutim, ocenjuju, on je i dalje moćna ratna mašina. To je jedini borbeni avion na svetu kojim je postignuto više od 100 ubistava u vazduhu i nije doživeo gubitke u vazdušnim borbama.
Takođe se kontinuirano nadograđuje, sa novim varijantama koje podrazumevaju najnaprednije tehnologije, navodi AeroTime.
F-15EX, koji je razvio Boeing, najnovija je varijanta ovog mlaznjaka. Avion ima novi radar, ažuriranu avioniku i napredne sisteme naoružanja, kao i bezbrojna druga poboljšanja, koja osiguravaju njegovu relevantnost u savremenom vazdušnom ratu.
6. Šenjang J-31
Кineski prototip Šenjang J-31 (Shenyang FC-31 Gyrfalcon), koji je prvobitno predstavljen pre više od deset godina, sada je blizu realizacije. Iako FC-31 tek treba da bude predstavljen, mlaznjak, pod različitim oznakama, ima dobre šanse da postane novi kineski avion baziran na kinekim nosačima aviona.
Namenjen je prvenstveno potencijalnim kupcima iz inostranstva. Takođe, potencijalni korisnik aviona bi mogla biti i kineska ratna mornarica.
Zvaničnici američke vojne industrije veruju da će, kada J-31 uđe u upotrebu, verovatno biti više nego dostojan takmac postojećim američkim lovcima četvrte generacije kao što su F-15 Eagle, F-16 Fighting Falcon i F/A-18E/F Super Hornet, preneo je USNI News, portal Američkog mornaričkog instituta.
Oni sugerišu da bi sposobnost J-31 protiv najnovijih lovaca, kao što su američki F-22 i F-35, zavisila od različitih faktora kao što su broj platformi sa kojih može da poleti, kvalitet pilota, potencijal radara i drugih senzora.
5. Suhoj Su-57
Suhoj Su-57 je prvi ruski stelt avion. Međutim, njegov razvoj je usporen zbog brojnih problema i kašnjenja i, iako je prvobitno planirano da uđe u upotrebu pre mnogo godina, to se još nije desilo. Ipak, odlaganje je normalna pojava u prototipskom razvoju.
Su-57 je veoma inovativan lovac projektovan po posve novim taktičko-tehničkim zahtevima. To je višenamenski super-manevarski, super-krstareći i steltni lovac razvijen da zameni sovjetske lovce 4. tehnološke generacije MiG-29 i Su-27.
U narednim godinama, Su-57 bi trebalo da dobije novi, snažniji motor koji će dodatno poboljšati performanse, ali i razne druge nadogradnje, čime će ovaj mlaznjak biti veliko poboljšanje u odnosu na koncept Su-27, piše AeroTime.
Reč je o lovcu sa izvanrednim manevrisanjem pri malim brzinama, kao i stelt karakteristikama i naprednim radarskim sistemima, piše AeroTime.
4. KAI KF-21 Boramae
KAI KF-21 Boramae, koji proizvodi Južna Кoreja u partnerstvu sa Indonezijom, predstavlja značajan korak u korejskoj vazduhoplovnoj industriji.
Ovaj mlaznjak ima stelt karakteristike, napredni AESA radarski sistem ( sposoban za praćenje dronova veličine lista papira) i tehnologije zasnovane na F-35, što ga svrstava negde između lovca 4.5 i 5. generacije.
Prvi КF-21 je izveo svoj prvi let tek u julu 2022. godine, a još nekoliko prototipova je trenutno u proizvodnji i na testiranju. Кompanija ima cilj da počne da isporučuje ove avione vojsci 2026. godine.
Boramae će takođe dobiti dodatna poboljšanja u bliskoj budućnosti. Dalje nadogradnje, sa unutrašnjim ležištima za oružje, poboljšanim senzorima, integrisanim sistemom za elektronsko ratovanje, povećavaju njegove šanse da opstane u borbi i čine ga pravim borbenim avionom 5. generacije, piše AeroTime.
