Zajam kojim se finansira gradnja autoputa može ugroziti finansijsku stabilnost zemlje pa je nastavak gradnje upitan, prenosi Al Jazeera Balkans.
Doseći do vrha masivnih betonskih stupova koji se nadvijaju iznad crnogorskog kanjona reke Morače uspeh je kineskih radnika, koji grade državni autoput kroz jedan od najnepristupačnijih terena u južnoj Evropi.
Vlada je 165 kilometara dug autoput opisala ističući impresivne mostove i dugačke tunele kao konstrukcije veka i put u moderno doba.
Autoput je dizajniran da poveže luku Bar na crnogorskoj jadranskoj obali sa susednom Srbijom, linija koja prolazi kroz severni planinski deo Crne Gore završena je i Vlada se suočava sa novim izazovom.
Kineski zajam za izgradnju prve faze povećao je dug Crne Gore i prisilio Vladu da podigne poreze, delimično zamrzne plate u javnom sektoru i ukine benificije majkama kako bi doveli finansije u red.
Uprkos ovim merama očekuje se da ove godine dug Crne Gore dosegne 80 odsto bruto nacionalnog proizvoda (BDP) a iz MMF-a poručuju da zemlja ne može sebi priuštiti novo zaduženje kako bi završila svoj ambiciozni projekat.
Debata o kineskom uticaj
„Postavlja se veliko pitanja na koji način će oni završiti projekat“, rekao je EU zvaničnik koji želeo ostati anoniman.
„Njihov fiskalni prostor se neverovatno smanjio. Nastave li ovako udavit će se. I kako sada stvari stoje ovo je autoput koji vodi prema ničemu“, dodao je.
Autoput se našao u srcu intenzivne debate o kineskom uticaju u Evropi, jednako među zemljama Evropske unije i onim koje žele pristupiti zajednici među koje spada i Crna Gora i njeni susedi u regionu zapadnog Balkana – Srbija, Makedonija i Albanija.
Crna Gora je prva država u Evropi koja se našla u ovakvoj situaciji i to u vreme kada se Vlada našla pod pritiskom zbog promovisanja autoputa kao načina da nacija dosegne bolju budućnost.
„Ovaj autoput je velika stvar za Crnu Goru. Podseća narod na Tita i na vreme velikih socijalističkih projekata u regionu“, kaže Mladen Grgić, referirajući se na bivšeg jugoslovenskog komunističkog lidera Josipa Broza Tita.
„To je zamka. Sada kada je projekat pokrenut ne može se zaustaviti, bez obzira koliko štetan mogao biti. Iskreno, oni i ne žele to“, kaže Grgić autor studije o autoputu iz 2017.
Projekat zagovarao Milo Đukanović
Ideja gradnje autoputa od obale do Srbije datira od 2005., u godini pre nego je Crna Gora izglasala nezavisnost. Projekat je zagovarao Milo Đokanović koji je obnašao predsedničku ili premijersku dužnost neprekidno od 1991. godine.
Vlada se nada da će autoput doneti ekonomski rast nerazvijenim delovima zemlje na severu, pospešiti trgovinu sa Srbijom i poboljšati sigurnost na putevima jer su planinski putevi zloglasno opasni.
Shvativši da ima malo prostora za podizanje novog kredita Vladine opcije za gradnju u tri faze su veoma ograničene.
Opcija koja se sada favorizira je javno – privatno partnerstvo u kojem će vanjski partner izgraditi i rukovoditi autoputom, onda upravljati njime pod koncesijom sledećih 30 godina kako bi povratio svoju investiciju.
Kineska kompanija za izgradnju puteva i mostova, velika kompanija u državnom vlasništvu, koja gradi prvu sekciju autoputa, potpisala je memorandum o razumevanju u martu izrazivši želju da kompletira izgradnju puta na bazi javno – privatnog partnerstva.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.