Kad Fijat pravi maske 1Foto: Beta/AP/Paul Sancya

Nekoliko fabrika automobila odazvalo se pozivima američkih vlasti da deo proizvodnje usmere na pravljenje respiratora i druge medicinske opreme neophodne u borbi protiv epidemije virusa korone što, kako se primećuje, podseća na periode ratnih stanja kada su iste te fabrike svoju proizvodnju preorijentisale na tenkove i bombardere.

Sve veći broj zaraženih širom Sjedinjenih Država, naročito u Njujorku koji, kako navode nadležni polako postaje novo žarište kovid-19 u svetu, izaziva sve veću zabrinutost.

Fabrika „Fijat Krajsler“ je početkom nedelje jednu od svojih fabrika u Kini počela da pretvara u postrojenje za pravljenje maski – cilj im je milion mesečno, potvrdio je Majk Menli, izvršni direktor kompanije.

I druge velike fabrike za proizvodnju automobila tragaju za načinima kako da neke proizvodne pogone preobrate za pravljenje respiratora. Sličnu praksu preduzeli su početkom februara mnogi kineski proizvođači iz različitih delatnosti, među kojima je i elektronski div Fokskon koji pravi Eplove ajfone, a koji su u jeki širenja virusa korone u Kini prilagodili deo fabričkih linija i počeli da proizvode maske i medicinsku odeću.

Dženeral motors, Ford i Tesla u SAD su takođe obećali svoju podršku u cilju pravljenja respiratora kao i japanski Nisan i tim Formule 1 u Velikoj Britaniji.

Američki predsednik Donald Tramp u tvitu na ovu temu napisao je: „Ford, Dženeral motors i Tesla počinju da prave respiratore i druge metalne proizvode. Brzo! Uradite to, da vidimo koliko ste dobri?“

Sve ovo sledi pošto je američka Uprava za hranu i lekove (FDA) objavila da je smanjila barijere u postupku odobravanja medicinskih proizvoda kako bi se ubrzala proizvodnja respiratora.

„Proizvođači medicinskih uređaja mogu lakše unositi promene u postojeće proizvode, poput promena dobavljača ili materijala, kako bi se pomoglo u rešavanju trenutnih ograničenja proizvodnje ili nedostatka snabdevanja“, izjavio je američki sekretar za zdravstvo Aleks Azar.

„Ostali proizvođači kao što su automobilske industrije mogu lakše promeniti proizvodne linije kako bi povećali lanac snabdevanja“, dodao je Azar.

Ipak, pojedini stručnjaci upozoravaju da auto industriji neće biti lako da tek tako preobrati svoju proizvodnju.

Jens Halek, šef odseka za proizvodnju respiratora u Hamilton medical kaže da su žičane komponente neophodne za pravljenje respiratora „izuzetno specifične“ i zahtevaju „specijalizovano znanje“. „To su krajnje osetljive mašine ne samo sa puno hardvera, već i softvera. Ako jedna komponenta ne radi kako treba cela mašina se gasi i više se ne može koristiti“.

Bivši zvaničnici američkog Ministarstva odbrane u izjavi za Vašington post kazali su da će biti potrebno više od godinu dana da auto industrija ili fabrike za pravljenje aviona počnu sa proizvodnjom respiratora.

U međuvremenu, Elon Mask, izvršni direktor kompanije Tesla kazao je da je kupio 1,255 respiratora iz Kine te da ih je dostavio nadležnima u Los Anđelesu.

Prošle nedelje, timovi Formule 1 u Britaniji izrazili su nadu da će postići „opipljiv rezultat u narednih nekoliko dana kako bi se povećalo snabdevanje medicinske opreme“.

F1 je, sarađujući sa vladom i zdravstvenim vlastima, rekao da ima stručnjake za dizajn, tehnologiju i proizvodne mogućnosti koji bi mogli da im pomognu. Indijski milijarder Anand Mahindra kazao je da će njegova kompanija Mahindra Group početi što pre da istražuje kako njihove fabrike mogu da proizvode respiratore.

Ovaj konglomerat je najveći proizvođač traktora na svetu i najveći proizvođač električnih vozila u Indiji, navodi se na njihovom veb sajtu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari