Evropska komisija tuži Portugal zato što ne preduzima mere da poboljša loš kvalitet vazduha. Portugal je jedna od zemalja s najvišim nivoom azot-dioksida (NO2) u vazduhu, što je rezultat drumskog saobraćaja, naročito dizel-vozila. EU je zato donela odluku da slučaj Portugala iznese pred Evropski sud pravde, preneo je Juronjuz.
Poštovanje kodeksa evropskog bloka kada je reč o kvalitetu vazduha je ključno za zaštitu građana i očuvanje životne sredine, poručila je EU. Kada neka zemlja premaši granice zagađenja vazduha, snosi posledice.
Portugal „stalno i uporno“ premašuje na godišnjem nivou dozvoljene granice azot-dioksida u tri zone, i to u zoni Lisabona, Portoa i Minha. Kako se navodi, i pored dva upozorenja koja su upućena 2019. i 2020. zemlja nije usvojila nove mere za drumski saobraćaj u cilju smanjenja zagađenja azot-diksidom.
Nivo zagađenja vazduha je tokom pandemije kovida 19 drastično opao u Portugalu, što ukazuje da su automobili najveći izvor emisija azot-diksida i ugljen-dioksida. Problem povećava i javni prevoz, a mreža javnog prevoza je već „pred kolapsom pod teretom sopstvenog uspeha“, pošto je potražnja sve veća, navela je grupa Transport Environment.
Evropski sud pravde je ranije ove godine takođe doneo presudu da Nemačka „sistematski“ prekoračuje granične vrednosti azot-dioksida u nekoliko gradova, uključujući Berlin. Suočena s pretnjom da će joj biti određene novčane kazne ako ne poboljša situaciju, zemlja sada radi na smanjenju zagađenja u urbanim područjima.
Azot-dioksid emituju automobili, elektrane i fabrike. Štetan je za respiratorne organe i srce. Prema Evropskoj agenciji za životnu sredinu (EEA), svake godine je odgovoran za 50.000 preranih smrtnih slučajeva u EU i može da bude okidač za ozbiljna oboljenja kao što su astma i smanjenje funkcije pluća.
Kako se navodi, uvođenjem više čistijih vozila na električni pogon Portugal bi značajno smanjio emisije ugljen-dioksida, azot-oksida i sumpor-dioksida. EU takođe podstiče zemlju da smanji zagađenje azot-dioksidom ograničavanjem pristupa automobilima koji su veliki zagađivačima gradskim centrima.
Gradske vlasti Lisabona trenutno investiraju u biciklizam, uključujući obezbeđivanje pomoći za kupovinu bicikala. Portugalska vlada takođe nudi subvenciju od deset odsto za cenu do 100 evra za kupovinu bicikla.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.