Grupacija „Savana“ predala je pismo o namerama Vladi Crne Gore za kupovinu, odnosno preuzimanje „Montenegro Erlajnsa“, javlja portal Bankar.me.
Vlasnik Grupacije „Savana“ je Veselin Mijač, švedski biznismen crnogorskog porekla. Njegove firme raspolažu jednim od najvećih šoping-centara u Crnoj Gori, podgoričkim „Mol of Montenegro“, a vlasnik je i poslovne zgrade „Europoint“ u Podgorici, kao i hotela „Ramada“.
U pismu u koje je Bankar.me imao uvid, „Savana“ nudi da preuzme „Montenegro Erlajns“ za jedan evro, uz uslov prethodnog otpisa svih obaveza ta koje avio-kompanije ima prema državi, a njen dospeli poreski dug je sada 15,2 miliona evra.
Pošto je Agencija za zaštitu konkurencija utvrdila da je toj avio-kompaniji državna pomoć godinama isplaćivana nezakonito, sporno može biti što je i praštanje duga državna pomoć, koja je takođe zabranjena.
Bankar.me javlja da je „Savana“ ponudila da preuzme obavezu da se sa privatnim kreditorima „Montenegro Erlajnsa“ dogovori o izmirenju dugova i da preuzme rizik za buduće poslovanje te kompanije.
Svoju nameru je „Savana“ objasnila time što smatra da Crna Gora „mora imati nacionalnu aviokompaniju“.
Montenegro Erlajns je juče i zvanično obustavio sve letove nakon odluke Vlade Crne Gore o gašenju ovog avio prevoznika.
Sindikat: Vlada prekršila obećanje
U doba kada je Međunarodna asocijacija za vazdušni prevoz pozvala vlade zemalja koje imaju udeo u avio-kompanijama na hitnu intervenciju podrške avio-industriji, Vlada Je rešila da „okrene leđa porodicama 360 zaposlenih i to u periodu pandemije korona virusa, kada je obećala“ da je prioritet očuvati radna mesta, prenose Vijesti.
Gašenje nacionalnog avio-prevoznika je poslednja, a ne prva opcija kojoj treba pribeći i likvidacija kompanije nanosi nesagledivu štetu celokupnoj crnogorskoj privredi, a ponajviše turističkom sektoru sa nesagledivim posledicama, piše Sindikat Montenegro erlajnsa (MA) u otvorenom pismu upućenom premijeru Zdravku Krivokapiću i resornim ministrima. Sindikat smatra da je izjava vlade o gašenju MA ishitrena reakcija koju prati i odsustvo volje i nepostojanje akcijskog plana Vlade.
Crna Gora je turistička država, s obzirom da 25 odsto BDP otpada na turizam. Dovoljno je navesti da je ponajviše zahvaljujući zaposlenim u avio-kompaniji na siguran i bezbedan način na godišnjem nivou (2019. godine) obavljeno oko 8.000 letova, prevezeno preko 600.000 putnika, i u domaćem i međunarodnom tržištu pružen veoma kvalitetan i konkurentan proizvod“, navodi se u otvorenom pismu.
Sindikat ističe da je jasno da je održivost poslovanja MA nemoguća bez odobrenja državne pomoći za prevazilaženje teške situacije dodatno uzrokovane pojavom pandemije korona virusa, kao i primene Zakona o ulaganju u konsolidaciju i razvoj kompanije.
U pismu se ukazuje na činjenicu da MA raspolaže operativnom flotom modernih aviona, ugovorima koji se tiču te flote, istorijskim pravima, slotovima na aerodromima, članstvu u IATA kao i status redovnog prevozioca, brojne interlajn i kod-šer ugovore, visokostručno licencirano osobije .
Iz Sindikata ističu da je restrukturacija legalna i legitimna opcija koju podržava Evropska unija i koja predstavlja prihvatljiv obrazac odživosti, a koje uporište ima i u uspešno sprovedenom modelu primijenenom između ostalih i u kompanijama Er Frans, Lot, Al Italija, gdje su za te avio-kompanije države našle model za opstanak i omogućile privremeno finansiranje i likvidnost.
„Sve i da je najava o namerama Vlade Crne Gore o gašenju MA konačna, zaposleni u kompaniji su s pravom zabrinuti za svoju egzistenciju, s obzirom na činjenjicu da ni uprava ni predstavnici Vlade nisu upoznali zaposlene o namerama“, kaže se u pismu i ističe da zaposleni poslednjih meseci rade bez ličnih primanja i da im nisu uplaćeni doprinosi za obavezno socijalno osiguranje nekoliko godina, a da su profesionalno obavijali svoje dužnosti sve vreme“.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.