Kupovina namirnica preko interneta u porastu, prodavci preopterećeni 1Foto: Pixabay/Susbany

Pandemija zbog koje su milioni prisiljeni da ostanu kod kuće, izgleda kao savršeno vreme za internet prodaju prehrambenih proizvoda, ali se to pretvorilo u borbu prodavnica „online“ s porastom narudžbi, jer nemaju toliko kapaciteta da odgovore na dosad neviđeni skokovit rast potražnje.

Posle panične kupovine u trgovinama preostalih testenina, konzervirane hrane i toaletnog papira, mnogi kupci su brzo našli na internetu sajtove za dostavljanje namirnica, te je sada gotovo nemoguće doći i do tih sajtova.

„Postaje izazov da se sakupe sve namirnice potrebne za samo jedan obrok“, rekao je Pol Smit, softverski inženjer koji živi blizu Mančestera, u Engleskoj, gde je posebno mnogo „internet bakalnica“.

Smit je dugogodišnji kupac britanskog internet supermarketa „Ocado“, ali od poslednje isporuke pre dve sedmice, nije na preopterećenom sajtu uspeo da dođe na red i naruči novu.

Problem mnogih dostavnih službi je naći dovoljno osoblja za odabir robe u magacinima po narudžbi i za isporuku. Za firmu „Ocado“ koja ima vrhunsku uslugu koja se oslanja na robote-magacionere, značajno povećanje isporuka značilo bi veliko ulaganje u nove mašine i skladišta, a to je sada prekasno da bi se pratio skokovit rast potražnje.

Smit je rekao da mu nestaje mesa i smrznute hrane, a neće da ode u radnju jer brine da će mu astma, dijabetes i visok krvni pritisak biti rizični faktori ako ga uhvati novi korona virus.

„Neću paničiti još nedelju dana, ali ako budem morao da čekam još dve nedelje za isporuku, to će biti vrlo blizu kraju svih mojih zaliha“, rekao je on.

U SAD-u kupovina namirnica polako migrira na internet, „online“, ali to je svega tri odsto ukupne maloprodajne trgovine hranom, navela je u izveštaju „Deutsche Bank“ prošle godine.

Kako je kriza udarila, porudžbine za dostavu su se povećavale je su milioni Amerikanaca kod kuće. Tokom prve nedelje marta, čak i pre no što su neki gradovi i države naredili „Ostanite kod kuće!“, prodaja isporuka namirnica preko firmi „Instacart“, „Amazon“ i „Wallmart“ porasla je za najmanje dve trećine u odnosu na godinu dana ranije, saopštila je analitička firma „Earnest Research“.

„Instacart“, platforma koja sarađuje s više od 25.000 prodavnica u Severnoj Americi, kaže da su narudžbe u poslednjim nedeljama porasle 150 odsto.

Zato kupci u pandemijom teško pogođenom Njujorku čekaju danima samo da bi zakazali isporuku na koju se ranije obično čekalo samo nekoliko sati.

U Kini, odakle je pandemija krenula početkom ove godine, sveprisutne aplikacije za naručivanje hrane uz pomoć pametnih telefona pomogle su milionima da opstanu tokom meseci stroge blokade po kućama. Veleprodajni kineski lanac supermarketa „Freshippo“ kompanije „Alibaba“ je regrutovao otpuštene radnike restorana za svoje privremeno osoblje kako je sve više kupaca prelazio na naručivanje putem aplikacije i prosečne veličine narudžbi su skakale u prvoj polovini februara.

Za britansko „online“ tržište hrane, jedno od najnaprednijih na svetu, procenjuje se da će ove godine postići tržišno učešće od 8,3 odsto, pokazala je kompanija za istraživanje tržišta „Mintel“.

Ipak, „Ocado“ i njegovi najveći rivali „Tesco“, „Sainsbury’s“ i „Walmart“ u vlasništvu firme „Asda“ su već pretrpani. Da bi bili korektni prema svima, oni pri naručivanju daju prednost kupcima koji se smatraju zdravstveno ugroženim.

Kompanija „Ocado“, američki pionir po robotizovanim skladištima hrane, bori se s navalom tako što je deaktrivirala aplikaciju za naručivanje pomoću pametnih telefona i zaustavila prijavljivanje novih korisnika, te posluje samo sa onima koji su se ranije prijavili. Privremeno je blokirala i svoju veb stranicu, a zatim naterala sve mušterije da čekaju u „virtuelnom redu“.

Pol Smit (50), iz okoline Mančestera, kaže da posle četiri sata čekanja na mreži saznao samo to da nema mogućnosti za isporuku.

Izvršna direktorka firme „Ocado“ Melani Smit e-poštom je obavestila sve registrovane kupce da je potražnja skočila za čak 10 puta više od uobičajene posle najave britanske Vlade da zaoštrava pravila neizlaženja napolje, uz poziv Vlade građanima da koriste – usluge dostave hrane.

Svaki put kada britanska vlada najavi nove mere za borbu protiv virusa, rekla je direktorka, „vidimo dalji izvanredno veliki porast broja kupaca“.

„Koliko god naporno radili, nećemo imati dovoljno kapaciteta da uslužimo do sada neviđen nivo potražnje“, ocenila je ona.

Ta kompanija je saopštila da je za prva tri meseca ove godine obrađivala 343.000 porudžbina nedeljno, a prodaja se od tada udvostručila.

Za razliku od robotizovanih snabdevaača kojima su za povećanje kapaciteta potrebni i vreme za izgradnju i opremanje, i skupa ulaganja, običnim samouslugama je lakše da se prilagode povećanjima potražnje – samo treba da zaposle više ljudi i one to već rade.

Britanski lanac samousliga „Morrison’s“ upravo zapošljava 2.500 dodatnih vozača i pakera robe u skladištima. „Amazon“ traži još 100.000 ljudi, dok „Instacart“ planira da uzme 300.000 radnika, što će udvostručiti broj ljudi koji pakuju naručenu hrani i isporučuju je.

Ipak, kompanije u vidu imaju i to što je rad robota 10-15 odsto jefitniji od rada ljudi.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari