Iako je javna rasprava o koncesionom aktu, koja prethodi upućivanju javnog poziva svim zainteresovanim za koncesiju za aerodrome u Podgorici i Tivtu, tek počela već sada se može govoriti o potencijalnim koncesionarima.
Ta konstatacija se prije svega odnosi na kompanije iz Francuske, s obzirom na to da su neke od njih, još prije četiri godine, bile zainteresovane da učestvuju u upravljanju crnogorskim vazdušnim lukama. Osim aerodroma u Podgorici i Tivtu, u igri je i aerodrom u Beranama, koji nije u funkciji, ali ima odličnu pistu i odavno je predmet interesovanja stranih investitora, koji su spremni da ga osposobe za saobraćaj. Taj aerodrom je posebno interesantan za putnički saobraćaj zbog velike crnogorske dijaspore, koja naročito u ljetnjem periodu, gravitira ka tom području.
Argument više za stavljanje u fokus potencijalnih francuskih koncesionara treba tražiti u činjenici da su francuske kompanije, poput Vinčija, već prisutne u regionu, tačnije u Beogradu i Zagrebu gdje upravljaju aerodromima „Nikola Tesla“ i „Franjo Tuđman“. To je za Danas potvrdio i predsjednik Udruženja crnogorsko-francuskih privrednika Rajko Uskoković, koji podsjeća da su francuski koncesionari u vazdušnom saobraćaju prisutni ne samo u regionu, već i širom Evrope.
– Očekuje se da se pojavi neka renomirana francuska kompanija koja ima iskustva u upravljanju aerodromima. Podsetiću da se francuske kompanije pojavljuju u ulozi koncesionara na 20 aerodroma širom Evrope, na Malti, u Francuskoj, Portugalu, Austriji… Francuske kompanije su na tim aerodromima dobile koncesije oročene na period od 20 do 50 godina, što znači da su dobro pozicionirane i da su prepoznate kao uspješne, pa samim tim i kao poželjni koncesionari – komentariše Uskoković.
On smatra da bi za Crnu Goru, kao kandidata za članstvo u Evropskoj uniji, bilo poželjno da se koncesionar pojavi kompanija koja dolazi iz neke od članica EU, u ovom slučaju iz Francuske. Uz opasku da aerodromi, kao infrastrukturni objekti značajni za razvoj turizma i cijele privrede svake države, pa i Crne Gore, treba da ponude što kvalitetniju uslugu, predsjednik Udruženja crnogorsko-francuskih privrednika procjenjuje da će francuske kompanije, ukoliko dobiju koncesiju za crnogorske aerodrome, sigurno opravdati ukazano povjerenje“.
Odluka Vlade Crne Gore da ponudi aerodrome na koncesiju obrazložena je namjerom da se potencijal aerodroma valorizuje na što efikasniji način, utoliko prije što su sada u takvom stanju da ne mogu da zadovolje potrebe države i građana, saopšteno je iz Ministarstva saobraćaja i pomorstva. Ministarstvo je pozvalo sve zainteresovane – građane, institucije, državne organe, strukovna udruženja, nevladine organizacije… da se uključe u javnu raspravu i daju svoje predloge i sugestije. Javna rasprava će trajati do 10. septembra kada će biti održan okrugli sto na ovu temu a nakon toga će biti upućen javni poziv za koncesiju.
Šta dobija koncesionar
Sudeći prema Nacrtu ugovora o koncesiji za aerodrome u Podgorici, Tivtu i Beranama, Vlada Crne Gore planira da se ove vazdušne luke izdaju na period od 25 do 30 godina, kao i da se od koncesionara unaprijed naplati 100 miliona eura. Koncesionar će gazdovati sa ukupno 2,52 miliona kvadratnih metara državnog zemljišta od čega se 544.600 kvadrata odnosi na aerodrom u Tivtu. Osim aerodroma u Podgorici i Tivtu u koncesionom aktu se, kao predmet koncesije, pominje i aerodrom u Beranama, koji je već bio predmet interesovanja kako domaćih, tako i stranih investitora, poput turskih. Aerodromi postoje i u Ulcinju, Nikšiću i na Žabljaku, ali za sada nema sredstava za njihovo osposobljavanje za saobraćaj, mada bi mogli da budu pogodni za manje letilice.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.