Američki komandant o ruskim avionima Su-57: Da li je novi ruski borac protiv zločinaca prevarant? 1Foto: EPA-EFE/ALEX PLAVEVSKI

Kao primer aero-dizajna 21. veka, avion Su-57 je možda osvojio neka srca tokom svog prvog javnog pojavljivanja u inostranstvu na Airshow 2024. u Kini.

Ljubitelji avijacije i vojni analitičari dobili su retko izbliza pogled na borbeni avion i njegove uglađene linije.

Ali prava publika za nove vojne avione su njegovi piloti, i oni neprijatelji koji mu se mogu suprotstaviti u borbi. Oni mogu imati pomešana osećanja.

Postavljaju se brojna pitanja o efikasnosti ovog aviona u savremenim vazdušnim borbama i širim vojnim prioritetima Rusije, ukazuje u analizi za Centar za evropske analize Dag Livermur, zamenik komandanta odreda za specijalne operacije – Zajednička komanda za specijalne operacije u Nacionalnoj gardi vojske Severne Karoline.

SU-57 (kodno ime Felon koje mu je dao NATO) je proizvod stalnog naglaska Rusije na hiper-upravljivosti.

Ovo je ukorenjeno u verovanju iz doba Hladnog rata da su sposobnosti borbe iz blizine najvažnije.

Dok agilnost ostaje dragocena prednost za svaki lovac vazduh-vazduh, moderno bojno polje je značajno evoluiralo.

Većina vazdušnih sukoba se sada dešava izvan vizuelnog dometa (BVR), gde su faktori kao što su prikrivenost, domet senzora i napredne mogućnosti projektila kritični.

U odnosu na nevidljivi bombarder F-117 SU-57 posebno zaostaje. Efikasan dizajn F-117 smanjuje radarski poprečni presek (RCS) aviona, omogućavajući mu da izbegne otkrivanje i dobije prednost u napadima na dužem dometu. Međutim, Felon (SU-57) navodno ima radarski profil sličan onom kod ne-nevidljivih aviona četvrte generacije.

Ovo podriva njegovu sposobnost da ostane neotkriven u spornom vazdušnom prostoru, što je ključni uslov za modernu dominaciju u vazduhu.

Nasuprot tome, američki lovci poput F-22 Raptor i F-35 Lightning II su projektovani sa naprednim nevidljivim karakteristikama koje značajno smanjuju njihov radarski profil, povećavajući njihovu sposobnost preživljavanja i efikasnost.

SU-57 takođe zaostaje u pogledu radarskih sposobnosti. Vazdušna superiornost u savremenim sukobima u velikoj meri zavisi od sposobnosti otkrivanja, praćenja i angažovanja protivnika na velikim udaljenostima.

Radarski sistemi na SU-57, iako su napredni po ruskim standardima, smatraju se inferiornijim od zapadnih ekvivalenta i po dometu i po rezoluciji.

Američki komandant o ruskim avionima Su-57: Da li je novi ruski borac protiv zločinaca prevarant? 2
Foto: EPA-EFE/ALEX PLAVEVSKI

Štaviše, F-22 i F-35 su dizajnirani kao deo mreže povezane sa drugim sistemima izvan okvira aviona, omogućavajući ovim avionima da se bore (i pobeđuju) kao deo daleko snažnijeg i sposobnijeg tima.

Ovaj tehnološki jaz potiče od sistemskih problema unutar ruskog odbrambenog sektora, gde su inovacije često otežane zastarelom infrastrukturom i ograničenim pristupom najsavremenijim istraživanjima i razvoju.

Štaviše, efikasna borba izvan vizuelnog dometa oslanja se ne samo na potajnost i radar, već i na naprednu raketnu tehnologiju.

I ovde SU-57 pokazuje značajna ograničenja. Osim R37M Axehead, koji je dizajniran da gađa bombardere i krstareće rakete sa manje manevrisanja, Rusija se bori da razvije raketne sisteme vazduh-vazduh koji mogu da pariraju zapadnom oružju u pogledu agilnosti, dometa i pouzdanosti – mnogi od njih navodno „napredni“ sistemi za Felon su još uvek u razvoju.

Tempo i efikasnost ovih napora ostaju upitni. Finansijska ograničenja Kremlja i tekući rat u Ukrajini samo su pogoršali ova pitanja, odvraćajući resurse od kritičnih, naprednih odbrambenih projekata.

Proizvodne brojke projekta SU-57 takođe daju sumornu sliku. Iako je u razvoju više od decenije, Rusija je uspela da proizvede samo ograničen broj ovih aviona, a procene sugerišu da je manje od 20 završeno.

Ovo je u oštroj suprotnosti sa brojnim F-35 koje su proizvele i raspoređene u više zemalja NATO-a, a 1.000. avion je nedavno sišao sa proizvodne trake.

SU-57 je takođe bio devastiran nesrećama i gubicima. Izveštaji pokazuju da je nekoliko izgubljeno zbog tehničkih kvarova, pa čak i ukrajinskih udara, što svedoči i o ranjivosti aerodroma aviona i o promenljivoj dinamici trenutnog sukoba.

Ova ograničena proizvodnja i slabe performanse naveli su mnoge stručnjake da SU-57 vide više kao propagandno oruđe nego kao pravi korak napred u sposobnostima vazdušne borbe.

Avion služi kao izlog za tehnološke aspiracije Rusije i kao sredstvo za promociju inostrane prodaje, a ne kao pouzdan dodatak sopstvenim vazduhoplovnim snagama.

Nekada partner u projektu Felon, Indija se povukla iz napora 2018. godine zbog povećanja troškova i smanjenih mogućnosti.

Fokus na blistave, hiper-manevarske dizajne — bez adekvatnog obraćanja na nevidljivost, integraciju senzora i raketnu tehnologiju — sugeriše da ruski vojno-industrijski kompleks ostaje ukorenjen u zastarelim prioritetima.

Krajnja mera svakog sistema oružja leži u njegovoj efikasnosti u borbi. Kako sada stoji, nedostaci SU-57 u pogledu prikrivenosti, dometa senzora i raketnih sposobnosti — u kombinaciji sa ograničenom proizvodnjom i problemima pouzdanosti — ukazuju na to da je malo verovatno da će ispuniti svoju predviđenu ulogu lovca koji menja igru.

Umesto toga, može se pridružiti dugačkoj listi ruskog super oružja koje ne ispunjava svoje svrhe, služeći prvenstveno kao oruđe propagande, a ne praktičnog ratovanja.

Naravno, rusko vazduhoplovstvo i dalje predstavlja ozbiljnu pretnju sa stotinama zastarelih aviona iz sovjetskog doba, što zahteva budnost i kontinuirani razvoj odbrane od strane Zapada.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari