Sindikat medija Crne Gore (SMCG) predstavio je prvo istraživanje o uslovima rada u digitalnim medijima u Crnoj Gori koje je pokazalo da je prosečna zarada u tim medijima 362 evra, znatno manja od primanja u tradicionalnim medijima.
Istraživanje „Novi mediji stari problemi“, kako je kazala autorka Bojana Laković obuhvatilo je 40 medija, prenosi RTCG.
„Utvrdili smo da postoji i određeni broj uticajnih portala koji nisu registrovani, pa su i oni dodati na spisak medija koje treba anketirati. Tako je ukupno 40 medija dobilo identične upitnike, pripremljene za potrebe projekta“, rekla je Laković Konatar.
Na upitnik je odgovorilo samo 16 direktora i rukovodilaca medija. Na upitnik nije odgovorio veliki broj privatnih medija koji imaju portale, u kojima je, prema podacima SMCG, dobijenih od zaposlenih u tim medijima, ekonomski i profesionalni položaj novinara mnogo lošiji. Neki od vodećih medija nisu dostavili odgovore na pitanja.
„Predstavnici crnogorskih medija često ističu da ne mogu dobiti zvanične podatke od institucija i predstavnika vlasti, koji prikrivaju informacije od javnog značaja i na taj način samim medijima onemogućavaju ostvarivanje svrhe zbog koje su osnovani. Međutim, kada se ti isti mediji nađu u situaciji da treba da podele informacije kojima oni raspolažu, ponašaju se upravo kao oni koje prozivaju“, kazala je predsednica SMCG Marija Camović.
Ona je rekla da je stav SMCG da nemogućnost da se dođe do osnovnih podataka, koji se tiču uslova rada u portalima, govori o zatvorenosti crnogorskih medija da dele informacije koje bi trebalo da su lako dostupne.
„To govori i o jako problematičnom pristupu vlasnika medija koji kriju informacije, a osnivanjem medija su se odlučili upravo da zarađuju i žive od dobijanja i plasiranja informacija. Za SMCG to predstavlja problem jer nemamo mogućnost da sagledamo celovitu sliku“, rekla je ona.
Istraživanje je pokazalo da u 16 digitalnih medija u Crnoj Gori radi 92 zaposlenih.
Najveći deo čine novinari/ke, pa je istraživanje pokazalo da u ovim medijima radi ukupno 70 novinara. Manje od polovine zaposlenih u digitalnim medijima čine oni koji su mlađi od 35 godina (31,5 odsto).
Ova situacija se donekle može objasniti činjenicom da najveći broj medija koji su učestvovali u istraživanju ima u svom sastavu i drugi tip medija (radio, televiziju ili novine), a isti ljudi rade za sve redakcije.
Takva je situacija u 60 odsto slučajeva, gde redakcije više medija nisu razdvojene.
Istraživanje je pokazalo da u svim digitalnim medijima u Crnoj Gori ugovor o radu imaju ukupno 83 zaposlena, ili čak 90 odsto.
Istraživanje je pokazalo i da je prosečna zarada na nivou digitalnih medija 362 evra. Plate novinara/ki zaposlenih u portalima su neznatno veće od zarada ostalih zaposlenih, pa novinari prosečno zarade oko 370 evra mesečno.
U poređenju sa platama u ostalim medijima (gde je prosečna zarada najčešće između 400-500 evra), kao i u poređenju sa prosečnim zaradama na nivou države (510 evra) jasno je da su zaposleni u ovom medijima u lošijoj ekonomskoj poziciji.
Potpredsjednica SMCG Milena Bubanja Obradović i urednica u portalu Radio Berane, je rekla da je došlo do decentralizacije medijskog prostora, pa i mali mediji mogu biti uticajni i taj uspeh zavisi isključivo od njihove profesionalnosti i posvećenosti. Izvještaj „Novi mediji – stari problemi“ predstavlja nalaze istraživanja sprovedenog u okviru projekta „Union to Union – Digital media organizing campaign“.
Projekat se četvrtu godinu zaredom realizuje uz pomoć Međunarodne federacije novinara (IFJ) i Sindikata novinara Švedske.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.