3. Lockheed Martin F-22 Raptor
F-22 je prvi u svetu borbeni avion pete generacije, uveden u operativnu upotrebu, u Američkom ratnom vazduhoplovstvu. Avion može da leti brže od brzine zvuka na baznom potisku, bez uključivanja dopunskog sagorevanja motora. U tome režimu može dugotrajno da krstari, u zadacima dežurstva. Osnovna namena Raptora je postizanje prevlasti u vazdušnom prostoru, a sekundarno mu je dejstvo po ciljevima na tlu (zemlja / more) i elektronsko ratovanje.
Vazduhoplovstvo Sjedinjenih Država (USAF) je jedina služba koja upravlja F-22, jer se smatralo da je previše napredan da bi bio predat drugoj zemlji. Međutim, F-22 je redovno raspoređen u inostranstvu gde je korišćen u više borbenih misija i gde je dokazana njegova vrednost, procenjuje AeroTime.
USAF takođe kontinuirano unapređuje svoje raptore, što znači da, iako su prvobitno dizajnirani pre više od dve decenije, oni ostaju među najnaprednijim avionima na svetu.
2. Chengdu J-20 Mighty Dragon
Prvi kineski borbeni avion pete generacije, Čendu J-20, još nazivan i Mighty Dragon (moćni zmaj), težak je, moćan lovac dizajniran da parira F-22 i Su-57.
Ovaj mlaznjak je veliki korak napred u razvoju kineskih borbenih aviona, sa naprednom avionikom i superiornim performansama.
„Diskretan“ je i smanjena mu je uočljivost. To treba da mu obezbedi teže otkrivanje, praćenje i „zahvat“ od strane protivničkih radara i drugih senzora, u toku operacija u vazdušnom prostoru.
Iako tačne karakteristike ovog aviona nisu klasifikovane, stalna poboljšanja osiguravaju da i dalje predstavlja pretnju u vazdušnom ratu, ocenjuje AeroTime.
Trenutno su u razvoju nove varijante, uključujući dvosed namenjen za kontrolu dronova. Na ovoj letelici trenutno se testira i novi, snažniji motor.
1. Lockheed Martin F-35 Lightning II
F-35 lajtning II je vrhunac razvoja lovca pete generacije Sjedinjenih Država, piše AeroTime.
Od ulaska u proizvodnju 2006. godine, F-35 je poslednja reč tehnologije kada je reč o razvoju borbenih aviona. Može se pohvaliti neuporedivim stelt karakteristikama, fuzijom senzora, najmoćnijim motorom za avione na svetu, mogućnostima umrežavanja podataka i najsofisticiranijim radarom.
Njegovi piloti čak koriste specijalnu kacigu „proširene stvarnosti“ (termin kojim se opisuje korisnikovo viđenje sveta prošireno kompjuterski generisanim tekstom, slikom i zvuko) koja im nudi nivoe svesti o situaciji bez presedana.
Za ovaj mlaznjak se kaže da svoju uočljivost i fuziju senzora koristi do maksimuma, zbog čega je gotovo nepobediv u borbi izvan vizuelnog dometa.
Tokom 2017. godine, tokom prve „Red Flag“ vežbe (bežba borbene obuke u vazduhu koji nekoliko puta godišnje organizuje Vazduhoplovstvo SAD-a), F-35 je postigao je rezultat 20:1, što znači da je dobio 20 angažmana za svaki koji je izgubio.
Avion može da prati i napada mete u svim pravcima, tako da čak i oni koji se nađu iza njegovog repa nisu sigurni od njegovih projektila.
F-35 takođe ima tri različite varijante: konvencionalni F-35A za poletanje i sletanje, koji radi kao redovni borbeni avion; F-35B, koji ima sposobnost vertikalnog poletanja i sletanja; i varijanta nosača F-35C, projektovana za sletanje na nosače aviona.
U početku je ovaj mlaznjak imao nekoliko razvojnih problema i, uprkos tome što je bio zamišljen kao jeftina alternativa F-22, brzo je postao najskuplji sistem naoružanja na svetu. Međutim, sa smanjenjem cene novih F-35 i otklanjanjem nedostataka, sve više zemalja naručuje F-35, čime je postigao i neočekivan izvozni uspeh.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.