Bosanski islam važi kao liberalan i izrazito evropski. Ali i tamo je, zbog uticaja zemalja Persijskog zaliva, sve više grupa koje zagovaraju radikalni islam. To je tema u opširne reportaže nemačkog radija „Dojčlandfunk“.
„Donja Maoča udaljena je od Sarajeva četiri sata vožnje, a Edis Bosnić – 40-godišnjak sa bradom i zatamnjenim naočarama. Njegova porodica je tokom rata izbegla u SAD, a on, od svog povratka u BiH, izbegava zapadni način života“, početak je opširne reportaže iz BiH nemačkog radija Dojčlandfund.
„’Kuran kaže da smo stvoreni za jedan cilj: da služimo Bogu. Nažalost, ljudi odvraćaju od toga da se služi isključivo Bogu – preko medija, TV, alkohola i svih drugih deformacija. Ali društvo kao što je ovo u Donjoj Maoči, odvraća moju porodicu od alkohola, droga ili prostitucije’“.
Novo shvatanje islama
„Iz Gornje Maoče potiču i osuđeni simpatizeri Islamske države. Policija motri na selo zbog toga što se tu živi po pravilima ekstremnog islama, koji je Bosni inače stran. Žene samo potpuno zamotane izlaze iz kuća, što Bosanci inače imaju priliku da vide samo kada dođu turisti iz zemalja Persijskog zaliva. ‘Komunisti su od 1947. ili 48. za nošenje burke uveli kazne. Nakon poslednjeg rata zabrana je ukinuta. Ponekad, ne često, možete videti pokrivenu ženu. Ali one sada imaju slobodu da se pokriju’, kaže Bosnić.“
„Fundamentalistički islam se pojavio s ratom, objašnjava sarajevski profesor bezbednosnih nauka Sead Turčalo. Procenjuje se da je u BiH tada došlo oko 700 mudžahedina. Oni se jesu borili, kaže Turčalo, ali su se više bavili misionarenjem – kako bi bosanske muslimane preobratili i odveli na put novog shvatanja islama.“
„Tzv. ‘božiji ratnici’ došli su iz Saudijske Arabije i Egipta, i s tim zemljama postoje uske veze, čak suviše uske, kaže portparol Islamske zajednice u BiH Muhamed Jusić. ‘Mi ne prihvatamo da neko finansira plate naših imama i naših predavača. Jesmo za saradnju, ali samo kada je reč o restauraciji i uređenju džamija’.“
Potreban pritisak na Saudijsku Arabiju
U zemlji u kojoj su i dalje vidljive rane od rata, u oči upada na stotine džamija – novih i belih kao sneg.
„Ne znam ko je to plaćao, ali znam da su one nastale neposredno nakon rata, kada su Saudijska Arabija i druge zemlje Perzijskog zaliva pokušale da uvedu novo tumačenje islama“, kažeTurčalo.
‘Tačno vidite koje su džamije podigle zalivske zemlje, jer one deluju veoma strano u BiH’.“
I Gornja Maoča, selo sa 200 duša, takođe ima svoju džamiju. Tokom podnevne molitve, jedna kompletno pokrivena žena poziva me u kuću. Tokom rata je pobegla iz Banjaluke u Sarajevo, a već četiri godine živi u tom izolovanom islamističkom selu. Na pitanje šta na takav način života kažu njeni prijatelji u Sarajevu, ona odgovara: ‘U stvari, posećuje me samo moja porodica. Jasno nam je da mediji svašta o nama pišu, ali moraš da budeš slobodan da radiš ono što osećaš da treba. Ako nisi, onda to ne ide.“
Zaustaviti misioniranje
„Strušnjaci za bezbednost procenjuju da u BiH ima 20.000 salafista. Sami salafisti kažu da ih je 50.000. ‘Potrebno je hitno izvršiti diplomatski pritisak na Saudijsku Arabiju kako bi prestalo misioniranje saudijskih verskih organizacija’, kaže portparol Islamske zajednice Jusić.
On dodaje da je za lokalne imame Islamska zajednica izdala brošuru sa argumentima protiv nihovog tumačenja islama. ‘Moramo da se postaramo za to da takve ideje ne prevladaju. Možda će se onda konačno nešto desiti, nešto što će učiniti da to njihovo finansiranje prestane“.
„Vlada u Sarajevu zabranila je tzv. paradžemate – niko bez zvanične dozvole ne sme da propoveda veru.
„Neki naši studenti odlaze u Saudijsku Arabiju, Egipat, Pakistan ili Tursku. To je u redu ako ih mi šaljemo i ako su prethodno kod nas zavšili školu“, kaže Jusić.
Njegova Islamska zajednica zapošljava samo one koji su najmanje jedan deo obrazovanja stekli u BiH, one koji poštuju Ustav zemlje i tradicionalno shvatanje bosanskog islama. Jusić dodaje i da Islamska zajednica pravi razliku između vere i ideologije, i da posebno vodi računa kada neko nasilje pokušava da opravda verom.“
Jedan radikalizam stvara drugi
„Zato kada Edis Bosnić iz Gornje Maoče daje intervjue za medije, službe bezbednosti pomno prate šta on govori: ‘Kada bi muslimanska zemlja kao što je Turska bila napadnuta i kada bi zatražila pomoć, onaj ko je najbliži imao bi versku obavezu da joj pomogne’.“
„Teolog Muhamed Jusić – koji se inače bavi i proučavanjem ekstremističkih struja u islamu, ipak je optimista: ‘Evropske vrednosti će pobediti, a s njima i tolerancija i verski pluralizam po kojem je Sarajevo oduvek bilo poznato. Trenutno smo pod velikim pritiskom radikala sa svih strana, s ciljem da podele društvo. A radikalizam na jednoj strani’, zaključuje Jusić, ‘samo služi stvaranju radikalizma na drugoj’.“
Tagblat: Protesti u Srbiji i Mađarskoj
List Tageblat piše o protestima u Srbiji i Mađarskoj, koji su tokom vikenda na desetine hiljada ljudi izveli na ulice kako bi digli svoj glas protiv nacional-populističkih vlada. Povodi za proteste su različiti, ali motivisanost demonstranata je ista. Jer, sve je veće nezadovoljstvo zbog nepoštovanja pravne države, gušenja medija, korupcije i nepotizma.
„Car je go, uzvikivali su demonstranti u Beogradu protiv Vučića.
„Predsednik je Srbiju pretvorio u privatno vlasništvo, napravio privatnu zemlju za samoposluživanje ljudi iz njegove stranke i porodice, zaboravljajući pritom da bi trebalo da služi narodu“ – bile su optužbe govornika protiv Vučića.
‘Suspendovao si pravo i zakon i uništio sve institucije. Ali ovo je kraj blickriga’, reči su koje je glumac Nikola Kojo uputio Vučiću.“
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.