Vrućina zagreva ulice u Atini na skoro 50 stepeni, a krovove zgrada i na više od 70 – preneo je danas grčki sajt vesti SKAI.
To je tokom leta bespilotne letelice s termalnom kamerom iznad centralnog područja Atine izmerio tim privatnog video-studija „UpStories“ u saradnji s Meteorološkom službom Grčke za njen sajt meteo.gr radi pravljenja mape gradskih područja koja predstavljaju pregrejana „urbana termalna ostrva“.
U petak, 25. juna, dok je temperatura u Atini bila 31 stepen u priobalju, a 37 stepeni u centru, temperatura kolovoza prometne široke Avenije Singru sa deset saobraćajnih traka, koja povezuje centar i obalu, bila je od 44 stepena do 47 stepeni.
Najviša temperatura zabeležena termalnom kamerom bila je 72 stepena – toliko se zagrevaju krovovi starijih zgrada na kojima su postavljene spoljašnje jedinice klima-uređaja.
Najviše temperature izmerene su na uskim, sporednim ulicama s malim prometom i tamo gde nema zelenila.
Na osnovu snimaka je jasna važnost upotrebe svetlih i „hladnih materijala“ pri izgradnji zgrada i ulica jer to doprinosi smanjenju toplote u vazduhu u blizini tla, a samim tim smanjuje pojavu „urbanih termalnih ostrva“, preneo je SKAI.
Pre tačno deset godina, juna 2011, arhitektonski fakulteti u Atini, Parizu i Strazburu predstavili su upravo iz „bio-mikroklimatskih razloga“ zajednički plan za veliku promenu izgleda i funkcije Avenije Singru, izgrađene još 1932. godine, a potom proširivane.
Predvijalo se rušenje dveju saobraćajnih petlji čime bi se na tim mestima dobilo pet hektara zelenila, što je delimično urađeno.
Broj sabraćajnih traka bi se sa po pet u svakom smeru, smanjio na po tri, od kojih bi jedna bila rezervusana za javni prevoz – predlagale su arhitekte, ali se od toga odustalo zbog skokovitog povećanja broja automobila, uprkos izgradnji metroa i modernizaciji ostalog javnog prevoza.
Bilo je projektovano i sađenje drveća i žbunja duž „zelene trake“ usred te avenije, duž svih njenih 6,5 kilometara, i u sporednim ulicama uz nju koje se koriste za prkiranje – ali tog zelenila ni danas nema, predlagano je uz obezbeđivanje prostora za novu tramvajsku liniju, ali je ona početkom ovog veka ipak izgrađena na drugoj trasi.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.