fejsbukFoto: BEtaphoto/AP Photo/Michael Dwyer, File

Kompanija Meta je u utorak počela da blokira Kanađanima pristup vestima na Fejsbuku i Instagramu kao odgovor na novi zakon koji zahteva od digitalnih giganta da plaćaju izdavačima za takav sadržaj.

Gugl je saopštio da razmatra sličan potez kao deo tekuće globalne debate jer sve više vlada pokušava da primora tehnološke firme da plate za sadržaj vesti.

„Veze ka vestima i sadržaju više neće biti vidljive ljudima u Kanadi“, rekkli su iz Mete u saopštenju.

A vesti objavljene na stranim sajtovima neće biti vidljive kanadskim korisnicima Fejsbuka i Instagrama i više neće moći da dele članke na te dve platforme.

Meta je napomenula da će promene, koje počinju u utorak, biti primenene „u narednih nekoliko nedelja“.

Zakon o onlajn vestima se zasniva na sličnom zakonu koji je uveden u Australiji i ima za cilj da podrži kanadski sektor vesti koji je u teškom stanju, u kome su stotine publikacija zatvorene tokom protekle decenije.

Digitalni giganti su obavezni da sklope fer komercijalne ugovore za vesti i informacije koje se dele na njihovim platformama ili se suoče sa obavezujućom arbitražom.

U izveštaju kanadskog parlamentarnog nadzornog budžeta iz oktobra 2022. procenjuje se da bi zakon mogao da omogući da kanadske novine dobijaju oko 250 miliona dolara godišnje od digitalnih platformi.

Meta je rekla da je predlog zakona pogrešan i da se zasniva na „netačnoj premisi da Meta nepravedno ima koristi od sadržaja vesti koji se dele preko platformi, kada je obrnuto“.

Umesto toga, navodi se, novinske kuće dele sadržaj na Fejsbuku i Instagramu kako bi privukle čitaoce, što pomaže njihovim sopstvenim rezultatima.

„Ljudi koji koriste naše platforme ne dolaze kod nas radi vesti“, dodaje se.

Kanadski javni servis (CBC) kritikovao je Metin potez kao „neodgovoran i zloupotrebu tržišne moći“.

CBC je „pozvao Metu da se ponaša odgovorno u vraćanju Kanađanima pristup vestima“.

Međutim, neki kanadski mediji zauzeli su složeniji stav. Prošlog meseca, u uvodniku u vodećim novinama Glob and Mail sugeriše se da zakon „iskrivljuje tržište štiteći određene firme od stvarnosti“.

Umesto toga, poziva se na poreske olakšice za čitaoce koji su pretplaćeni na onlajn servise vesti, uz obrazloženje da bi takav potez „naterao redakcije na inovacije“ i stavio odluku o tome ko će dobiti finansijsku podršku u ruke čitalaca.

Australijski kodeks pregovaranja o novim medijima bio je prvi na svetu kada je uveden 2021. kako bi Google i Meta platili za sadržaj vesti na svojim platformama.

U početku je naišla na značajan otpor obe kompanije jer su se plašile da će ugroziti njihove poslovne modele, ali su ga zakonodavci lako usvojili izmenama.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari