Od Nemačke i Francuske do Poljske i Španije, krajnja desnica je zahvaljujući glasanju mladih u ključnim državama na ovim izborima za EU – ušla kao generacija koja je odrasla usred stalnih kriza tražeći nove odgovore i prateći političare koji koriste TikTok i YouTube, piše Rojters.
Mladi glasači, za koje se tradicionalno smatra da su više levičari, pokrenuli su talas podrške ekološkim partijama na prethodnim izborima za EU 2019. godine, dobivši nadimak „Generacija Greta“ po mladoj švedskoj klimatskoj aktivistkinji Greti Tunberg.
Ali nakon pandemije kovid, rata u Ukrajini i krize troškova života, mnogi su svoju podršku ove godine preusmerili na krajnje desničarske populističke stranke.
S obzirom na to da lideri evropskih etno-nacionalističkih pokreta protiv establišmenta, koji su često nadobudni, bolje vladaju novim društvenim medijima od svojih mejnstrim kolega, oni ih koriste kao subverzivna kontrakultura među nekim mladim ljudima.
Posebno se obraćaju mladićima koji se osećaju zaostalim i cenzurisanim od strane sve „budnijeg“ mejnstrima, kažu analitičari.
„Nemačka se ne kreće u dobrom pravcu i oni su bili jedina stranka sa zaista jasnom porukom, o migracijama“, rekao je Kristof (17), učenik trgovačke škole u Berlinu koji je odbio da navede svoje puno ime, a glasao je za desničarsku nemačku Alternativu za Nemačku (AfD).
Podrška AfD-u, koja želi da obuzda migraciju i upozorava na ono što naziva islamizacijom Nemačke, porasla je za 11 procentnih poena na 16 odsto među mlađim od 25 godina, pokazala je anketa Infratest dimap, što je dvostruko više odpet poena porasta među širom populacijom.
Promena, koja je pomogla AfD-u da postigne istorijsko drugo mesto u celoj zemlji, bila je primetna po tome što se očekivalo da će odluka Nemačke da dozvoli mladima od 16 do 18 godina da prvi put glasaju da favorizuje levičarske stranke.
Iako se krajnja desnica nije svuda dobro snašla među mladim biračima – a oni su relativno mala kategorija na kontinentu sa sve starijom populacijom – taj trend će i dalje brinuti glavne stranke, koje se suočavaju sa vanrednim izborima kasnije ovog meseca u Francuskoj, i federalne izbori sledeće godine u Nemačkoj.
Nedavno istraživanje među nemačkom omladinom pokazalo je da su mladi sve više zabrinuti zbog inflacije, skupih stanova i društvenih podela, a manje zbog klimatskih promena.
Zeleni su u nedelju osvojili samo 11 odsto glasova mladih, što je pad od 23 procentna poena.
„Više nema osećaja da će, ako samo naporno rade, budućnost biti bolja, i razočarani su partijama na vlasti“, rekao je glavni autor studije Sajmon Šnecer, napominjući da ih ekonomska sumornost čini prijemčivijim za antimigracione retorike AfD .
Kristof je rekao da ga je njegovo iskustvo navelo da veruje da su noviji nemački imigranti skloniji nasilju i nespremni da se integrišu.
U Francuskoj, krajnje desničarski Nacionalni skup (RN) uzeo je 25 odsto glasova među mladima od 18 do 24 godine, prema anketi Ipsos, što je povećanje od 10 procentnih poena u poređenju sa ukupnim povećanjem od oko osam poena na 31,4 odsto.
Naravno, većina mladih u dve najveće sile EU i dalje podržava levičarske stranke, a mnogi su zabrinuti zbog najnovijeg trenda.
„To me brine jer sam video da krajnja desnica želi da deportuje ljude čak i ako imaju nemačko državljanstvo kao ja“, rekao je Ensar Adanur (17) Nemac turskog porekla. „Ali Nemačka je za mene dom“.
U Poljskoj je, međutim, podrška krajnje desničarskoj Konfederaciji među biračima od 18 do 29 godina porasla sa 18,5 odsto na 30,1 odsto, što ih čini vodećim izborom za tu demografsku kategoriju.
Mejnstrim stranke „više nemaju nikakav kredibilitet za mene, prethodna i sadašnja vlada to jasno pokazuju“, rekao je Pavel Rurkovski (30), IT stručnjak koji je glasao za Konfederaciju.
Relativna stručnost partija krajnje desnice u omiljenim kanalima komunikacije mladih glasača – video aplikacijama kao što su Tiktok, Jutjub Telegram – veliki je faktor iza njihovog sve većeg uspeha sa tom generacijom, kažu analitičari.
Nedavna nemačka studija pokazala je da 57 odsto mladih se informišu preko društvenih medija. Ali nemački kancelar Olaf Šolc, kao i mnogi mejnstrim političari, pridružio se Tiktoku tek pre nekoliko meseci.
„Ako niste na kanalima mladih, jednostavno ne postojite“, rekao je Šnecer.
U međuvremenu, algoritmi platformi društvenih medija favorizuju kontroverzne poruke koje stvaraju angažman u odnosu na ozbiljan sadržaj, rekao je Ruediger Mas, osnivač Instituta za generacijska istraživanja u Augsburgu.
Vodeći kandidat AfD-a za izbore za EU, Maksimilijan Krah, postao je viralan na TikToku, na primer, sa savetima za mlade muškarce: „Ne gledajte pornografiju, ne glasajte za Zelene, izađite na svež vazduh… Pravi muškarci su desničari“.
On ima oko 53.300 pratilaca na Tiktoku, u poređenju sa samo 11.000 i 2.652 koliko imaju vodeći kandidati Socijaldemokrata levog centra i Zelenih.
„Moja generacija zapravo ne zna za politiku, ali mi stalno slušamo o AfD-u“, rekao je glasač AfD-a Kristof.
U Španiji, Alvise Perez, koji je vrlo uticajan na društvenim mrežama, osvojio je 6,7 odsto glasova mladih, u poređenju sa 4,6 odsto ukupnih glasova, nakon što je svoju kampanju protiv imigracije i korupcije vodio gotovo isključivo na Instagramu i Telegramu.
U međuvremenu, krajnje desničarska partija Vox, koja je bila jaka na Tiktoku, dobila je 12,4 odsto glasova među mlađima od 25 godina, u poređenju sa 9,6 odsto ukupno.
„Izgleda da je to jedina stranka koja se zaista protivi vladi kada su u pitanju tabu teme kao što su imigracija ili rodni diskurs“, rekao je Havijer, 22-godišnji student koji je glasao za Vox.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.