Đukanović, obožavan i omražen, u središtu kampanje 1

U Crnoj Gori ostalo je još pet dana do održavanja parlamentarnih izbora. Političke partije koriste sve moguće kanale, ne bi li svoju poruku poslale do što većeg broja ljudi, a izborni slogani, promotivni spotovi i poruke na bilbordima dominiraju i u samo predvečerje izborne utakmice.

Izborna kampanja se maksimalno zahuktala, a glavni akteri izborne utakmice ne biraju načina da zadrže dosadašnje i privuku nove birače. Glavni igrači izborne utakmice, nakon kampanje preko bilborda i društvenih mreža, prešli su u novu fazu na svakodnevne stranačke skupove na terenu, ali i na agitovanja od vrata do vrata.

Na izborima koji će se održati u nedjelju, 16. oktobra, na kojima će učestvovati 17 izbornih lista, za građane Crne Gore nema nepoznanica. Sve liste dobile su prostor za besplatno reklamiranje na javnom servisu, a liste koje su imale novca, reklamirale su se na bilbordima širom Crne Gore i snimale promotivne spotove. Predizbornu kampanju obilježavaju i slogani partija s kojima ulaze u izbornu utakmicu, u kojima se obećava više nego što se može realizovati.

Demokratska partija socijalista (DPS) obraćala se građanima sloganom „Sigurnim korakom“, Demokratski front (DF) poručuje „Mi ili on“, Socijaldemokratska partija (SDP) Ranka Krivokapića proklamuje „Država svima“, Demokrate Alekse Bečića poručuju „Pobjede a ne podjele“, trojna koalicija „Ključ“ saopštava „Najbolje za Crnu Goru“, Socijaldemokrate (SD) Ivana Brajovića tvrde „Dosljedno“, Pozitivna kaže „Jer volim Crnu Goru“, a manjinska Hrvatska građanska inicijativa (HGI) daje „Hrvatsko srce za Crnu Goru“.

Koliko će slogani partija imati uticaja na birače, znaće se u nedjelju uveče, ali prema riječima sociologa Srđana Vukadinovića, kampanja i izborni slogani su preusmjereni prema novim biračima.

„Ono što mi se čini jeste da je marketinška kampanja preusmjerena prema novim glasačima, koji su do sada bili apstinenti. Ta kampanja se ne odnosi na glasače koji su čvrsto partijski pozicionirani. Ukoliko izlaznost bude velika i partije dobiju glasova koliko su očekivali, to znači da je njihova kampanja bila dobra i da je uspjela da animira značajan broj novih birača“, kaže Vukadinović.

U fokusu kampanje dva najjača politička subjekta DPS-a i DF-a dominantna figura je aktuelni premijer Crne Gore i lider DPS-a Milo Đukanović. Na spotovima i plakatama ove partije, Đukanović je nezaobilazna figura, dok s druge strane, kampanja DF-a i njihov slogan „Mi ili on“ jasno aludira da Crna Gora treba da bira između DF-a i Mila Đukanovića.

Sociolog Vukadinović ističe da ako se partija vezuje za jedno ime, to nema neko dublje trajanje.

„To jasno govori da je na jednoj strani veliko idolopoklonstvo, a na drugoj strani je otpor prema nekome, koji ide čak do mržnje. To nije dobro. Svaka partija koja se vezuje za jedno ime, nema dubljeg trajanja. Nije sporno da na čelu partija trebaju biti harizmatični ljudi, ali mislim da se u Crnoj Gori previše političke partije vežu za pojedince. Najbolje je da partija svoj identitet gradi prema ideji. Ovo može da daje kratkoročan rezultat, ali će se već na sljedećim izborima pokazati da se na pravi način nije kreirala kampanja“, kaže Vukadinović.

Političke partije u Crnoj Gori su od 15. avgusta do 30. septembra na komercijalnim televizijama i u štampanim medijima u Crnoj Gori ukupno imale 3.084 reklame i potrošile više od milion evra. Ako se na to dodaje reklamiranje na bilbordima, dijeljenje materijala i još mnogo marketinških aktivnosti tokom kampanje, jasno je da je suma mnogo veća.

Osim reklamiranja na bilbordima i televizijama, ovoga puta nije izostala ni kampanja na internetu, posebno na društvenim mrežama. Partijski aktivisti prisutni su na društvenim mrežama, gdje se reklamiranjem svojih lista želi doći do što boljeg rezultata na izborima.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari