Mnoge prodavnice širom Hrvatske, kao i u svetu, nude danas u sklopu Crnog petka velike popuste na svoje proizvode.
N1 izveštava da su već posle ponoći prvi kupci počeli da pristižu pred prodavnice sa IT opremom Links, na zagrebačkoj Trešnjevci, a do jutra se formirao nepregledan red ljudi koji čekaju ne bi li kupili opremu, relefone ili tablete po sniženim cenama.
Linksovi timovi dele tople napitke kupcima koji strpljivo stoje u red. Iako u Hrvatskoj na Crni petak, srećom, ne nastane takav kaos kao u Americi gde je u neredima ispred prodavnica bilo i smrtnih slučajeva, pred Linksom za svaki slučaj dežura i Hitna pomoć.
U Linksu za Crni petak očekuju još veći interes nego lani kada im je samo u jednom danu kroz prodavnicu na Trešnjevci prošlo 9000 ljudi, a sudeći prema odzivu već od ranog jutra, čini se da bi taj rekord mogao biti oboren. Crni petak je dan za američke potrošače, nakon Dana zahvalnosti, u kojem mogu povoljno kupiti artikle koji na kraju mogu postati božićni poklon. Ali zašto se taj dan zove „crnim“ petkom? Postoji nekoliko priča.
No, najčešće se citira jedna koja ima veze s mastilom, papirom i računovodstvom. Do ranih 1980. kružila je alternativna teorija da trgovci tradicionalno rade sa finansijskim gubitkom većim delom godine (od januara do novembra), a profitiraju tokom praznika, počevši od dana nakon Dana zahvalnosti.
Tokom pedesetih godina prošlog veka, policija Filadelfije koristila je ovaj termin kako bi opisala haos koji nastaje kada se horde kupaca, ljudi iz drugih gradova i turista sliju u sam grad uoči velike subotnje utakmice između rivalskih timova „Army“ i „Navy“ koja se u ovom gradu održavala svake godine. Petak pred utakmicu filadelfijski trgovci na malo su koristili kako bi snizili cene i poboljšali prodaju svoje robe. Najstarija poznata upotreba „crne teorije mastila“ pojavila se 28. novembra 1981. u Filadelfija Inkvajeru.
U finansijskim evidencijama, nekad su bile uobičajene računovodstvene prakse da se koristi crveno mastilo za prikazivanje negativnih iznosa i crno za pozitivne iznose. Crni petak, po ovoj teoriji, je početak perioda kada trgovci više nemaju gubitke (crvena boja) nego umesto toga profitiraju (crna boja).
Ako je to dan u godini sa najvećom maloprodajom, zašto se zove „crni petak“? Jer to je dan kad trgovci najbolje zarade, mnogi se pitaju. Zaposleni u trgovačkim centrima kažu da taj naziv potiče od njih, jer je to za njih dug i težak dan. Neki trgovci su toliko zavisni od božićne šoping sezone da, uključujući i Božić, prihoduju četvrtinu godišnje zarade i kompenzuju gubitke iz ostalih perioda.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.