Fejsbuk oglasi dokazi mešanja Rusa u kampanji 1Foto: Epa_efe_friedemann_vogel

Američki senatori otkrili su javnosti niz oglasa koje su ruski operativci kupili na Fejsbuku, u kampanji mešanja u američke izbore 2016. propagandom protiv Hilari Klinton i za Donalda Trampa.

Samo delić oglasa, koje su objavili od ukupno 3.000 koje su Rusi kupili na Fejsbuku u vreme američke predizborne kampanje prošle godine, pokazuje njihovu impresivnu sposobnost imitiranja američkog javnog diskursa i političkog aktivizma.

Vašington post piše da su se Rusi vrlo efikasno služili mogućnostima Fejsbuka za pronalazak i ciljanje (targeting) korisnika koji će najbolje reagovati na njihovu propagandu.

Predstavljali se kao protivnici ilegalne imigracije, islamizacije, hršćanski fundamentalisti, crnački aktivisti, levičari…

Osim što su demonizovali Klinton i veličali Trampa, ruska kampanja na društvenim mrežama imala je za cilj i da produbi podelu među Amerikancima oko najosetljivijih društveno-političkih pitanja.

Oglasi su tako ciljanim kategorijama korisnika upućivali ostrašćene i zavodljive poruke o ilegalnoj imigraciji, afroameričkim aktivistima, islamizmu i sve većoj zastupljenosti muslimana u američkom javnom životu, navodne ugroženosti drugog amandmana američkog Ustava, koji garantuje pravo na posedovanje oružja, zaštiti hršćanskih vrednosti i slično.

Ruski propagandisti se pritom nisu predstavljali samo kao konzervativci i Trampove pristalice, već po potrebi i kao liberali, levičari, muslimanski ili afroamerički aktivisti, kako bi doprli do što raznolikije američke populacije i odvratili je od glasanja za Hilari Klinton – ili, u nekim slučajevima, jednostavno potpaljivali postojeće tenzije.

Rusi u ovoj kampanji oglašavali lažna udruženja, proteste i peticije, ponekad i potpuno međusobno suprotne – kao kad su za 21. maja u Hjustonu, u Teksasu, istovremeno oglašavali
protest „protiv islamizacije Teksasa“ i „za spasavanje islamskog znanja“.

U drugom slučaju su pokrenuli lažnu peticiju za „diskvalifikaciju“ kandidature Klinton., predstavljajući se kao grupa „Donald Tramp Amerika“. U trećem slučaju su se predstavljali kao grupa „Srce teksasa, a u četvrtom kao „Blekk Meters“.

Dok su neki oglasi zagovarali deportacije ilegalnih imigranata, zabranu burke i šerijatskog zakona, drugi, su bili namenjeni specifično američkim khršćanskim fundamentalistima (tzv. evangelistima), živopisno su prikazivali nadmetanje Klinton i Trampa kao borbu između – Hrista i Sotone.

A za celi poduhvat zaslužna je ruska „farma trolova“ iz Sankt Peterburga, službeno nazvana Agencija za istraživanje interneta, koju se od ranije povezuje s ruskim saber-operacijama uplitanja u predizbornu kampanju u SAD, ali i drugim zapadnim zemljama.

„Farma“ je otvorila 470 različitih Fejsbuk stranica i grupa, koje je sada Fejsbuk zatvorio, a njihov sadržaj predat istražiteljima na uvid.

Ove oglase otvorilo je 11.4 miliona Amerikanaca, a to je samo manji deo ruske agitprop-kampanje.

Naime, obični postovi koje su objavljivali ruski operativci pod lažnim profilima, a naširoko delili botovi, dosegli su čak 126 miliona Amerikanaca. Tramp je pobedu zahvaljujući 80.000 presudnih glasova u tri ključne savezne države: Pensilvaniji, Mičiganu i Viskonsinu.

Senatori su u sredu saslušali troje pravnih predstavnika Fejsbuka, Tvitera i Gugla, koji je vlasnik Jujtuba i pitali ih zašto te mreže nisu zaustavile uplitanje strane sile u američke izbore.

„Mislim da ne shvatate. Ovo o čemu govorimo je kataklizmička promena. Ovo o čemu govorimo je početak cajber-ratovanja. Ovo o čemu govorimo je velika strana sila sa
sofisticiranošću i sposobnošću da se umeša u predsedničke izbore i poseje razdor i nezadovoljstvo širom zemlje. I mi ne idemo nigde, gospodo. A ovo je vrlo velika stvar“, rekla
je demokratska senatorka Dajane Fenstajn.

Demokratski senator Al Frankin bio je upozorio da je deo oglasa plaćen u ruskim rubljima:

„Kako je Fejsbuk, koji se ponosi sposobnošću procesiranja milijardi podataka i njihovim instantnim transformisanjem u lične veze za svog korisnika, nije zaključio da su predizborni oglasi, plaćeni u rubljima, dolazili iz Rusije? To su dva podatka – američki politički oglasi i ruski novac – rublji. Kako niste mogli povezati te dve tačke“, pitao je on.

Glavni advokat Fejssbuka Kolin Streč vrpoljio se u stolici i nije imao zadovoljavajući odgovor na pitanja senatora Frenkina.

„Senatore, to je signal na koji je trebalo da obratimo pažnju ali smo ga promašili“, odgovorio je advokat feksbuka.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari