Da li Indija može da bude nova Kina za Nemačku? 1foto: EPA-EFE/HARISH TYAGI

Nemačke firme su se dugo fokusirale na kinesko tržište, ali Indija postaje sve važnija, usled rastućih geopolitičkih tenzija između Pekinga i Zapada.

Vodeći nemački poslovni lideri i političari nalaze se u Indijina velikom skupu gde će tražiti načine da dodatno ojačaju ekonomske veze između Nemačke i azijsko-pacifičkog regiona.

„Region postaje sve važniji za Nemačku iEU zbog geopolitičkih promena i sve većeg nagona za diversifikacijom,“ rekao je Fridolin Štrak, šef međunarodnih tržišta u Savezu nemačke industrije (BDI), za DW.

„Povećana važnost očigledna je u vrednosti nemačkog izvoza u Aziju i Pacifik, koji je 2023. e iznosio 214,6 milijardi evra“ rekao je on.

Rastući fokus na Indiju

Azijsko-pacifička konferencija nemačkog biznisa počela je u četvrtak u Nju Delhiju, a ove godine događaj će se poklopiti sa međuvladinim konsultacijama između Nemačke i Indije.

U petak će se nemački kancelar Olaf Šolc i indijski premijer Narendra Modi obratiti stotinama poslovnih lidera koji učestvuju na poslovnoj konferenciji u Nju Delhiju.

Ističući rastući značaj Indije za Nemačku, Šolcova vlada je prošle nedelje usvojila dokument pod nazivom „Fokus na Indiju“, sa ciljem daljeg jačanja strateškog partnerstva između dve strane, obuhvatajući sve oblasti saradnje, uključujući trgovinu, migraciju, klimu i spoljnu politiku.

Berlin je takođe usvojio set od 30 mera dizajniranih da podstaknu imigraciju iz Indije kako bi privukao kvalifikovane radnike i popunio praznine na nemačkom tržištu rada.

Ovo dvogodišnje okupljanje dolazi u trenutku kada se nemačka ekonomija suočava sa stagnacijom, rastućim strukturnim izazovima i pogoršanjem poslovne klime. Ankete sprovedene među privrednicima pokazuju da kompanije postaju sve pesimističnije u vezi s poslovnim prilikama kod kuće.

Međutim, nemačke firme ostaju optimistične u pogledu svojih perspektiva u azijsko-pacifičkom regionu.

Nedavna studija koju su sproveli Nemačka trgovinska komora u inostranstvu (AHK) i Nemačka trgovinska i industrijska komora (DIHK) pokazala je pozitivan stav nemačkih firmi koje posluju u regionu, iako je optimizam u Kini i dalje prigušen.

Zavisnost i „smanjenje rizika“ od Kine

Kina je dugo bila ključna tačka fokusa nemačkih firmi u Aziji. Nemačke industrijske kompanije, posebno u automobilskoj, mašinskoj i hemijskoj industriji, oslanjale su se na narudžbine iz ovog azijskog giganta kako bi održavale fabrike u pogonu i stvarale hiljade dobro plaćenih radnih mesta.

Međutim, usporavanje kineske ekonomije snažno je pogodilo ove kompanije, prisiljavajući ih da restrukturiraju poslovanje i smanje troškove.

Rastuće geopolitičke tenzije između Pekinga i Zapada takođe su pojačale pozive da se smanji izloženost kineskom tržištu, takozvano „smanjenje rizika“, i da se diversifikuje poslovanje. Kao odgovor na to, mnoge nemačke firme u azijsko-pacifičkom regionu počele su da istražuju nova tržišta, iako kažu da je diversifikacija izazov.

„Tokom poslednjih 40 godina, nemačka privreda se uspostavila na kineskom tržištu i izgradila složenu, dobro funkcionišuću mrežu lanaca snabdevanja, proizvodnih procesa i distribucijskih kanala,“ rekao je Folker Trajer, šef spoljne trgovine u DIHK-u, za DW.

„Ova mreža ne može se lako preneti na druga tržišta. Takođe je važno napomenuti da oko 90% nemačkih kompanija u Kini proizvodi za kinesko tržište — što znači da su usko povezane s domaćim kineskim tržištem,“ dodao je.

Indija pruža prilike i izazove

Indija, međutim, postaje sve važnija za nemačke firme, jer privreda ove južnoazijske zemlje beleži brz rast, a trgovina između dve strane raste, dostigavši rekordnih 30,8 milijardi evra u 2023. godini.

„Nemačke kompanije planiraju da prošire svoja ulaganja u Indiju u narednim godinama, privučene niskim troškovima rada, političkom stabilnošću i dostupnošću kvalifikovanih radnika,“ prema studiji pod nazivom „Perspektive nemačko-indijskog poslovanja 2024.“, koju su sproveli konsultantska firma KPMG i AHK.

Ali suočavaju se i sa izazovima na indijskom tržištu, napominje se u izveštaju, ukazujući na birokratske prepreke, korupciju i složen poreski sistem, među ostalim pitanjima.

„Uprkos ovim izazovima, nemačke kompanije su uverene u svoje dugoročne perspektive u Indiji. Očekuje se snažan rast indijske privrede u narednim godinama, a nemačke kompanije su dobro pozicionirane da iskoriste ovaj rast,“ navodi se u izveštaju.

Fridolin Štrak iz BDI-a takođe smatra da je Indija „ogromno važno tržište rasta za nemačku industriju.“ Uslovi za investicije su se značajno poboljšali poslednjih godina, rekao je, zahvaljujući širenju infrastrukture, dostupnosti kvalifikovane radne snage i brzom prihvatanju digitalnih tehnologija, među ostalim razvojnim trendovima. „Nemačke kompanije su veoma zainteresovane da prodube svoje prisustvo tamo.“

Folker Trajer iz DIHK-a rekao je da Indija ipak ne mora da postane „nova Kina“ za nemačku privredu.

„To nikada nije ili/ili — globalna trgovina nije igra sa nultom sumom,“ rekao je, dodajući da njegova poslovna asocijacija teži promovisanju jakih ekonomskih veza između Nemačke, Kine i Indije.

On je rekao da ankete sprovedene među nemačkim kompanijama od strane DIHK-a pokazuju da su firme svesne rizika i dobitaka povezanih sa njihovim poslovnim aktivnostima u Kini i Indiji.

„Ali, bar za sada, rizici ne prevazilaze dobitke,“ istakao je Trajer.

Ostale atraktivne lokacije u azijsko-pacifičkom regionu

Većina nemačkih kompanija koje nastoje da se diversifikuju od Kine odlučuju se da svoje aktivnosti presele u druge zemlje azijsko-pacifičkog regiona, prema anketi o poslovnom poverenju koju je sprovela AHK Kina.

„Indija, Japan i Južna Koreja posebno profitiraju od ovog trenda. U jugoistočnoj Aziji, to su Tajland, Singapur i Vijetnam,“ rekao je Trajer.

„Međutim, prava relokacija proizvodnje još uvek nije sprovedena,“ dodao je, ukazujući na prepreke za diversifikaciju, kao što su regulatorni zahtevi, visoki troškovi i poteškoće u pronalaženju odgovarajućih dobavljača i poslovnih partnera.

Štrak je rekao da je veličina tržišta važna za nemačke kompanije kada traže dodatna tržišta, uzimajući u obzir njihov potencijal za rast. „Uzimajući u obzir ove faktore, Japan, Južna Koreja i zemlje ASEAN-a su posebno atraktivne za nemačke kompanije.“


Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari