avionFoto: EPA/YM YIK

Da li biste pristali da sedite direktno ispod nekog drugog putnika u avionu?

To možda na prvi pogled ne deluje posebno privlačno, ali 23-godišnji dizajner avionskih sedišta Alehandro Nunjes Visente veruje da su sedišta na dva nivoa budućnost ekonomičnog letenja.

Kada su se slike prototipa ovih dabl-deker sedišta pojavile na internetu, došlo je do ostrašćenih debata i raznovrsnih reakcija potencijalnih putnika – neki su bili besni, neki zapanjeni, neki zaintrigirani, pojedini su podržali koncept, a neki su izrazili sve navedeno.

„Da budem iskren, ne postoji nešto što je loš publicitet“, rekao je Nunjes Visente za Si-En-En.

Tome u prilog ide i činjenica je on na upravo završenoj izložbi avionskih enterijera u Hamburgu prikazao novu verziju svog kontroverznog sedišta šez long.

„Ljudi na neki način uvek na početku mrze inovacije zato što se boje promena. Ali što više prikazujete tu novinu i što više je razvijate, ljudi se sve više privikavaju na to“, kaže on.

Njegov koncept je krenuo kao mali fakultetski projekat 2021, ali ga je ubrzo Kristal kebin nagrada, koja je najznačajnija u avio industriji, katapultirala u javnost.

Nunjes Visente je pauzirao master studije i posvetio svo svoje vreme, novac i napore da ovu viziju sprovede u realnost.

Danas on ima sponzore i partnerske ugovore i u stalnom je kontaktu sa, kako kaže, „najvećim igračima u industriji“.

On veruje da su njegova dabl-deker sedišta budućnost ekonomičnog letenja i radi sve što može da se to i ostvari.

dabl-deker avionska sedišta
Foto: Screenshot CNN

Kada se potencijalni putnici žale da bi na takvim sedištima bilo klaustrofobično, a kritičari tvrde da je jedini cilj ovog dizajna da avio kompanije natrpaju što više sedišta u avione, Nunjes Visente odgovara da oni nisu shvatili njegove namere.

Kao prvo, on ne pokušava da u potpunosti izbaci obična sedišta iz aviona.

Dizajner zamišlja avionsku kabinu u kojoj bi šez long sedišta bila u sredini, okružena sa dva reda redovnih avionskih sedišta.

Kako kaže, svestan je da ovakva sedišta neće biti privlačna svakome, ali smatra da bi ona za neke putnike mogla da budu udobnija.

Sa svojom visinom od 1,88 metara, Nunjes Visente je proveo mnogo vremena u pretrpanim avionima boreći se sa prostorom za noge i pokušavajući da zaspi.

On kaže da je dizajnirao šez long zato da bi rešio problem prostora između avionskih sedišta, a ne da bi ga pogoršao.

Ipak, priznaje i da za avio kompanije prilavčnost dabl-deker sedišta leži u povećanju broja putnika.

„Mnoge avio kompanije i veliki igrači u industriji vrše pritisak na nas (dizajnere) da smislimo kako da stane više putnika u vion. To nije naš prioritet niti glavni cilj, ali sa ovakvim dizajnom je to mmoguće“, objašnjava.

Kako dodaje, zahvaljujući novom dizajnu ima više prostora za noge na gornjim sedištima, a pošto nema nikoga direktno iza vas na istom nivou, sedište može dovoljno da se zabaci unazad, što je takođe plus.

Dizajner je iznad gornjih sedišta dodao i svetlosni zrak koji ukazuje na visinu tavanice.

Iako donje sedište može da deluje pomalo klaustrofobično za nekoga ko nije ljubitelj manjih prostora, ima mnogo više mesta da se opruže noge nego na prosečnom avionskom sedištu u ekonomskoj klasi što je, naročito za one koji najradije spavaju tokom leta, značajno poboljšanje.

Kada je reč o širini šez longa, ona je potpuno ista kao kod redovnih sedišta u ekonomskoj klasi.

Osim toga, sedišta na donjem nivou mogu da se sklope kada nisu u upotrebi, kao u pozorištima, a Nunjes Visente kaže da bi taj prostor mogao da se iskoristi na primer da se stave invalidska kolica, iako priznaje da gornja sedišta ostaju izvan domašaja za ljude sa smanjenom pokretljivošću.

On dodaje da je svestan da, iako su avio kompanije zainteresovane za ovu ideju – nema garancija da će nejgov šez long zaživeti, a ako do toga i dođe, biće to dug i kompleksan proces.

Dizajner takođe kaže da zna da avio kompanije – uz nekoliko izuzetaka – nisu zainteresovane da investiraju u ekonomsku klasu i da do inovacija najčešće dolazi u biznis ili prvoj klasi.

Pa ipak, on veruje da će ova dabl-deker struktura biti adaptirana tako da može da se smesti u bilo koju klasu, tako da je počeo da radi i na konceptu premijum verzije šez longa.

„Na kraju krajeva, time što bi stavili dabl-deker sedišta možete da optimizujete prostor i da iskoristite onaj njegov deo u kojem je inače samo vazduh“, zaključuje Nunjes Visente.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari