Dok se hiljade izraelskih vojnika masovno okupljaju na granici sa Gazom uoči očekivane kopnene ofanzive, teško modifikovani oklopni buldožer nazvan „Plišani medved“ (Teddy bear) treba da predvodi napad.
Teško oklopna vozila, koju je proizvela američka kompanija Caterpillar, koristiće se da „upijaju neprijateljsku vatru i raščiste put“, prenosi Independent.
U obraćanju naciji u sredu, izraelski premijer Benjamin Netanjahu rekao je da se snage „spremaju za kopnenu invaziju“ na pojas Gaze.
To je podvig koji do sada nije preduzet u takvim razmerama, delom zbog značajnog rizika po život izraelskih vojnika koji vode ofanzivu.
Otprilike 100 buldožera „Teddy Bear“ za koje se očekuje da će preći u enklavu ispred trupa drastično će minimizovati ovaj rizik.
Šta znamo o izraelskim buldožerima?
Izraelski buldožeri D9R su teški oko 62 tone, visoki i široki četiri metra i dugi osam metara.
Godine 2015. nadograđeni su „oklopom od letvica“, takođe poznatim kao kavez ili oklop, kako bi se osiguralo da su zaštićeni od raketnih granata (RPG), oružja koje Hamas često koristi.
Oklop efikasno okružuje celo vozilo. Neprobojno staklo i blindirani stubovi kabine takođe povećavaju oklop letvica.
D9R imaju bezbroj funkcija i veliko iskustvo na bojnom polju, posebno u Gazi – bili su centralni deo izraelske ofanzive na enklavu 2008/2009, poznatoj kao Operacija „Liveno olovo“.
Njihove primarne funkcije su da očiste puteve od zamki i prepreka vojnicima iza njih kao i da izgrade odbrambene položaje za trupe da se zaklone.
U urbanim uslovima ratovanja, poput Pojasa Gaze, oni se takođe udvostručuju kao ofanzivna vozila.
Modifikacije buldožera u poslednje dve decenije uključuju ugradnju mitraljeza sa posadom i bacača granata.
Cena novog Cat D9R buldožera je najmanje 900.000 dolara (739.624 funti), ali obimna izdanja „oklopa od letvica“ i ofanzivne mogućnosti znače da ukupni trošak vozila verovatno premašuje milion funti.
Njima upravljaju vozač i komandant, koji je odgovoran za naoružanje i komunikacije. Svi operateri biće pripadnici Borbenog inženjerskog korpusa, jedinice sastavljene od četiri bataljona koja je osnovana 1947.
Kako će se Hamas suprotstaviti buldožerima?
Dronovi će igrati ključnu ulogu u Hamasovoj reakciji na pobunu i, s obzirom na njihovu veličinu i značajnu masu, RD9 neće biti teško pogoditi.
I dok će oklop koji je dodat 2015. za koji se procenjuje da stavlja 15 tona dodatnih na svako vozilo, poboljšati njihove otporne kvalitete, takođe će verovatno u izvesnoj meri umanjiti njihovu agilnost i brzinu.
Video snimci od 7. oktobra, kada je Hamas provalio u Izrael, već su pokazali sposobnost militantne grupe da udari i povređuje glavni borbeni tenk Merkava koristeći municiju bačenu iz kvadrokoptera, a to su bombe bačene iz komercijalno dostupnih dronova.
Federiko Borsari, stručnjak za ratovanje bespilotnim letelicama, rekao je za Independent da je ovaj „izvanredan napad“ pokazao da će Hamas „stvoriti probleme mehanizovanim jedinicama“ kada uđu u Gazu, uključujući elemente Inžinjerijskog korpusa koji upravlja RD9.
Kratka istorija buldožera u ratu
Britanska vojska je pionir u upotrebi buldožera u ratnoj zoni tokom bitke za Normandiju, zvane Operacija Overlord, 1944.
Caterpillar D7s, prethodnik D9, korišćen je da se uklone prepreke sa francuskih plaža i da se putevi ispred njih brzo učine dostupnim uklanjanjem ruševina i punjenjem kratera bombi.
Američka vojska je koristila buldožere D9 tokom Vijetnamskog rata za krčenje šuma.
Borbena upotreba gusenica u Izraelu seže do Sinajskog rata 1956, Šestodnevnog rata 1967, Jom Kipurskog rata (1973.) i Operacije Mir za Galileju 1982.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.