Moglo se očekivati da će evropski red vozova za 2023. početi 1. januara. Međutim, to nije slučaj. Novi red vožnje počeo je 11. decembra i doneo je bezbroj novih mogućnosti za putovanja u narednoj godini.
Kako piše Gardijan, najznačajnije novine nude Đenova i Drezden koji su obezbedili nove međunarodne usluge noćnog spavanja, te novi dnevni voz između Poljske i Litvanije, kao i bolje veze između Osla i Stokholma.
Noćni vozovi između Štutgarta i Venecije i između Minhena i Đenove su među nekoliko novih usluga koje su pokrenute poslednjih dana.
Noćni vozovi su bili u centru pažnje poslednjih godinu ili dve, ali postoji još jedan ključni faktor – kovid pandemija.
Ona nas je sve podstakla da ponovo razmislimo o tome kako cenimo lični prostor. Odjednom je mogućnost udobnog noćnog putovanja u privatnom kupeu postala posebno privlačna, bilo da se radi o solo ili dvokrevetnom spavaču ili kaušetu za celu porodicu.
Noćno putovanje od Štutgarta do Venecije i Rijeke
Štutgart je nekada bio glavno čvorište evropskih noćnih vozova – pre 50 godina ga je opsluživao Orijent ekspres.
Ovaj jugozapadnonemački grad je pao sa noćnog rasporeda, ali se vratio u velikom stilu sa novim dnevno-noćnim vozom koji kreće u 20.29 časova, i koji ima spavaće vagone do Venecije, Beča, Budimpešte, Ljubljane i Zagreba.
Biće uvedena i kola za spavanje do Rijeke tokom Božića i Uskrsa, a zatim opet od sredine maja do početka oktobra 2023.
Od Štutgarta do Rijeke potrebno je nešto manje od 15 sati, a predivnu vo7nju čineistarska brda pre Kvarnerskog zaliva.
Cena noćnog putovanja sa oštrim belim čaršavima u spavaćim kolima kreće se od oko 73 funti za Beč, Veneciju ili Budimpeštu i nešto više do stanica u Sloveniji ili Hrvatskoj.
Sa tako dobrim vezama od Londona preko Brisela ili Pariza do Štutgarta, putnici iz Velike Britanije mogu koristiti voz u 20.29 sata iz Štutgarta kao “kapiju za avanture” širom Jadrana sledećeg leta.
Ovog meseca krenuo i novi noćni voz iz Praga i Drezdena za Bazel. Voz nastavlja od Bazela do Ciriha, dajući putnicima iz češke prestonice izbor između dve potpuno različite rute za noćenje do Ciriha.
Tradicionalne preko Linca, koja prolazi kroz Lihtenštajn do mraka, i nove preko Saksonije.
Za putnike iz Londona, ova usluga nudi novu rutu do Drezdena i Praga, koja ide preko Pariza do Karlsruea, odakle noćni voz za Prag polazi u 23.07 časa. Dolazak u Drezden je u 7.05, a u Prag u 9.38 časova.
Ligurske veze, Italija
Austrijski nacionalni železnički operater – OBB objavio je pre nekoliko meseci da će voziti vozove za Liguriju od kraja 2022. godine, a svi su pretpostavili da je to samo značilo Đenovu.
Međutim, u novembru je stiglo iznenađenje – “najtdžet” iz Minhena nastaviće od Đenove, opslužujući obalu Cinkue Terre na putu do svog konačnog odredišta u La Speciji.
Nova ruta, pokrenuta 11. decembra, pruža priliku za ranu večeru u Minhenu, zatim ukrcavanje na udoban noćni voz i izlazak sledećeg jutra u Rapelo u 10.14 časova ili Levanto u 10.46 sati.
Sa takvim civilizovanim vremenima, ruta će sigurno privući putnike koji idu u Toskanu.
Nova usluga od Minhena do Ligurije upotpunjena je sličnom ponudom iz Beča, polazeći iz austrijske prestonice u 19.18 sati. Vagoni iz Minhena i Beča sjedinjuju se u sitne sate u Filahu u Koruškoj, odakle voz nastavlja svoje putovanje na jug Italije, zaustavljajući se u Milanu i Paviji na putu za Đenovu i obalu.
Cena karte u jednom pravcu od Minhena ili Beča do bilo koje destinacije u Liguriji kreću se oko 30 evra za skromno noćno putovanje u sedištu, dok putovanje u kaušetu košta od 50 evra, a smeštaj u spavaćim kolima od 70 evra.
Bordo-Švarcvald
U Francuskoj su glavne vesti o železnici ovog meseca, kao i u Velikoj Britaniji, bile o štrajkovima.
Međutim, nacionalni operater SNCF ubacuje neke dodatne vozove na velike udaljenosti u red vožnje za 2023.
Bez velikog iznenađenja, potpuno nova francuska destinacija će se pojaviti na polaznim tablama u Frajburgu 17. decembra, sa pokretanjem nedeljne linije za Bordo.
Od nemačkog regiona Švarcvalda do Bordoa za manje od osam sati bilo bi nemoguće pre jedne generacije.
Možda je to put za ljubitelje vina, ali to nije ono što pokreće potražnju. Pre svega to je tematski park severno od Frajburga, koji je veoma popularan kod francuskih posetilaca.
Cena karte u jednom pravcu od Frajburga ili Ringshajma do Bordoa počinje od 59 evra.
Litvanija je ponovo povezana
Prošlog proleća, transportni aktivisti apelovali su na evropske vlasti zbog potpunog odsustva prekograničnih železničkih usluga u Litvaniji u vreme kada je Kaunas bio u centru pažnje kao evropska prestonica kulture.
Na sreću, poljske i litvanske vlasti su reagovale uvođenjem (1. jula) dva puta sedmično lokalnog prevoza od Bjalistoka do Kaunasa.
Sada se ta usluga unapređuje na Interciti status, sa svakodnevnim polascima iz Krakova i Varšave za Litvaniju.
Voz kreće iz Krakova u 4.01 čas ujutro, kada bi razumni putnici zaista još trebali da spavaju. Polazak iz Varšave je u 7.35, a dolasci u Kaunas i Vilnjus kasno popodne.
Karta u jednom pravcu za devetočasovno putovanje od Varšave do Vilnjusa počinje od 120 zlota (oko 22 funti).
Pobednici i gubitnici
Gardijan piše da su železničke veze između Norveške i Švedske loše.
Ali, nova usluga na relaciji Oslo-Stokholm počela je 11. decembra i broj direktnih vozova porastao je na pet dnevno.
Vreme putovanja je skraćeno, a najbrže usluge sada traju nešto više od pet sati. Cene karata u jednom pravcu počinju od 385 švedskih kruna (30 funti).
Promene rasporeda nisu uvek dobre vesti. Vozovi ukinuti od 11. decembra uključivali su direktne vozove koji se voze jednom dnevno od Drezdena do Beča, Marseja do Madrida i Liona do Barselone.
Ovaj tekst je nastao u okviru projekta “Danasova škola novinarstva“ koji se sufinansira sredstvima iz budžeta Republike Srbije, Ministarstva za kulturu i informisanje.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.