Lažne vesti i alternativne činjenice u medijima 1

Tema ovogodišnje 17. Konferencije komunikacijskih i medijskih eksperata Evrope, European Communicatoin Conventsion, koja se održala u Minhenu od 23. do 25. marta, imala je temu Lažnih vesti i alternativnih činjenica u medijima i javnosti.

Eksperti i profesionalci iz medija, agencija, regulatornih tela i državnih institucija iz skoro svih zemalja Evrope u tri dana analizirali su pojavu lažnih vesti u medijima i na društvenim mrežama, a posebno u političkim kampanjama i aktivnostima u oblasti odnosa sa javnošću.

Žan Pjer Beduan (Jean-Pierre Beadudoin), direktor Burston Marseller, Paris nazvao je mlade generacijom formiranih stavova. Analizirajući razne vrste rizika, politički, finansijski, pravni, tehnološki, istakao da je najveći rizik već formiranih stavova i mogućnošću promene već formiranih stavova.

Adrian Edvards (Edwards), rukovodilac komunikacija u UNHCR u Ženevi, istakao je problem rasta popularnosti političara, nacionalista i populista u Evropi, odnos medija prema njima, i kao posledicu, pad poverenja ljudi u organizacije.

– Umesto da razvijamo javnu empatiju prema izbeglicama i migrantima, oni nam postaju krivi za probleme u društvu, zaključio je Edvards.

Na panelu prvog dana predstavljeni su i rezultati istraživanja o alternativnim činjenicama u medjima u političkim kampanjama, izmedju ostalih i u predsedničkoj kampanji u Srbiji. U političkim kampanjama, američkim predsedničkim izborima u SAD i Bregzitu, političari pre svih, bili su ti koji su plasirali alternativne činjenice, dok su u predsedničkoj kampanji u Srbiji, to mediji.

Jedan od zaključaka skupa bio je da su mediji u Evropi sačuvali visok stepen odgovornosti i profesionalizma i da su vrlo retki slučajevi kršenja etički i profesionalnih principa, pa i u slučajevima pritisaka od političara i biznismena. Ti mediji koji to čine se ekskomuniciraju iz svih profesionalnih tela, ugled im je narušen i vrlo brzo, nestaju sa medijske scene.

Društvene mreže su bila posebna tema Konferencije. Više učesnika, urednika, online eksperata, profesora, predstavili su načine provere i kontrole vesti sa društvenih mreža. Javni servis (radio i TV) pokrajine Bavarije i njegovo odeljenje za zaustavljanje lažnih vesti plasiranih preko društvenih mreža predstavilo je svoje metode i modele kontrole i provere izvora i činjenica. Ovaj javni servis ima visok stepen saradnje, ne samo sa javnim medijskim servisima u Evropi, već i sa skoro svim medijima u Evropi i na taj način se podiže sveobuhvatni nivo provere informacija na društvenim mrežama.

Naš vodeći ekspert za komunikacije sa javnošću, dr Predrag Vujović vodio je dva panela na Konferenciji, Alternativne činjenice i lažne vesti u društvenim mrežama, kao i završni panel Lažne vesti u medijima.

Na samom skupu u svom izlaganju, dr Vujović je istakao i ulogu profesionalnih standarda u odnosima sa javnošću.

– Pravi profesionalac za odnose sa javnošću, istakao je Vujović, ne bi trebalo da prihvatiti da radi za nekoga sa čijim stavovima se ne slaže. To može biti prihvaćeno samo u slučaju ako bi taj klijent prihvatio da promeni svoj stav, svoje ponašanje i svoju komunikaciju.

Pričajući o profesionalnim standardima istakao je:

– I sam sam imao više puta tražnju i to, vrlo zanimljivo, od stranih klijenata, da se plasiraju neistinite informacije o njihovoj konkurenciji. Naravno to sam odbio, bez obzira na vrlo primamljive iznose naknade, rekao je Predrag Vujović.

James Grunig jedan od vodećih svetskih PR eksperta obraćajući se skupu istakao je:

– Ako se naši klijenti loše ponašaju, treba to da priznaju oni sami, ili mi, ali i da objasne šta će konkretno uraditi da se tako više ne ponašaju. Samo na taj način možemo izgraditi poverenje i dobre odnose sa javnošću, zaključio je Džejms (James) Grunig.

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari