Izbori u Poljskoj: Botovi i trolovi nasuprot tradicionalne politike 1Foto: EPA-EFE/Radek Pietruszka

Jaroslav Kačinjski, 70-godišnji lider poljske vladajuće partije i najuticajniji političar u zemlji nema profil ni na jednoj društvenoj mreži.

Baza njegove konzervativne i evroskeptične partije Pravo i pravda (PiS) ima više TV gledalaca nego Instagramera.

Bez obzira na to, nekoliko dana pred izbore 13. oktobra, poljske opozicione partije ne uspevaju da „nadmudre“ onlajn kampanju vladajuće stranke, kažu kritičari. Opozicione partije, uključujući najveću Građansku koaliciju – čini se da su malo toga naučile od svog ubedljivog poraza 2015, kada je sofisticirana onlajn kampanja PiS pomogla uklanjanju nacionalističke partije sa vlasti, piše Politico.eu. „PiS je, nažalost, danas jedina moderna partija u Poljskoj“, kaže jedan zvaničnik blizak opozicionim partijama, prenosi evropski portal.

Za internet pronicljivost PiS-a najzaslužniji je Pavel Šefernaker, sada visoki zvaničnik pri Ministarstvu unutrašnjih poslova koji je bio u svojim dvadesetim godinama kada mu je rukovodstvo partije „predalo ključeve“ svojih onlajn operacija 2015. Sada ima 32 godine i veruje da PiS i dalje uživa klasičnu tehnološku prednost: biti prvi pokretač.

Izbori u Poljskoj: Botovi i trolovi nasuprot tradicionalne politike 2
Andžej Duda Foto: EPA/PAWEL SUPERNAK

„Pre četiri godine političari su se uzdali u tradicionalne forme kontakta sa svojim biračima kao što su videoklipovi i bilbordi“, kaže Šefernaker. „Nisu baš shvatali ni cenili ulogu koju internet može da ima u kampanji“.

Šefernaker je uverio stratege kampanje PiS-a da mu dozvole da emituje snimak predsedničkog kandidata Andžeja Dude kako se spušta niz skijašku stazu opremljen go-pro kamerom, ili kako „dobrodušni“ Duda pred kamerama čita kritičke tvitove o sebi u stilu bivšeg američkog predsednika Baraka Obame.

Digitalni napori su se pokazali kao dobra taktika i nastavljeni su i nakon izbora. PiS je takođe bio prvi među partijama u korišćenju Tvitera u Poljskoj zasipajući tu platformu brojnim objavama tokom 2015, smatra Ana Mercinska, konsultant za onlajn marketing.

Radoslav Fogel, koji ove godine nadgleda onlajn strategiju partije kaže da je PiS značajno promenio taktike. Nekoliko sati pre nego što je u julu Građanska koalicija objavila svoj politički manifest, PiS je pustio lažni veb sajt nazvan Forumprogramoweko.pl kako bi zavarao glasače i pretraživače koji traže informacije o stvarnim stavovima stranke. Klikom na pitanja kao što su „obrazovanje“ ili „spoljna politika“ vodio ih je ne do izjava iz kampanje Građanske koalicije već do stranica sa gafovima političara te koalicije.

Izbori u Poljskoj: Botovi i trolovi nasuprot tradicionalne politike 3
Foto: EPA-EFE Bartlomiej Zborowski

Fogel je svestan da su stariji birači većinska biračka baza PiS-a kao i oni konzervativnijih shvatanja koji po prirodi nisu „spremni“ za digitalne poltike te da opozicija radi na tome da zatvori taj digitalni jaz. „Ponekad u timu zbijamo šale i kažemo da ako Jaroslav Kačinjski otvori nalog na Tviteru, to bi bio najznačajniji događaj u poljskoj politici od 1989“, kaže on i dodaje da i suparnici dobro obavljaju svoj posao u onlajn kampanji. Analitičari se slažu da opozicija u nekim oblastima uspeva da sustigne onlajn mašinu vladajuće partije, ali da su isuviše spori. „PiS ih i dalje nadmašuje“, smatra Joana Sabicka, analitilčarka pri organizaciji „Polityka Insight“. „Ali, barem su počeli nešto da rade“.

Haštagovi Građanske koalicije na Tviteru imaju prilične kvantitativne rezultate, ali još ne izlaze iz dosadašnjeg okvira partijske izborne baze, kaže Mercinska.

Sabicka je uverena da je rukovodstvo PiS-a pobeđivalo u organizacionoj borbi do sada jer su dali ključne odgovornosti mladim stratezima poput Šefernakera i Fogela. Opozicione kampanje se drže veterana čak i nakon poraza. „Iznenađujuće je da se kampanje gube, a isti ljudi zaduženi za organizaciju i dalje su prisutni“, smatra ona.

Građanska koalicija potrošila je više novca na digitalno reklamiranje nego ijedna druga partija – više od 68.000 zlota (15.800 evra) ili četiri puta više od PiS-a koji su utrošili 17.000 zlota, u prvoj nedelji septembra, pokazuju podaci. Ali PiS je do sada pokazao više uspeha u pretvaranju uloženog novca u glasove, ne samo klikove na mrežama.

„PiS dobija mnogo svojih pristalica onlajn“, kaže Mercinska. Kako je dodala, njihovi političari troše mnogo vremena na uspostavljanju odnosa na internetu.

Izbori u Poljskoj: Botovi i trolovi nasuprot tradicionalne politike 4
Foto: EPA-EFE/Radek Pietruszka

Prema prošlonedeljnom istraživanju IBRIS iz Varšave, 57 odsto Poljaka smatra da PiS vodi najbolju izbornu kampanju, dok samo 4.8 odsto procenata preferira kampanju Građanske koalicije.

Iako se mnogi posmatrači slažu da je PiS igrao pametnije onlajn igre, optužbe za prevare i eventualna kršenja pravila upotrebe onlajn platformi čuju se sa obe strane.

Analiza sa Univerziteta Oskford iz 2017. otkrila je da su nalozi botova desnog krila bili dvostruko aktivniji u poljskim društvenim medijima od onih levog krila tokom glasanja 2015.

Zamenik ministra pravde Poljske Lukas Pebiak u avgustu je podneo ostavku posle tvrdnji iznetih na veb stranici Onet da je „dogovorio i kontrolisao“ internet kampanju protiv sudija koji su kritikovali reformu pravosuđa koju podržava PiS. Pebiak je navodno postigao dogovor sa internet trolom poznat samo kao „Emilia“ ciljajući onlajn na jednog sudiju kada je poslato više od 2.000 poruka koje sadrže lažne optužbe i lične podatke, navodi se u izveštaju.

Prošle nedelje je desničarski magazin Sieci optužio Građansku platformu, vodeću stranku u Građanskoj koaliciji, da stoji iza Fejsbuk stranice Sok z Buraka, koja je uperena protiv PiS-a. Izveštaj kaže da stranica koristi govor mržnje i lične napade na vladu i da ima 800.000 pratilaca.

Šefernaker u ime vlade negira da PiS ima udela u digitalnim manipulacijama. „Nijednu akciju vezanu za botove i trolove nije izveo PiS“, kaže on. Kako je dalje naveo, to jednostavno ne funkcioniše jer PiS to ne radi. „Na internetu, ova vrsta aktivnosti nije efikasna jer internet korisnici odmah prepoznaju kada je u pitanju lažni sadržaj“, uveren je Šefernaker.

Pojedini postavljaju pitanje koliko veliku ulogu digitalna kampanja može da igra u Poljskoj. Tradicionalna politika i izdašne subvencije vlade su ono što pokreće glasove. „PiS vodi takvu kampanju da ljudi imaju utisak da nikada nisu živeli bolje“, smatra Lukas Mezik, urednik portala 300Politykaa. „Osećaju se sigurno, nema nezaposlenosti, imaju dodatni novac. Nije bitno da li savršeno koristite Tviter ili Fejsbuk.“

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari