Najnovije istraživanje je otkrilo u kojoj meri je Iran izgradio moćnu industriju oružja zasnovanu na zapadnoj tehnologiji i kako tu tehnologiju koristi Rusija protiv ukrajinskih gradova.
Conflict Armament Research (CAR), organizacija sa sedištem u Velikoj Britaniji koja istražuje komponente oružja utvrdila je da dronovi Shahed-136 koje je Iran prodao Rusiji pokreću motor zasnovan na nemačkoj tehnologiji – tehnologija koju je Iran nezakonito nabavio pre skoro 20 godina, prenosi CNN.
Ovaj nalaz – napravljen detaljnim ispitivanjem komponenti pronađenih u Ukrajini, u koje je imao uvid CNN, naglašava spsobnost Irana da oponaša i usavrši vojnu tehnologiju koju je stekao nelegitimno.
Zapadni zvaničnici su takođe zabrinuti da bi Rusija mogla da podeli oružje i opremu zapadne proizvodnje pronađene na ukrajinskom ratištu sa Irancima.
Za sada nema čvrstih dokaza da se to dogodilo. Međutim, odnosi između Teherana i Moskve postali su mnogo bliži. Rusija želi iranske dronove i balističke rakete; Iran želi ruske investicije i trgovinu. Rusija je postala najveći strani investitor u Iranu tokom prošle godine, navode iranski zvaničnici.
A za Ruse, iranske bespilotne letelice su jeftina zamena za mnogo skuplje rakete, čije se zalihe smanjuju, navode zapadni zvaničnici. Stručnjaci veruju da Shahed – 186, na primer, košta oko 20.000 dolara što je mali deo cene krstareće rakete Kalibr.
Prošlog oktobra, šef ukrajinske odbrambene obaveštajne službe Kiril Budanov rekao je da je Rusija naručila oko 1.700 iranskih dronova različitih vrsta.
Između novembra prošle godine i marta 2023. CAR je bio u mogućnosti da ispita komponente u 20 dronova i municije iranske proizvodnje u Ukrajini od kojih je otprilike polovina Shahed – 136.
Potvrđeno je da je motor u Shahed-136 iranske kompanije „Oje Parvaz Mado Nafar“ – poznate kao Mado (kompanija je sankcionisana od strane Velike Britanije, SAD i EU u decembru prošle godine).
Prema zapadnim vladama Mado igra ključnu ulogu u iranskoj ekspanzivnoj industriji dronova.
Tamur Kan, analitičar u CAR kaže za CNN da se iranski UAV sistemi stalno usavršavaju i modernizuju i da su se „pokazali sve preciznijim u pogledu sistema ciljanja i navođenja, kao i mogućnosti protivometanja“.
Dizjan Mod-ovog motora govori o intezivnim naporima Irana koji se protežu unazad oko 20 godina da nabavi zapadnu tehnologiju za svoje bespilotne letelice i projektile suočeni sa široko rasprostranjenim međunarodnim sankcijama.
Iran je 2006. nezakonito nabavio motore za bespilotne letelice nemačke kompanije Limbah Flugmotoren. Tri godine kasnije iranski inženjer po imenu Jusuf Aboiutalebi objavio je da je njegova kompanije napravila motor za UAV.
Istražitelji CAR su otkrili da su originalni serijski brojevi komponenti dranova pronađenih u Ukrajini izbrisani u očiglednom pokušaju da se sakrije njihovo poreklo.
Ove modifikacije su sprečile istražitelje da identifikuju mreže nabavke koje olakšavaju međunarodno snadbevanje Irana ključnim komponentama“, navode iz CAR.
Među ostalim zapoadnim komponentama koje je Iran nabavio i kopirao su delovi za rakete češke proizvodnje. Izveštaj stručnjaka UN iz 2020. kaže da je motor u iranskim raketama Kuds-1 korišćen u napadima na saudijske rafinerije nafte prethodne godine bio „nelicencirana kopija mlaznog motora TJ-100 proizvođača PBS Velka Biteš“ u Češkoj.
Stručnjaci kažu da je češki motor izgleda takođe instraliran na iranskoj raketi Heidar – 2.
Taimur Kan iz CAR-a kaže da je Iran „nabavio zapadne komponente i tehnologije za svoj program bespilotnih letelica tako što je iskoristio nedostatka vidljivosti lanca snadbevanja“ što identifikaciju komponenti čini ključnom tehnikom u poboljšanju izvozne kontrole i mehnizma sankcija.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.