Električni kargo-bicikli u gradskim centrima vrše dostavu oko 60 odsto brže nego kombiji, pokazuje jedna studija. Kako se navodi, prosečna brzina bicikala je veća, te se njima dostavi deset paketa na sat, a kombijima šest.
Biciklima se takođe smanjuje emisija štetnih gasova za 90 odsto u odnosu na kombije na dizel-gorivo i za trećinu u poređenju sa električnim kombijima, navodi se u izveštaju, preneo je Gardijan.
Takođe je znatno smanjeno zagađenje vazduha koje je i dalje u mnogim urbanim područjima iznad zakonom dozvoljenih nivoa.
Kućne dostave su poslednjih godina intenzivirane zahvaljujući onlajn kupovini i pandemiji koronavirusa.
Kombiji idu brže na prohodnim deonicama puteva, ali ih usporavaju saobraćajne gužve i potraga za parking-mestom.
Kargo-bicikli zaobilaze zakrčenja u saobraćaju i mogu da stignu do vrata potrošača prečicama u blizini saobraćajnih deonica.
Emisije štetnih gasova jedva su smanjene u poslednjih deset godina, što Ujedinjenom Kraljevstvu predstavlja znatnu prepreku u ostvarivanju njegovih ciljeva u borbi protiv klimatskih promena.
Britanska vlada je nedavno najavila povećanje budžeta za stvaranje olakšica za bicikliste i pešake.
Autori izveštaja su rekli da Vlada treba da razmotri smanjenje PDV-a za dostave kargo-biciklima i omogući upotrebu još jačih električnih bicikala.
„Nedavne procene iz Evrope ukazuju da bi se i do 51 odsto dostava u gradovima moglo obavljati kargo-biciklima“, rekla je Ersilija Verlingijeri sa Akademije za putovanja na Univerzitetu u Vestminsteru koja je glavni autor izveštaja. „Dakle, impresivan je zaključak da čak i ako bi se ova promena delimično realizovala u Londonu, bila bi praćena ne samo drastičnim smanjenjem emisija štetnih gasova, već bi se na taj način doprinelo znatnom smanjenju opasnosti od zagađenja vazduha i saobraćajnih gužvi i istovremeno bi bio obezbeđen efikasan, brz i pouzdan urbani transportni sistem.“
U studiji su korišćeni podaci iz dži-pi-es sistema kompanije „Pedal Me“ koja vrši dostave kargo-biciklima u prečniku od petnaestak kilometara oko centra Londona.
Istražitelji su upoređivali dostave tokom sto nasumično izabranih dana s rutama kojima bi se kombijima dostavljali paketi potrošačima.
Došli su do zaključka da je kargo-biciklima u tom periodu došlo do uštede gotovo četiri tone emisija štetnih gasova.
„Ove dobrobiti nisu specifične samo za London, pošto se procenjuje da je uvođenjem 100.000 kargo-bicikala u Evropi između 2018. i 2020. svakog meseca izbegnuta emisija količine štetnih gasova koja bi bila emitovana prevozom 24.000 ljudi avionom iz Londona u Njujork i nazad“, navodi se u izveštaju.
Drugo istraživanje je pokazalo da su kargo-bicikli isplativiji od kombija kada su rute kraće, a paketi manji.
Električnih kombija je sve više, ali i dalje čine veoma mali broj u odnosu na četiri miliona običnih kombija na putevima, od kojih je 2019. godine 96 odsto radilo na dizel-gorivo.
Osim toga, između 2015. i 2017. u svakoj trećoj saobraćajnoj nesreći u Londonu su učestvovali kombiji ili kamioni.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.