Ista je cijena i za domaće goste (iz svih država nastalih raspadom biše Jugoslavije) i za goste iz Zapadne Evrope, i ne slažem se sa ocenama da gosti iz okruženja ne mogu da nadomeste nedolazak gostiju sa Zapada – kaže za Danas Žarko Radulović, predsednik Crnogorskog turističkog udruženja (CTU) i suvlasnik hotelskog lanca Montenegro stars u čijem sastavu posluje i hotel Splendid kao prvi i najveći rizort u Crnoj Gori.
On pojašnjava da su za Istočnu Evropu cijene više jer je drugi način rada sa njima.
Zapad kreće sa avansom već u martu, a Istok tek u martu potpisuje ugovore i do kraja je neizvesno koliko će biti gostiju.
Ključnu ulogu ove godine, kaže, igra istočno tržište.
„Zapada neće biti – najznačajnija emitivna tržišta su u naizmjeničnom lockdownu, neki do jula, nema Montenegro erlajnsa (MA), Zapad nema interes da leti ka Crnoj Gori, biće nekoliko letova iz Luksemburga zahvaljujući našoj dijaspori. Potencijalno – Poljska, ali još nema konkretnih naznaka“, dodaje.
Radulović ukazuje da interes Belorusije i Ukrajine raste 170 odsto.
Prvi turistički let ove sezone, objašnjava, biće iz Belorusije, dok oko Rusije ima mnogo nepoznanica.
On kaže da ruske čarter kompanije ne mogu da dobiju dozvolu ruskih vlasti da lete ka Crnoj Gori.
„Možda će krenuti Aeroflot, ali cijene su mnogo više nego kod čarter kompanija, što automatski limitira broj dolazaka. Tu je Air Serbia, koja će premostiti rusku zabranu letjenja ka Crnoj Gori (koja je do 1. juna uvedena i ka Turskoj) sa dva leta dnevno Beograd – Moskva – Tivat“. Kad je reč o pandemijskoj krizi na koju se, kaže, pozivaju kad kažu „da nismo bezbedni“, Radulović tvrdi da se statistike popravljaju i nada se da će biti još toliko bolji.
„Što da kažem, tradicionalno region, da li tu treba nešto uraditi – treba. Prošle godine smo snizili cijene 50 odsto i ne pada nam na pamet da ih podižemo“, uverava Radulović.
Tu je, naglašava, još jedna povoljnost – „Vlada je do 31. avgusta snizila PDV za piće i hranu sa 21 na sedam odsto (smještaj, hrana i piće), tako da ćemo sigurno biti mnogo jeftiniji od konkurencije. A što se tiče servisa, ubijeđen sam da rastemo u tom smislu svake godine – a od izbijanja pandemije rapidno. To su i ocjene sa booking.com i drugih portala koje se formiraju na osnovu ocjena posjetilaca. U najtežoj godini u istoriji čovječanstva u hotelima naše grupe povećali smo ocjenu na 9,1. Svjetski savjet za turizam i putovanja (WTTC) još u oktobru je dodijelio hotelima naše grupe – međunarodnu oznaku Safe Travels.“
Sagovornik Danasa ukazuje da su spremili bedževe za vakcinisano osoblje.
„Zaposleni koji nisu u mogućnosti da iz bilo kog razloga prime vakcinu biće preraspoređeni tako da nemaju kontakt sa gostima, a i sa zaposlenima. Ukoliko im pak to ne bude odgovaralo, omogućićemo im iako je špic sezone rad od kuće uz punu platu, jer to nije vrijedno rizika ni za naš tim ni za naše goste.“
U međuvremenu, kaže, čekaju odgovor na predlog o planu imunizacije koji su zajedno sa kolegama iz CTU zvanično inicirali ali i predložili resornim ministarstvima zdravlja, ekonomije i finansija, kao i premijeru, dok su Institutu za javno zdravlje dostavili ne samo spiskove zaposlenih već i njihovih porodica.
Povodom gašenja Montenegro erlajnsa, Radulović konstatuje da je to „teška i tužna priča“.
Tačno je, kaže, da su poslovali sa gubitkom, ali to je očekivano na ovako malom tržištu.
„Jednostavno, avio-kompanije tog tipa su na ovako mali broj stanovnika neodržive. Međutim za Crnu Goru, koja se dominantno oslanja na turizam – sopstvena avio-kompanija je elementarna potreba. Crnu Goru najbolje čuvanu tajnu Evrope turisti su otkrili zahvaljujući toj kompaniji, a deceniju i po kasnije i low cost kompanije. To je zato što smo mi prevashodno avio-destinacija. Iz bilo kojeg dijela Evrope avionom ste u Crnoj Gori za dva do dva i po sata.“
Paradoksalno je to što je, ukazuje Radulović, kompanija generisala gubitke dok je turističkoj privredi donosila enormne prihode.
„Nisam siguran da je urađena detaljna analiza koja bi pokazala koliko je zaista ta avio-kompanija učestvovala u strukturi prihoda od turizma.“
Ta kompanija je, dodaje, bila povezana sa najvažnijim emotivnim tržištima – tamo gde drugi nisu hteli da lete niti su imali računa – oni su dovodili goste.
Trenutno je i glavna sezona skraćena na 90 dana a usled pandemije ove godine će to biti i 40, „jer više nemamo letove u martu, aprilu, maju, tek u junu ako bude“.
Kako navodi, njegova kompanije je od septembra do juna ključno odredište MICE turizma (stručni skupovi, kongresi, konferencije…).
U roku od tri dana dana nakon objave da je MA ugašen, „izgubili smo pet miliona evra zbog otkazivanja zakazanih skupova za 2021. i 2022. od kojih su neki bili avansno plaćeni“. Gašenje MA će, po rečima Radulovića, limitirati i broj gostiju iz Srbije avionom.
Sagovornik Danasa upućuje na podatak iz analiza koje su radili, kojima su i prethodnim vladama, „na momenat u vrlo mučnim pregovorima“, hteli da objasne koliko je važno uvođenje low cost kompanija u Crnu Goru.
„Studije koje smo radili sa susjedima pokazale su da svaki putnik koji doleti low costerom, čak i ako odsjedne u nekom najjeftinijem smještaju, za tri dana, npr. u Dubrovniku, direktno donese budžetu 54 evra. Po toj analogiji, neka je i sa MA doputovao baš taj profil putnika – to je više od 32 miliona evra, što je novac koji može za godinu da pokrije gubitke te kompanije.“
A povodom najavi za novu kompaniju logično je, kaže Radulović, da će i za nju trebati mnogo novca, „iako su nas na startu uporno ubjeđivali, a potom demantovali da će nastati sa nula evra“.
Par meseci kasnije u osnivanje su uložili 30 miliona evra.
„Prve dvije do tri godine moraće i nova avio-kompanija da posluje sa gubicima većim od onih koje je imao MA. Prije svega nema infrastrukture koju je MA gradio skoro dvije decenije. Ne može da drži redovne linije osim Tivat – Podgorica – Beograd, ali ne i jače destinacije.“
Što je najgore, dodaje, nova kompanija nije u sistemu prodaje karata AJAT.
„A gdje smo tu mi – građani Crne Gore? Za dobro svih nas je važno da AIR Montenegro što prije poleti ali čeka ga duga utakmica koja će biti vrlo neizvjesna i skupa. I oni će biti gubitaši, aIi braniću ih uvijek zbog toga, baš zato što sam objasnio da budžet kroz našu djelatnost profitira jer će nam obezbijeđivati velika sredstva, koja sada uzima neko drugi. To što ostajemo bez 600 hiljada putnika, sad ništa ne može da ublaži, a ni da zamijeni – što je za nas opet preskupo“, zaključuje Radulović.
U pripremi zdravstveni protokol za turiste
Do rezultata možemo uz vakcinu ali i dobro poznate mjere predostrožnosti: distanca – pranje ruku – maska, ističe Radulović. „Vakcina je sredstvo koje će nas dovesti do cilja ali ne za mjesec ili dva, već će za pola godine do godinu dana, uz odgovorno ponašanje, svesti obolijevanje na mjeru koja više neće ovako surovo diktirati naš život i poslovanje.“ A što se tiče turista, on navodi da se priprema detaljan zdravstveni protokol za sve turiste u cilju bolje zaštite. Te procedure su još prošle godine pokazale svoju opravdanost u praksi. „Postepeno smo punili svoje kapacitete, jer je bilo jasno da ni udružena svjetska naučna pamet ne zna mnogo o bolesti, pa je samodiciplina bila jedina vakcina i dala je rezultat. Broj oboljelih turista bio je na nivou statističke greške, baš kao i osoblja. Zato kažem, vakcina uz preventivne mjere može obezbijediti sigurnost – sve ostalo je hod po ivici opasne zone. Ukoliko se u Crnoj Gori nastavi trend pada oboljelih, imaćemo i bolju startnu poziciju pred početak sezone.“
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.