Folksvagen hoće da zatvori najmanje tri fabrike u Nemačkoj 1Folksvagen Foto: EPA / FILIP SINGER

Prema radničkom savetu Folksvagena u Nemačkoj, ovaj proizvođač automobila hoće da zatvori najmanje tri fabrike i ukine desetine hiljada radnih mesta u zemlji. Fabrike koje preteknu, smanjuju kapacitete i plate.

„Upravni odbor Folksvagena (VW) planira da zatvori najmanje tri fabrike u Nemačkoj,“ izjavila je predsednica radničkog saveta kompanije Daniela Kavalo na informativnom sastanku sa zaposlenima u Volfsburgu. Dodala je da će sve preostale fabrike morati da smanje kapacitete. Rukovodstvo firme je sada obavestilo predstavnike zaposlenih o ovim planovima, prenosi DW.

Prema radničkom savetu, posebno je ugrožena fabrika u Osnabriku, koja je upravo izgubila očekivani novi ugovor sa Poršeom. Trenutno se tamo realizuju porudžbine za sportske modele automobila 718 Cayman i Boxster, koje prevazilaze proizvodne kapacitete glavne fabrike Poršea u Štutgartu-Cufenhauzenu. Proizvodnja ovih modela, kao i VW vozila T-Roc kabriolet, prestajje do proleća 2026.- od tada fabrika u Osnabriku više neće imati porudžbine.

Kavalo je dodala da uprava planira masovna otpuštanja: prema procenama radničkog saveta, ugroženo je desetine hiljada radnih mesta. Čitavi sektori mogli bi biti zatvoreni ili premešteni u inostranstvo.

Radnički savet: Nema fabrike koja je sigurna

„Sve fabrike Folksvagen u Nemačkoj su pogođene ovim planovima. Nijedna nije sigurana!“, izjavila je Kavalo, ne navodeći detalje.

Folksvagen u Nemačkoj zapošljava oko 120.000 radnika, od čega je polovina u Volfsburgu. VW ukupno ima deset fabrika u Nemačkoj, od kojih je šest u Donjoj Saksoniji, tri u Saksoniji i jednau Hesenu.

U septembru je VW raskinuo sporazum o sigurnosti radnih mesta, koji je bio na snazi više od 30 godina. Time su počev od sredine 2025. moguća otpuštanja radnika iz takozvanih „poslovnih razloga“.

Smanjenje plata za 10 odsto

Rukovodstvo Folksvagena i sindikat IG Metal će se sastati u sredu (30.10) na drugoj rundi pregovora o kolektivnom ugovoru. Već u prvoj rundi u septembru, VW je odbio zahteve IG Metala za povećanje plata od sedam procenata, insistirajući na štednji, ali nije dao precizne informacije o tome.

Prema rečima Kavalo, VW sada traži smanjenje plata za deset procenata i zamrzavanje plata u naredne dve godine. VW je još početkom septembra najavio da više ne isključuje zatvaranje fabrika i otpuštanje radnika.

I sindikat IG Metal je pooštrio ton. „Ovi brutalni planovi uprave su potpuno neprihvatljivi i predstavljaju kršenje svega što smo poslednjih decenija doživeli u kompaniji“, izjavio je Torsten Greger, pregovarač IG Metala. „To je dubok ubod u srce vrednih radnika VW-a.“ Sindikat očekuje da VW, umesto radikalnih rezova, na pregovaračkom stolu predstavi održive planove za budućnost.

„Ako VW u sredu potvrdi ovaj distopijski kurs, upravni odbor mora računati na odgovarajuće posledice“, zapretio je Greger.

Uprava brani planove štednje

Uprava Folksvagena je ponovo branila svoje planove štednje. „Činjenica je: situacija je ozbiljna, a odgovornost pregovaračkih partnera ogromna,“ rekao je direktor za kadrove Gunar Kilijan u saopštenju. „Bez sveobuhvatnih mera za ponovno postizanje konkurentnosti, nećemo moći da finansiramo ključne investicije u budućnost. Pridržavamo se principa dogovorenog sa sindikatom, da se prvo sa našim pregovaračkim partnerima vodi interna diskusija o budućnosti Folksvagena AG,“ dodao je.

Radnici i uprava složni kod analize, ali ne i rešenja problema

VW je izjavio da je uprava pokazala sindikatu rešenja koja će finansijski osnažiti kompaniju za budućnost i tako na kraju obezbediti radna mesta. S obzirom na smanjenje tržišta, zatvaranje fabrika više ne može biti isključeno.

Član uprave VW-a Tomas Šefer je izjavio da su troškovi u nemačkim fabrikama za četvrtinu do polovinu veći nego što je kompanija predvidela.

„Ovako ne možemo dalje. Moramo brzo pronaći zajedničko i održivo rešenje za budućnost naše kompanije.“ Kompanija će u sredu izneti konkretne predloge za smanjenje troškova rada.

„Imamo ozbiljne probleme. Moramo tome da se suprotstavimo u Volkswagenu“, rekla je i Kavalo.

Iako se menadžment i zaposleni slažu u analizi problema, razlike u rešenjima su ogromne.

„Ovi problemi su i tema za politiku. I politika mora konačno da se probudi“, rekal je Kavalo. Nije dovoljno samo reći da su uz zaposlene. „Potreban nam je sveobuhvatan plan politike kako bi elektromobilnost konačno uspela. I kažem: potrebno nam je i sveobuhvatno rešenje za industriju u Nemačkoj.“

Kancelar traži očuvanje radnih mesta

Savezna vlada pozvala je VW da sačuva radna mesta. Mora se sačekati šta će firma o tome reći u sredu, rekao je portparol vlade u Berlinu, pozivajući se na tvrdnje radničkog saveta.

Stav kancelara Olafa Šolca (SPD) je jasan – „odluke menadžmenta koje su možda bile pogrešne u prošlosti ne smeju biti na štetu zaposlenih“. Cilj je očuvanje i obezbeđenje radnih mesta.


Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari