Železničari su u štrajku, demonstranti su se sukobili sa policijom na protestima ispred uprave Hellenic Train u Atini, dok je Grčka u trodnevnoj žalosti zbog najgore železničke nesreće u svojoj istoriji u kojoj je u utorak poginulo najmanje 46 ljudi. Tuga se pretvara u bes koji se izliva na ulice, u Atini, Solunu i Larisi. U Grčkoj raste bes zbog nesreće koja se, kako mnogi ističu, mogla očekivati zbog dugogodišnjeg neodržavanja pruga.
Demonstracije ispred Helenskog voza organizovale su studentske grupe i udruženja, navodi Ekatimerini, grčki medij na engleskom. Policija je upotrebila suzavac da rastera masu, koja je nastavila ka parlamentu. Demonstranti su bacali kamenje na sedište železničke stanice i palili vatru na ulicama, prenosi BBC.
Železničari su u četvrtak najavili jednodnevni štrajk. „Bol je prerastao u bes zbog desetina poginulih i ranjenih kolega i sugrađana“, saopštio je sindikat železničara. U sredu su bili protesti u Atini, Solunu i Larisi, gradu u blizini mesta gde se nesreća dogodila. Spasilačke ekipe i dalje tragaju za žrtvama u slupanim i zapaljenim vagonima, pa se očekuje da će broj poginulih rasti. Putnički voz sa 350 putnika sudario se sa teretnim vozom pored Larise koji je saobraćao istim kolosekom u suprotnom smeru. Nakon sudara izbio je požar.
Sindikat je optužio grčke vlasti da su dovele do tragedije zbog „nepoštovanja“, odnosno neulaganja u železnicu. Šef železničke stanice u Larisi optužen je za ubistvo iz nehata. On negira krivicu, ističući da je reč o tehničkom kvaru. Ministar saobraćaja podneo ostavku. On je rekao da preuzima odgovornost za „dugogodišnji neuspeh“ vlasti da poprave železnički sistem neprikladan za 21. vek. Vlada je obećala nezavisnu istragu, ali izjava premijera Kirijakosa Micotakisa u televizijskom obraćanju u sredu da je „tragična ljudska greška“ kriva za nesreću izazvala je izlive besa.
Voz je bio pun učenika koji su se posle dugog vikenda vraćali u Solun, zbog početka pravoslavnog posta. Nikos Sava, student medicine sa Kipra, rekao je za AFP da je železnička mreža problematična, sa slabo plaćenim železničkim radnicima. Uhapšeni šef stanice ne bi trebalo da plati cenu celog propalog sistema, istakao je on.
„Neki gad mora da plati za ovo“
U nesreći je putnički voz iskočio iz šina nakon što je udario u teretni. Dva vagona su potpuno smrskana, nekoliko izgorelo. Mnogi su preživeli tako što su šutirali prozore i izbegli smrtonosnu vatru. U bolnici u Larisi rođaci su se okupili da daju DNK kako bi identifikovali žrtve.
„Neki gad mora da plati za ovo“, vikao je jedan od njih. Ispred bolnice je istaknut transparent sa tvrdnjom da će istraga ionako zataškati sve sistemske propuste. Katastrofa je bila samo pitanje vremena, rekao je jedan od učesnika tihog bdenja u Larisi u znak sećanja na žrtve nesreće. Tiho bdenje i u Larisi i u Atini pretvorilo se u nasilne proteste.
Ovo nam je najteže kada umesto da spasavamo živote, moramo da izvlačimo leševe, rekao je za Rojters Konstantinos, član spasilačkog tima.
Sindikat železničara ističe da je nekoliko vlada zaredom odbilo zahteve za poboljšanje bezbednosnih standarda. Novi ministar saobraćaja Giorgos Gerapetrit je izjavio da je njegov zadatak da istraži razloge nesreće i da modernizuje infrastrukturu.
Penzionisani mašinovođa Nikos Curidis rekao je za Rojters da ljudska greška ne može u potpunosti da objasni šta se dogodilo. Šef stanice je pogrešio, ali svakako treba da postoji bezbednosni mehanizam na koji bi mogao da se osloni“, ističe on.
U okviru mera štednje, Grčka je žrtvovala i bezbednost na železnici. U okviru svog međunarodnog programa spasavanja, Grčka je 2017. godine prodala železničku kompaniju Trejnos italijanskoj Ferrovie dello Stato Italiane. Očekivali su da će narednih godina u železničku infrastrukturu biti uloženo stotine miliona evra, ali se to nije desilo. Italijanska kompanija je odgovorna za putnički i teretni transport, dok je grčka OSE pod državnom kontrolom odgovorna za infrastrukturu, prenosi Jutarnji list.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.